S

sunil

Jag fick min häst för 3 månader sen och han har funkat kanon, att rida ut på och så. Bäst när han är själv, men nu när jag rider ut med honom så vill han inte gå framåt på stigar han vet att han har varit på innan. Han backar och vill verkligen inte gå framåt, och han blir glad när jag rider hemåt. Testar han mig eller tråkar jag ut honom!???!?!?!

Sv: VarfÖr!?

min har gjort samma... gör ff. ibland. Men jag tror ärligt sagt att hon är rädd, har börjat fundera om hon har få sämre syn på vä. sida. Kolla utsrustningen och att hästen inte ha ont. Om det är uteslutet kan det vara att hästen testar dig eller vill "piffa" upp tillvaron. Ledarskapet ok??

Trodde själv att det var bara fjanterier men har promenerad med hästen nu och hon är RÄDD för saker som hon har gjort 100 gånger tidigare, hästen var på ett annat stall över vinter. T.ex. gå över bron som vi har ridit fram och tillbaka tussindals gånger vågar hon knappt gå över nar jag leder henne. Skyggar alltid på samma sätt; vrider rumpan åt höger och huvudet snett vänster som om hon försöker korrigera synfältet. Finns det något "säkert" knep att kontrollera synfältet?

Har han gjort nånting sånt här tidigare? Har något förändrats? Hände detta "över en natt" eller hände det något "mellan"?
Har du bytt ut nån utrustning? Passar allt som det ska? Är han likadan på ridbanan?

Förmodligen är det bara bus, så försök att driva på framåt. Ha eventuellt med dig en kompis som har en lugn häst eller en kompis som promenerar och kan leda dig när han vägrar gå. Kan svara mer utförligt när du svarat på mina frågor! :)

JAg funderade lite och det kanske kan vara så att, hans bästa kompis:) som han gick med i hagen blev skadad och då kunde dem inte gå tillsammans längre, så min häst fick gå med några andra, och han var lite "utstött" där faktiskt, och nu går han med sin bästis igen, och jag tror att det var därefter han började krångla. Min häst är en D ponny och hans kompis är en stor häst på 1,68. Han kanske känner sig trygg med den stora nu när dem går tillsammans igen!? För det gick jätte bra när vi red ut tillsammans med den stora. Nej jag har inte ändrat utrustkning. Ibland är han sådan på banan med, när jag kräver lite av honom, men då ryter jag till och då går han framåt. Så kanske bara fjanterier?

Det kan också vara att han har ont någonstans. Har du visat beteendet för någon kunnig hästmänniska? Jag hatar att få det rådet men det är så svårt att säga något över internet när man själv inte har sett hästen. Jag skulle försöka fråga en stallkompis som är duktig. Det kan vara fjanterier också, men har du känt igenom rygg och ben? Ömmar hästen någonstans?
Hur är den att sadla och tränsa? Kratsa hovar? Borsta?

det låter som att han testar dig!

det tar olika lång tid för hästar att känna sig riktigt hemma. när dom väl gör det så börjar dom testa vart gränsen går. så ge inte med dig när hästen inte vill gå åt ett håll.

Min häst har iof aldrig direkt krånglat ute, men på banan har han kastat sig hejvilt, framför allt när han har stått en längre tid eller när han tyckte nått blev jobbigt..
kanske kan vara nått liknande?!

Kan oxå vart nån form av testande då han har blivit bättre och bättre när vi flyttat från olika stall..
Och att han inte kände mig och vart osäker pga det..

I mitt fall var det bara att försöka ignorera det han gjorde, och bara fortsätta som om ingenting hade hänt..
vad händer om du rider "offroad" när han gör så?

Min häst är nämligen oxå "rädd" för saker som han sett 18 000 ggr tidigare.. som tex hinderhörnan på banan.. Vet inte HUR många ggr han har kastat/dragit sig undan i den hörnan.. För att sen nästa varv strutta förbi som han inte gjort nått annat i sitt liv..
Fast det bästa är nog grässtråna som flyttat på sig.. hehe

Förr blev jag irriterad/arg på han men det gjorde inte saken bättre, utan det som funkat bäst har helt enkelt att bara rida på som vanligt.. Kan iof kanske vara svårt att göra när han backar..

Men vad händer om du rider en "volt" och försöker igen?
Eller som jag sa tidigare, att du rider av stigen och går i skogen en bit istället, om det är möjligt??!

Alternativt att du hoppar av och leder en bit och sitter upp igen.. om det funkar att sitta upp ute vill säga..

Hoppas det löser sig, vet hur det känns..

Tror att det är något att han har fått för sig. :) Han bröjar nog testa dig så smått, och kolla vart dina gränser går. Och var tydlig med vart du sätter dom. Vill han inte gå, ska han gå. Och har han riktigt bråttom hem, få honom att gå saktare. Finns det skillnader på att vara "rädd" och att faktiskt vara rädd på riktigt, men antar att du ser skillnaden. Om itne annat kan man se det på ögonen/öronen, hur hästens hållning är. Och man känner ju om de spänner sig o.s.v. Lycka till med pållen! :) //Ellinor

Min gör likadant iband, ifs så är hon unghäst och bara ridits i 3 -4 månader så hon testar nog mest, samt att hon blir knäpp av att ridas själv. det går om man rider med någon annan men hon har sin "bästa kompis" i stallet som hon verkar vilja tillbax till, dom är uppväxta tillsammans och aldrig varit utan varandra. Nu är hennes bästis såld och åker idag så man får ju hoppas det kommer bli bättre nu då. :angel: träning träning träning..

Jag tycker det låter mer som han testar dig,har han ont ska han ju bete sig likadant på andra ställen och inte vill gå framåt!
Säkert har något skrämt hästen precis där,men som du ej kanske uppmärksammade!
Prova att bara ta en promenad med honom där ett par gånger,det släpper säkert!
Jag har haft min häst i 7 år,och härom månaden fick hon för sig att inte gå över järnvägen,hon har gjort det oräkneliga gånger förut,både som 1a häst och sist och själv,men då var det nita!Tog väl en vecka drygt,med "steppdanser",sen var det som inget hade hänt..det enda vi kunde komma på var att tå-kappan slagit i rälsen,så hon blev rädd!

Jag känner igenom honom varje dag och han visar ingen reaktion på att han har ont, när jag rider på banan så kan han krångla ibland, men om jag säger tills på skarpen så skärper han sig. Så han testar kanske bara. Men det är så tråkigt för det är ju så skönt att ibland rida ut på sin häst själv och ta en skogspromenad. Men det är ju inte roligt när man vet att han kommer bråka. Det som är läskigt när han börjar backa är att han backar ner i diken och så, så jag är rädd att han ska skada sig. Man vet ju aldrig vad som ligger i dikena ju! Så tror ni att han bara testar? Man hoppas ju att det ska gå över. Jag gillar inte när man är arg på sin häst:D

Jag känner igenom honom varje dag och han visar ingen reaktion på att han har ont, när jag rider på banan så kan han krångla ibland, men om jag säger tills på skarpen så skärper han sig. Så han testar kanske bara. Men det är så tråkigt för det är ju så skönt att ibland rida ut på sin häst själv och ta en skogspromenad. Men det är ju inte roligt när man vet att han kommer bråka. Det som är läskigt när han börjar backa är att han backar ner i diken och så, så jag är rädd att han ska skada sig. Man vet ju aldrig vad som ligger i dikena ju! Så tror ni att han bara testar? Man hoppas ju att det ska gå över. Jag gillar inte när man är arg på sin häst:D Jag är annss också:P

Jag känner igenom honom varje dag och han visar ingen reaktion på att han har ont, när jag rider på banan så kan han krångla ibland, men om jag säger tills på skarpen så skärper han sig. Så han testar kanske bara. Men det är så tråkigt för det är ju så skönt att ibland rida ut på sin häst själv och ta en skogspromenad. Men det är ju inte roligt när man vet att han kommer bråka. Det som är läskigt när han börjar backa är att han backar ner i diken och så, så jag är rädd att han ska skada sig. Man vet ju aldrig vad som ligger i dikena ju! Så tror ni att han bara testar? Man hoppas ju att det ska gå över. Jag gillar inte när man är arg på sin häst Jag är annss också:P

Enda gången jag varit med om liknande (eftersom det dessutom gäller STIGAR, hästarna brukar ju älska skogen!) har varit när hästen haft ont utan att man märkt det, eller att man ridit för hårt på just den vägen och hästen kopplar smärtan till den vägen/stigen/platsen. Kanske något att kolla upp? Eller tänka på om det kan vara så att man ridit för hårt?

Men det är ju inte roligt när man vet att han kommer bråka.

Det kanske är där problemet ligger nu. I början testade han, men nu räknar du med att han ska bråka och då gör han det också.

Hemma har vi en träbro som min häst gått över utan att bry sig flera gånger. En dag var det tvärkört, hon backade och gick åt sidan - allt för att slippa gå över. Jag tog ett djuuuuupt andetag och tänkte "Här har vi gått en miljon gånger och vi har aldrig några problem med det". När jag intalat mig själv det så gick hästen också med på det och gick rakt över utan tvekan :D

Angående det där med att hästen skulle "testa" så har jag varit med om det också, att den låtsas (eller verkligen blir) rädd för något och vägrar gå. Men på såna hästar har jag ridit mycket i skogen just för att de ska tycka det är trevligt att vara ute och röra på sig, för i skogen har jag som sagt aldrig varit med om liknande :p

Kanske bygga upp lite tillit genom att vara ute och promenera en del från marken?

Ja, så är det ju också. Har själv experimenterat med det lite på sistone, att bara ta för givet att hästarna ska göra som man vill :rofl:
Funkar kanon i de flesta fall, men ibland kan man inte rå för hur man tänker och reagerar, kan vara för inrotat. Då kan det behövas att ma märker att hästen faktiskt gör som man vill så man samtidigt får sin hjärna omprogrammerad. Då tycker jag promenader från marken är bäst, eftersom man inte blir påverkad av hästen på samma sätt, om den t ex kastar sig eller spänner sig.
(Är själv lite uterittsrädd så jag ska försöka gå lite promenader från marken för att bygga upp mitt och hästens själförtroende innan vi ger oss ut själva :p )

Men det funkar förvånansvärt ofta :D Häromveckan var jag ute och red och kom till en kohage (som minsann aldrig funnits där innan!) som jag var tvungen att passera igenom. Min häst hatar tydligen kossor.... :p Men jag bara gick och låtsades att de var träd eller nåt, och då gick hon snällt hon också. Lite skeptisk till de där råmande träden dock... :smirk:

Haha, det är sant! :) Men reagerar man på att hästen reagerar (för att man är oförberedd t ex och plötsligt får haja till för att inte trilla av) då brukar det vara kört...
JAG måste öva på att inte vara så skraj för att hästen ska hoppa på mig (från marken) eller göra illa sig om den kastar sig åt sidan/skenar (från ryggen). För det är ju inte det hästen är rädd för man reagerar på! :angel:

Liknande trådar

Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 680
Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
10 405
Senast: Sesca
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
540
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 844
Senast: JohannaB
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar