F

Fullblod

Faller hon ur igen?? Fattar inget... hon har gått upp sakta men säkert sen i somras å nu tycker jag att det ser ut som om hon är påväg utför igen... hon får samma mängd mat som när hon gått upp... dvs ca 12 kg hö, 3 kg Hippo Alfa, 2 dl betfor för att kunna ge henne 2 dl olja och vitaminer... Hon är ett danskt hbl på ca 179cm och ca 9 år... okänd härstamning...
Hon har de senaste dagarna verkat sur och grinig (står med öronen bakåt när man pratar med henne, vill inte gå in i transporten som gått busenkelt hela hösten)... Vad är det som händer med henne?? Är det någon som har några tips... och ja jag ska ringa till vet...:angel:

Sv: Varför??

Jag tycker att det låter som alldeles för lite krafftfoder.

Har en nästan jämnstor häst, som tränas i dressyr.
Hon äter ca. 14 kg(vet ej exakt då hon har både stort hönät o massor i boxen.
Den får 2kg Müsli med majs, 4 kg havrekross, ½ kg torr betforpellets, 3 dl linfrö,
5 dl. soja, 1 ½ l. kli o 3 kg morötter.
Håller sig bra på det trots ngt hårdare träning, men ingen viktuppgång.

en sdn stor häst är klart dyrare i drift.

Alfan! Är det som Luzern? Min äter inte det.
Har du bytt höleverantör?
Jag ger min val. med fetmaanlag hö som ej gödslats, men den stora får med mkt bättre värden.

Senast ändrad:

Gav henne mer kraftfoder innan men tyvärr gick det snarare åt andra hållet med det... hon gick altså ner istället... har fått förklarat för mig att det kan bli för mycket så att de inte tillgodo ser sig maten då... dock är det kanske ide att prova igen... :)
Alfan är det foder jag har hittat som hon äter... mycket proteiner i det och hon äter med glädje... Hon har varit ruskigt kräsen med mat tidigare... dock kanske det blivit bättre nu eftersom hon nu äter och ser glad ut...
Höet har hon i princip fri tillgång på när hon står inne och det blir ca 12 kg... mer äter hon tyvärr inte... men ska kanske se till så att de får lite lunch ute på dagarna nu oxå... har funnits bete hela hösten så vi har inte velat ge massa lunch än... men det kanske är dags nu...
Ska jag öka på Alfan lite till tycker du eller ska jag börja med att försöka öka på höet bara??

Aha, den har bara ätit gräs på dagarna.

Det är ju nästan bara vatten i det så här års.
Müslin med majs ger snabbt resultat, men mer hö som komp. för det nu inte ätbara gräset.

Kommer på att jag nog har sett bilder på henne o då var hon fin. eller var det kanske ett XX:confused:

Nä hon hade en tråd på gnägg i somras... där trodde alla att hon var fullblod :angel:... denna försvann tyvärr i kraschen men hon var jättefin fram tills för bara några dagar sen... eller så är det bara jag som ser det...

Musli har jag försökt med men det ratas helt... ruskigt kräsen som sagt... men jag har en stallkompis som har en musli där ute nu kanske ska prova och se vad hästfröken säger... om hon rynkar väldigt på näsan eller slukar det som den andra maten hon får nu:D

Tack så jättemycket för tipsen iaf... ska prova och se vad som händer...

Måttlig proteinbrist i grovfodret brukar visa sig så här års. Då har underskottet kommit till den punkten att hästen börjar tära av musklerna.

Har du någon hyfsat pålitlig analys av grovfodret?

Ang.Müsli
Min äter endast hippo o mustang.
h
Har provat alla möjliga sorter o Kraffts bara hatar hon:eek:

Äter hon linfrökaka?

Ger jag till mitt fullblod ca 6 dl och HippoAlfa 3 kg och nu börjar hon gå upp. Jätte kräsen hon också men ta me f*n så äter hon linfrökakan :eek:

DET kan nog vara något... har tyvärr inte nån analys eftersom höet slås på så olika ställen... men får nog slänga iväg en analys idag iaf... men det känns som om det är precis detta som börjat hända... Vad kan jag ge... ska jag trycka i henne soja eller bara försöka få i henne lusernhack??... vilket inte blir lätt nåt av det:angel:

Hestekraft?
Fibergi?
Min gubbe har ätit Hestekraft nu i 4 år. I våras fick han för sig att Hestekraft är äckligt och vägrar att äta det:( . Får nu Fibergi Låg och det passar den kräsne herren.:d :d
Hestekraft är annars bra om man har en svårfödd och pigg kuse.

Fixa en analys, det har du allt att tjäna på om du har en svårfödd häst.

Är höet taget på olika platser och vid olika tid får du se till att försöka få ett genomsnittligt prov som kan representera det du kommer att ge under året.

Är träckprov taget? Blodprov för bandmask?

Hur länge har du haft henne?
Blev hon sådan här förra året också?

Min häst har fallit ur nästan alla vintrar jag har haft honom. Men nu verkar han inte göra det.

Behandlades för magsår i våras. Efter det fick han ett helt annat hull och äter mycket bättre!

Äter hon allt hö hon får?
Om inte har du kollat tänderna?

DET kan nog vara något... har tyvärr inte nån analys eftersom höet slås på så olika ställen... men får nog slänga iväg en analys idag iaf... men det känns som om det är precis detta som börjat hända... Vad kan jag ge... ska jag trycka i henne soja eller bara försöka få i henne lusernhack??... vilket inte blir lätt nåt av det:angel:
Lusern i pelletsform? Äter hon det?

Säger som de andra, mer protein - i form av grovfoder.
Kraftfoder i all ära, men för mkt kan som du skriver, göra tvärtom effekt.
Antar att du kollat det som man 'ska'. Dvs avmaskat, kollat tänder osv.

Jag har haft ett halvblod som föll ur väldigt lätt (och fort gick det :crazy: ), men han blev superfin på mkt proteinrikt hösilage samtidigt som jag gav honom D&H Build Up och Pastrure Mix (långsam energi). Rekommenderas varmt!

Svarar alla samtidigt...

Tänder är kollade och avmaskad är hon... har införskaffat lusernhack som hon tack och lov faktiskt petar i sig... höet äter hon bra... och dessutom håller jag på att introducera lite soja ihop med betforn... och än så länge så äter hon:eek: ... bara att hålla tummarna för att hon fortsätter...

Jag köpte henne i slutet på januari förra året och hon var tunn då oxå... men om hon började falla ur vid denna tiden på året förra året vet jag inte... jag ska låta henne gå på det här ett tag iaf så får vi se vad som händer framöver... om hon går upp eller fortsätter att falla ur...

Tack alla för bra tips och uppmuntran!!:bow:

prova att blötlägga lusern pellets mitt fullblods livlina lusernhack e bara onödigt om dom inte e glada i mat,behövs mkt för att det ska ge nåt.

Stråfoder är lättare att ge henne än kraftfoder och lusernpellets var inte nån höjdare enligt henne... det ratade hon bara...:crazy:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Vår C-ponny new Forrest har helt tappat i vikt på 4 veckor. Hon har blivit mager som ett skrälle. Revbenen syns och ryggraden...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
8 833
Senast: Blubbis
·
Hästvård Hört om många hästar som haft krassliga magar i höst/vinter, och så även min. Började med att han fick fri tillgång på hösilage i...
2
Svar
30
· Visningar
7 407
Senast: Maria_81
·
Hästvård Har en valack på 7 år som har haft enorma problem med buken. Haft honom sedan han var 2 år. Allt började sommaren 2015. Vid utsläpp på...
2
Svar
29
· Visningar
7 604
Foder & Strö Jag rider en 23 år gammal ponny, maxad C, som har svårt att få i sig höet. Kraftfoder är inga problem. Hästens tänder är kollade av...
Svar
16
· Visningar
8 538

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?
  • Atletix
  • Stora shoppingtråden III

Omröstningar