ameo

Trådstartare
Moderator
Kan någon ge mig en bra och HÅLLBAR motivering till varför det finns en övre åldersgräns på hästar och ponnyer inom travet?
Jag kan faktiskt inte begripa varför man inte låter det vara fritt? Kan inte tränarna avgöra om hästarna är fräscha nog för sin ålder, som i ridsporten? Sker det inte ändå en självsanering så att de som inte funkar slutar tävlas och de som bör vara i avel hamnar där ändå?

Sv: varför

ameo skrev:
Kan någon ge mig en bra och HÅLLBAR motivering till varför det finns en övre åldersgräns på hästar och ponnyer inom travet?
Jag kan faktiskt inte begripa varför man inte låter det vara fritt? Kan inte tränarna avgöra om hästarna är fräscha nog för sin ålder, som i ridsporten? Sker det inte ändå en självsanering så att de som inte funkar slutar tävlas och de som bör vara i avel hamnar där ändå?
Håller med till viss del, men tycker som så att man borde få söka dispans, att det blir obligatoriskt med vet. koll och godkännande för vidare starter. När hästen nått övre åldersgränsen.

Andledningen till att man satte en åldersgräns var väl för avelns skull? För att man skulle få in bra avelsmatrial i boxar i "rimlig" tid... Annars är ju risken om du har ett bra sto att du tävlar på och inte betäcker henne, alltså går sporten miste om bra avkommor. Och även att man ville ha kortare generationsskiften inom aveln, eftersom ialla fall travsportsaveln ska syfta till att få bättre och snabbare avkommor så "måste" en bra häst in i aveln "snabbt" för att kunna avla fram ännu bättre hästar... Vart det ska sluta har jag ingen anning om, men det är väl det som är tanken...

Snurrfian skrev:
Andledningen till att man satte en åldersgräns var väl för avelns skull? För att man skulle få in bra avelsmatrial i boxar i "rimlig" tid... Annars är ju risken om du har ett bra sto att du tävlar på och inte betäcker henne, alltså går sporten miste om bra avkommor. Och även att man ville ha kortare generationsskiften inom aveln, eftersom ialla fall travsportsaveln ska syfta till att få bättre och snabbare avkommor så "måste" en bra häst in i aveln "snabbt" för att kunna avla fram ännu bättre hästar... Vart det ska sluta har jag ingen anning om, men det är väl det som är tanken...

Fast o andra sidan, får hästarna tävla längre kanske man väljer att tävla sitt sto, ta föl på henne och sedan förtsätta tävla, istället för att tävla så mkt som möjligt under de år som man kan tävla

Men har man inte veterinärer på banan för att ge startförbud åt hästar som inte har där att göra? Jag förstår inte varför travfolket ska vara sämre än ridnissarna på att avgöra det?

Jag har ställt frågan om åldersgränsen inom ponnytravet till de ansvariga där och har precis fått reda på att det FINN en möjlighet att tävla några år till, mot veterinärintyg... Jag har iofs funderat på det förut, då jag tycker det är en vansinnig regel. Men nu har det aktualiserats lite för mig då jag har ett avelssto som gått tomt i år, som jag funderar på om hon inte skulle kunna starta lite, om jag lyckas sätta henne i vagn igen... Hon kördes in hos tidigare ägare, men skenade och blev skrämd. Jag har haft henne i vagn EN gång - för 8 år sen... Men det är fart i henne. Hon är dock 15 nästa år så hon skulle bara få tävla nästa säsong i så fall, men det hade det ju kanske kunnat vara värt. Ochnu finns alltså dispensmöjligheten, så vi får väl se om det blir något av det!!

jag tycker att det är bra att det finns en åldersgräns... motståndet bara hårdnar ju hela tiden och hästarna tränas sönder. jag tycker att dom inte ska vara på banan för länge... Travhästar som startar ofta slits ju och hårdtränas mer än vad en dressyr häst gör.. men en sak som jag inte fattar är varför det är olika gränser för tex varm och kallblod.:confused: håller kallblod verkligen så mycket mer?

HAr det blivit ändrat för kallblod för jag trodde det ar 12 för ston och 15 för valacker men nu tävlar ju 15åriga ston också? Varför kan man inte göra likadant med varmbloden då?

Det är väl viss skillnad på ridgrenar och travsport? Tycker att åldersgränserna som dem är nu är helt riktiga och skulle inte vilja se någon förändring. Och om det är så att man vill tävla längre med en häst så finns det länder med andra bestämmelser..

Jag tycker att det är bra. Titta bara på ridhästarna, där tävlas gamla uttråkade individer fortfarande. Vet tex en jätteduktig gentelamnaktig hopponny som när han tävlat klart ena ungen såldes till nästa ställe för att tävlas ur av den ungen med o.s.v.
När han var 24 och helt död i ögonen och ungen blev 18 så trodde jag att de skulle pensionera honom, men icke... Han såldes till en ny unge.
Hade han inte varait så förbaskat snäll så hade han sluppit bli utsatt för det. Han var förbenad i många leder, stel som faan, markbunden men sitt bästa gjorde han ändå.
Tycker att det är fel på ridsidan och att man absolut inte ska ta efter det på travsidan.

Men skulle man få tävla längre kanske man inte skulle stressa så med att få ut treåringarna på banan

Ja och om man fick tävla längre så kanske det skulle finnas möjlighet att få ut fler hästar efter skador på banan. När ag väl fått mitt vblsto tillräckligt lugn i huvudet och skadefri var det *trumvirvel* försent.

Med en högre åldersgräns så kanske hon inte blivit så sned och kokig för det första eftersom det hade funnits tid att rehabilitera henne redan tidigare istf att prova pressa henne.

Tror inte riktigt att det skulel bli som Djujjouren beskriver då en så bra individ skulle gå i avel ändå. Om det inte är en valack vill säga. Men jag tror inte att sådant skulle hända eftersom en så trött individ förmodligen skulle sluta att prestera på banan och det borde märkas tidigt, det handlar ju om hundradelar på travet.

Djurjouren skrev:
... Han såldes till en ny unge.
Hade han inte varait så förbaskat snäll så hade han sluppit bli utsatt för det. Han var förbenad i många leder, stel som faan, markbunden men sitt bästa gjorde han ändå.
Tycker att det är fel på ridsidan och att man absolut inte ska ta efter det på travsidan.
så klart att många ridhästar, speciellt ponnier, byter ägare när de växer ur ponnyn. ofta säljs de som "läromästare" och får tävla i lägre klasser än de själva har kapacitet för, men naturligtvis finns det rötägg överallt.
skillnaden mot travet är ju prispengarna. en häst med mycket pengar på sig får ju svårt att starta i "lägre" klasser. det leder ju i sin tur till att en travhäst får svårt att få en nedtrappning i tävlandet i form av "lättare" lopp.
kan inte det vara en av anledningarna?

Det måste ju vara för avelns skull, i alla fall när det gäller stona. Man vill väl ha ganska snabba generationsskiften inom travet - åtminstone på storhästsidan.

Efter 8 år av aktivt tävlande på allra högsta nivån inom ponnytravet tycker jag att åldersgränserna i flera fall är hästarnas räddning.

Det finns många som själv inser att deras häst inte vill/mår bra av att tävla längre och därmed pensionerar ponnyn i fråga. Men det finns tyvärr lika många, obotliga optimister väljer jag att kalla dem, som låter sina gamla slitare starta fastän de redan gått 2-300 lopp och gjort det bra men numera samlar ägg i raden och går 25-30 sekunder över sitt rekord.

Visst, det finns de som är på höjden av sin karriär som 15-åring, men i många fall har hästen då haft 12 slitiga säsonger bakom sig. Fördelarna väger klart upp nackdelarna tycker jag. Kan man "rädda" en olycklig ponny väger det upp 20 glada pensionärer.

Djurjouren skrev:
Jag tycker att det är bra. Titta bara på ridhästarna, där tävlas gamla uttråkade individer fortfarande. Vet tex en jätteduktig gentelamnaktig hopponny som när han tävlat klart ena ungen såldes till nästa ställe för att tävlas ur av den ungen med o.s.v.
När han var 24 och helt död i ögonen och ungen blev 18 så trodde jag att de skulle pensionera honom, men icke... Han såldes till en ny unge.
Fast det tråkiga blir ju att de som faller för åldersträcket i sverige och som fortfarande är glada, pigga, hela och gillar att tävla exporteras till andra länder där de får fortsätta...

Jag vet å andra sidan en ponny som tävlade elitallsvenskan i hoppning vid 24 års ålder och ÄLSKADE det! han hade tävlat i hela sitt liv (även internationellt med stora framgångar!) och när han efter detta ställdes av, DÅ blev han död i blicken.. Det räckte att ta med honom till en blåbärshoppning 50 cm, bara att få vara på "tävlingsplatsen" gjorde att han mentalt blev 10 år yngre!

Jag begriper fortfarande inte varför man ska anpassa sporten efter de rötägg som inte klarar av att ta bort hästne från tävlingsbanan när den inte har där att göra längre. Har hästen mycket prispengar på sig så att det inte finns några lopp till den att trappa ner i - Jamen VÄLJ då att ta bort hästen från tävlingarna! Man MÅSTE INTE tävla med den bara för att man får...
Varför ska man tvingas bort från tävlingarna om man har en frisk, outsliten och tävlingsglad häst, bara för att den råkat passera en viss ålder?

Men låt inte de hästar som går 20 sek över rekordet tävla, Var det inte så innan, att de hästar som fortsatte sänka sig kunde söka dispans?

Jag tror det skulel bli mindre stress om vblen oxå fick starta till de är 15. Det tror jag absolut att mitt sto skulle klara av. På ett sätt är hon nu i bättre form än nånsin.

Man kan ju gå halva vägen var och låta alla stortravare starta tills de är 15. De som vill ha sin häst i aveln ist gör ju det. Och alla andra kunde ta det lugnt och göra saker på "rätt" sätt. Sen om man dessutom kunde på dispens och starta längre vore ju utmärkt.

Hur lätt är det at få dispens i ponnytrav? Om fler sökte det så kunde det ju bli ändring på reglerna för att man ser att hästarna klarar av det och ägarna har vett i skallen.

Hur lätt är det at få dispens i ponnytrav? Om fler sökte det så kunde det ju bli ändring på reglerna för att man ser att hästarna klarar av det och ägarna har vett i skallen.
OM jag fattade saken rätt så krävs bara ett veterinärintyg, att hästen är frisk.
Sen blev jag uppmanad att gå via min klubb och kanske skicka in en motion till förbundsstämman. Tydligen anser man att dagens ponnytrav träning och tävling sliter på ponnyerna så att de får förslitningsskador. Och det där anser jag nog mer handlar om kunskap om hur man tränar sin ponny för lång hållbarhet och inte bara snabba resultat...
Det var tydligne högre åldersgräns förr, men den sänktes och sen dess finns dispensmöjligheten - som jag aldrig hade hört talas om innan...

Liknande trådar

Anläggning Undrar om någon här varit med om något liknande och hur det isf hanterats. I vårt ridhus har vi tydliga hopp och dressyrtider. Under...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 909
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 171
Senast: Juli0a
·
Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
1 376
Senast: Miingla
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 667
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Stor enkel hundras med lagom driv