Sv: varför

Russinet skrev:
Men låt inte de hästar som går 20 sek över rekordet tävla, Var det inte så innan, att de hästar som fortsatte sänka sig kunde söka dispans?
Så om man har en ponny som jag har då....han går inte i närheten av sitt rekord, men han är inte så lätt att köra heller för en som inte är så van. Men bättre tryggare och trevligare, glada ponny får du leta länge efter.... Vi kräver heller inte att han ska springa sitt rekord, vi är så glada om han inte kommer sisst (får ju alltid stå en massa till lägg..) Nu är inte han i riskzonen för att inte få tävla, som det är nu....Men skulle en sådan bra läromästare tas bort bara för att han inte kan gå sitt rekord???

Jag begriper fortfarande inte varför man ska anpassa sporten efter de rötägg som inte klarar av att ta bort hästne från tävlingsbanan när den inte har där att göra längre.
Men så är det ju med alla regler (och lagar). Det är ju den lilla klicken som förstör för den stora massan. Även om dom allra flesta är fullt kapabla att ta beslut om när det är färdigtävlat. Du själv vill ju sätta igång en 15åring.......Om jag inte visste att du var ameo skulle jag kraftigt avråda. Tänk om du vore en total novis.......
Det finns några enstaka som efter ålderssträcket som når sin absoluta kapacitet och är helt friska och enligt mig får dom få stå tillbaka för att andra inte ska fara illa.
gulan fd.gulla

giffan skrev:
Så om man har en ponny som jag har då....han går inte i närheten av sitt rekord, men han är inte så lätt att köra heller för en som inte är så van. Men bättre tryggare och trevligare, glada ponny får du leta länge efter.... Vi kräver heller inte att han ska springa sitt rekord, vi är så glada om han inte kommer sisst (får ju alltid stå en massa till lägg..) Nu är inte han i riskzonen för att inte få tävla, som det är nu....Men skulle en sådan bra läromästare tas bort bara för att han inte kan gå sitt rekord???

Jag ska försöka förklara lite noggrannare:
En häst som är ÖVER 15 år och inte går sitt rekord, för att om den fortsätter sänka sig så tycker den antagligen om att springa och har mer att ge på banan.

Men än häst över 15 som kommer sist i varenda lopp, går långt över sitt rekord och har tröttnat på att springa ska väl inte behöva gå kvar på banan?

Min häst är också svårkörd och går inte fortare än hon behöver. Eftersom din häst tydligen är under 15 så får den ju fortsätta tävla och han verkar ju gilla att tävla, så en sådan borde ju få gå kvar.

Men på något sätt måste man ju dra gränsen för vilka hästar som ska anses få gå kvar på banan, för det är inte rätt att låta de hästar som är trötta på travlivet att gå kvar, men det är ju inte heller rätt att de som gillar det ska behöva sluta.

Låt gammelhästarna gå ett kval om året då? Eller låt de få ett veterinärintyg som säger att de är så friska att de kan tävla?

(var det någon som förstod det här förvirrade inlägget?:confused: )

Senast ändrad:

Jo, du har ju en poäng i det.
Men alla hästar (el nu pratar vi ju ponny) som är i start bar ålder som verkligen visar att de inte har lust, slår, vänder av banan, går under sitt rekord m.m.
Varför ska de få lov att starta då?? Och hur ska man bevisa villka som vill och inte vill??

Snurrfian skrev:
Andledningen till att man satte en åldersgräns var väl för avelns skull? För att man skulle få in bra avelsmatrial i boxar i "rimlig" tid... Annars är ju risken om du har ett bra sto att du tävlar på och inte betäcker henne, alltså går sporten miste om bra avkommor. Och även att man ville ha kortare generationsskiften inom aveln, eftersom ialla fall travsportsaveln ska syfta till att få bättre och snabbare avkommor så "måste" en bra häst in i aveln "snabbt" för att kunna avla fram ännu bättre hästar... Vart det ska sluta har jag ingen anning om, men det är väl det som är tanken...
Men en vallack då?? Det är ju inget avels värde på dem ju. Heller inte på många av hingstarna.

giffan skrev:
Jo, du har ju en poäng i det.
Men alla hästar (el nu pratar vi ju ponny) som är i start bar ålder som verkligen visar att de inte har lust, slår, vänder av banan, går under sitt rekord m.m.
Varför ska de få lov att starta då?? Och hur ska man bevisa villka som vill och inte vill??

Personligen tycker jag att det är helt fel att de får starta, men tyvär bestämmer jag ju inte det...

Får inte såna hästar startförbud förresten? Fast det kanske bara är i enstaka fall.

Min häst fick startförbud för att hon gick för långsamt, så det vore ju konstigt om de hästarna som beter sig rent :devil: inte får det

Man kunde få gottgörelse om hästen gick långt över rekordet men det var längesen och har inte använts på säkert 7-8 år.

ameo skrev:
OM jag fattade saken rätt så krävs bara ett veterinärintyg, att hästen är frisk.
Sen blev jag uppmanad att gå via min klubb och kanske skicka in en motion till förbundsstämman. Tydligen anser man att dagens ponnytrav träning och tävling sliter på ponnyerna så att de får förslitningsskador. Och det där anser jag nog mer handlar om kunskap om hur man tränar sin ponny för lång hållbarhet och inte bara snabba resultat...
Det var tydligne högre åldersgräns förr, men den sänktes och sen dess finns dispensmöjligheten - som jag aldrig hade hört talas om innan...

Jag kan ju upplysa om att förr var mer är 30 år sen, jag började köra ponny 1976 och då var åldersgränserna som de är nu. Det är bara på kuskarna det ändrats då det var 18 år för killar och ingen åldersgräns alls för flickor/tjejer(/kvinnor/tanter.
Men farterna var inte direkt de samma som nu.

giffan skrev:
Men en vallack då?? Det är ju inget avels värde på dem ju. Heller inte på många av hingstarna.

Men man måste väl dra en gräns nån stans... man kan väl inte låta valackerna tävla tills dom är 20 bara för att det inte är något avelsvärde på dom..:confused: va?, har dom ändrat så att kallblodsston får tävla tills dom är 15? jag förstår fortfarande inte varför det är skillnad på varm å kallblod... varför har man satt olika gränser? om gränserna nu är satta för avelns del, vill man då bara ha fram bättre varmblod å inte bättre kallblod eller vadå?:confused:

Det jag menade var att en valacker el en del hingstar inte har något avelsvärde, så det kan ju inte vara en anledning med åldersgränsen för dem.
Om man vill tvinga stona till avelsboxen så ok med 10 år för dem, men 12 el 15 år för hingstar å val kan inte spela så stor roll. Men gränsen måste ju dras någonstans och nu är den ju vid 10 och 12 för varmblod.

Jag tror att kallbloden har en högre start ålder för att de är senare igång än vad varmbloden är.

giffan skrev:
Det jag menade var att en valacker el en del hingstar inte har något avelsvärde, så det kan ju inte vara en anledning med åldersgränsen för dem.
Om man vill tvinga stona till avelsboxen så ok med 10 år för dem, men 12 el 15 år för hingstar å val kan inte spela så stor roll. Men gränsen måste ju dras någonstans och nu är den ju vid 10 och 12 för varmblod.

Jag tror att kallbloden har en högre start ålder för att de är senare igång än vad varmbloden är.

är dom det? men vi va ju i väg med en 2 -årig kallblods hingst på premie/kval lopp

En del av svaret finns i dagens Travronden... Här med mina kommentarer...

12 åringar som tjänat över 50 000:
Finns bara en... Candle Lights 10 starter 1 seger 95 500. Ett bra facit, han skulle nog kunna fortsätta något år till även om han helt klart har passerat sitt max. 2002, 2003 och 2004 tjänade han drygt 500 000 per år, i år knappt 100 000. Han har startat 158 gånger och tjänat 4,3 miljoner. Jag tycker han har tjänat ihop till pensionen. Det verkar ägarna också tycka. Han ska inte tävla vidare i annat land.

10 åriga ston som tjänat över 50 000
Minnette Gel, 16 starter i år, ingen vinst. Hon har dock tjänat 120 000 i år, det får ju anses som bra. Detta är en märr som visat att hon tål att tävla i många säsonger och har tjänat nästan 2 miljoner, hon är inte ensam i sin syskonskara om att ha presterat heller och har lite intressant franskt på mödernet, sätt henne i aveln!

Herina Laday 18 starter, ingen seger, 62 500 insprunget i år. Hon har tjänat 5000 sen i maj, har inte ens fått pengar i p21-loppen på slutet, det är kanske dags att sluta? Även hon är ett dugligt tävlingssto med syskon som är miljonär, till avel!

Det 15-åriga kallblod som tjänat mest har fått ihop 7000 under året...

Vilken av dessa bör tävla vidare? Jag kritiserar inte alls att de tävlat, de har ju gjort hyfsat ifrån sig även på ålderns höst men det finns andra som man ibland skule vilja fick slippa... På samma sätt som jag ibland tycker det är hemskt att se 2-åringar försöka gå premie utan att vara färdiga för det... Är det ledsamt att se gamla fina hästar som verkligen har ledsnat fortsätta tävla gång efter gång. För att skydda dessa bör det finnas en åldersgräns. Man kan ju överlåta det på någon att göra en bedömning men gör man det till en bedömningssak blir det alltid diskussioner och klagomål från de som anser sig orättvist behandlade...

Det finns ett fåtal hästar genom åren som varit riktigt bra när de fallit för ålderstrecket men i stort sett är det bra att det finns en gräns. Möjligen kunde man ha en regel som sa att man kunde få dispens för hingstar och valacker om de veterinärundersöks grundligt och har visat att de kan hävda sig i sin klass. Ston som visat sig så bra och hållbara vill man ha i aveln.

fast risken finns ju att om man låter vallacker tävla vidare (...dvs högre åldersgräns eller ingen alls) att bra hingstar som skulle ha ett värde i aveln kastreras och tävlas vidare... vissa gör ju allt för pengar.. tyvärr....:smirk:

Den risken måste väl vara väldigt liten? De hingstar som faktiskt tillför aveln något är oftast en säkrare inkomstkälla som avelshingst än som tävlingshäst när de är 13 år.

Men ärligt talat,. tror du inte att det är så få startande äldre hästar just för att åldersgränsen finns?

Det är väl inte SÅ solros menar?

Jag tolkar det som (och vet) att det finns fler äldre hästar som startar men de här är de enda h*n hittat som hängt med så pass att de plockat lite placeringar?

ghost skrev:
Det är väl inte SÅ solros menar?

Jag tolkar det som (och vet) att det finns fler äldre hästar som startar men de här är de enda h*n hittat som hängt med så pass att de plockat lite placeringar?

Precis! ...

Liknande trådar

Anläggning Undrar om någon här varit med om något liknande och hur det isf hanterats. I vårt ridhus har vi tydliga hopp och dressyrtider. Under...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 909
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 171
Senast: Juli0a
·
Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
1 376
Senast: Miingla
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 667
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Stor enkel hundras med lagom driv