Sv: VarfÖr

Jag håller med charmex. Kolla upp kotledsinflamation. Jag har vart med om exakt samma sak. Hade ett sto som hoppade som en gud hemma, högt och mkt utan att visa några tendenser till hälta eller ovilja. Men så fort jag kom in på banan blev det problem. Tyvärr hann jag tävlade en period :( och problemen blev mer uppenbara med fler och tidigare vägringar på banan. När jag tillslut inte fick henne genom startlinjen tackade jag för mig och ledde ut hästen. Nått måste ju vara fel och jag åkte genast och kolla upp henne. Och jo då, kotledsinflamation fram och knäledsinflamation bak.. Tro mig, jag kännde mig fruktansvärd mot hästen. :cry:

Ryttaren spänner sig, sen så är det ofta mycket nytt på tävlingar. Barn, massa nya hästar, massa människor, osv. Den kanske blir distraherad av allt?

De flesta har tagit upp troliga orsaker. Tänkte bara berätta om ett exempel.

Vår ena ponny som har varit halt i 2 år och innan dess såklart vägrade på det mesta. Han har nu varit riktigt fräsch och igång i 1-1,5år och i höstas när min syster som är väldigt tävlingsvan tävlade denna ponny så vägrade de alltid på minst ett hinder. Jag ansåg att det var slarvigt ridet eftersom detta nästan bara hände när hästen inte var rak innan hindret. Jag anser hästen som lite grön efter att han alltid hoppat med smärta innan vi köpte honom och hältan upptäcktes, så jag tyckte ryttaren skulle rida större svängar helt enkelt. Så sålde vi en annan ponny som fick med sig den sadeln vi hade haft på båda ponnysarna. Sadeln låg mycket bra på båda två.
Men när vi skulle prova ut ny sadel fick vi rida i samma modell och storlek som vi haft och en likadan men med en stl större bomvidd. När hästen hade större bomvidd på sadeln tog han snäva svängar och behövde inte längre stödet av innerskänkeln! Helt enkelt: Förra sadeln låg inte "dåligt" men den var efter igångsättning något för smal & störde honom så han fick inte in innerbenet när han skulle hoppa. = han vägrade. Nu har vi inte hunnit ut och tävlat med honom än, men han vägrar i princip aldrig på träning längre oavsett vart vi tränar, vilket kunde hända vid slarvig ridning annars.

Så det behöver alltså inte alltid vara att hästen har ont eller att ryttaren rider slarvigt eller är nervös, ibland är det ett litet litet fel på utrustningen som stör! (Dock hade de nog kommit runt om ryttaren hade ridit överdrivet noggrant vilket hon gjorde på träning, men lätt slarvade med på tävling.):)

Roligt att du berättade om förbättringen. Alltid lär man sig nåt. Och nu håller vi tummarna för att ni får en felfri runda på nästa tävling. :)

Gg

Som många andra har sagt har det kanske med att du spänner dej att göra. Första gången jag tävlade stor häst var jag nervös och det relaterade i att hästen stannade men även om jag inte tror att jag är nervös ibland kan jag skicka dom signalerna omedvetet till hästen och då vet inte hästen vad jag menar. Du kanske blir nervös och får en annan sits t.ex.
En annan grej kan vara att hästen inte har sett hindrena förut och blir lite fundersam.

Jag hade en ponny förut som var precis likadan. på träning hoppade hon 1,20 banor men på tävling var det stopp på allt över 1 m.
Nu har jag dock sålt henne och hon hoppar kanon med sin nya ryttare som är yngre. Jag och min tränare trodde att jag tränat för mkt och att hon var i "för bra form" och att jag krävde så mkt av henne att hon helt enkelt tyckte att det var tråkigt. Eftersom hon också gick som en klocka på CR där det mer var en lek för mig. Så prova att "släppa loss" lite och bara ha kul ett tag.
Fungerar inte det bör du nog kolla upp så att hästen inte har ont !

Liknande trådar

Hoppning Det finns en tråd för dressyren så det behövs en för hoppningen också. Laget meddelades igår och det blir samma ryttare som i Tokyo och...
53 54 55
Svar
1 084
· Visningar
51 980
Senast: fio
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter I går fick Wilma Hellström beskedet att hon inte får åka till OS. I dag svarade hon med ett toppresultat – som tvåa i GP-hoppningen på...
Svar
0
· Visningar
164
Senast: Gunnar
·
Tävling Sitter och tittar på V75 och i avd 3 så körs häst med nummer 1 av en idiot. Och studion går BANANAS och skäller i 5 min om hur korkad...
Svar
3
· Visningar
1 616
Senast: BornAgain
·
Hästvård Tänkte höra om ni har några kloka råd. Shettisen vi lånar fick kolik i går. Var rätt dålig när veterinären kom men svarade bra på...
Svar
2
· Visningar
582
Senast: Kristall10
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka