Enya
Trådstartare
Sv: Varför?
Stora varför tråden kanske dags för?
*varför kan inte hajar backa?
För att de inte är byggda för att backa. De kan inte "andas" med sina gälar om de om de backar eller dras baklänges
*varför har vi olika ögonfärg?
Mutationer som uppstått och som på vissa platser inte varit en nackdel så de har förts vidare
*Varför är livet inte lätt, vad är meningen med att ha ett svårt liv med mycket motgångar och problem? Om vi bara har ett liv så hinner man ju inte få en chans att utnyttja det man lärt sig av motgångarna innan man dör
Den svåraste frågan. Frågan är kanske mer varför vi känner att det är motgångar och varför vi känner att det är svårt. Kanske en mekanism för att överleva, vi är sociala och bryr oss om andra och därför känner vi att livet är svårt. Kanske gynas vår art av att känna empati, men för att lära sig empati behöver vi kunna associera till egna upplevelser kanske gör svårigheter att människor blir mer empatiska. Ibland blir det för mycket och då blir det tvärtom så att vi blir oempatiska och dömande "kan jag så kan du". Jag har laggt märke till att människor som sällan upplevt några motgångar tror att alla andras liv är enkla och att det är deras egna fel om de drabbas av motgångar, de kan inte leva sig in i situationen eller föreställs sig situationen.
Jag har märkt samma sak som du faktiskt. Många människor, framför allt sånna med silverskeden i munnen, tycker att "äsch, så farligt är det inte" och tycker att man bara är negativ och bara ser hinder.
*Varför är det så?
Har du inga varförfrågor?