C

cia_99

Vägrar hästen på tävling när den går som en klocka på träning eller löshoppning :confused: Några teorier från er kloka Bukefalister:)

Sv: VarfÖr

Vägrar hästen på tävling när den går som en klocka på träning eller löshoppning :confused: Några teorier från er kloka Bukefalister:)

Ryttare som medvetet eller omedvetet spänner sig och sänder annorlunda signaler? Hästen kan ha en skada som den känner av tydligare när den blir lite extra spänd och taggad på tävling?

Om det är så, varför vägrar den inte hemma då?
Obs, ren nyfikenhet vad du grundar det på när den utan problem går hemma.

Jag vet inte, har aldrig haft en häst med ledinflamationer själv.
Men det är väldigt, väldigt vanligt. Fråga vem som helst som haft problemet och låtit veterinär kolla hästen eller sök bland gamla trådar här.

Edit: Denna tex, där flera skriver under på vad jag sagt:
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=970686

Senast ändrad:

Sannolikt pga att ryttaren spänner sig omedvetet. När dessutom problemet blivit återkommande "förväntar" sig ryttaren att det ska bli så på tävling vilket sänder fel signaler till hästen.

Hade problemet varit skaderelaterat hade hästen krånglar hemma också.

Hur kan du vara så säker på det?
OM hästen har en skada kanske den känner av det mer på tävling för att den t.ex. spänner sig mer, rids på annat underlag, det blir högre hinder därmed större belastning?
Skulle det vara min häst skulle jag först och främst kolla upp min häst, så att man vet att den är frisk innan man börjar ta itu med "problemen".

Jag är ganska övertygad om att det sitter i ryttaren. Det blir lite "självuppfyllande profetsia", man kommer in i en ond cirkel. Ryttaren förväntar sig att hästen ska stanna och förbereder sig på det varpå det händer.
Jag är också ganska övertygad om att en häst "vet" när ryttaren är nöjd och när den inte är det. När ryttaren inte är nöjd känner hästen det och tävling blir en otrevlig tillställning där det blir negativa känslor. Hästar är känsliga för stämningar.
I ditt fall hade jag åkt på pay and ride för att bryta det negativa. Gör precis som om det är en tävling, knoppa, vita ridbyxor, rid fram på samma sätt, hela baletten. Hästen kan inte läsa proppen och fattar inte skillnaden.:D Hoppa så lågt och lätt att både du och hästen säkert lyckas, om det så ska vara bommar på marken. Efter rundan så var glad och överös hästen med beröm och godis som om du vunnit VM - var positiv. Gör detta flera gånger utan att göra det svårare/högre så ni får in en glad känsla av att vara på tävling.

Jag beklagar om jag uttryckte mig oklart. Givetvis försäkrar man sig om att hästen och utrustningen är ok. Jag anser dock iaf att sannolikheten för att det är skaderelaterat är liten med de här problemen.

Dessutom tränas ju hästen (eller bör tränas) på en högre nivå än den tävlas för att vara väl förberedd för uppgiften.

hästen kan ha lärt sig att hemma fortsätter ryttaren tills de kommit över hindret, men på tävling måste man ju gå ut efter 2-3 vägringar....
Enkelt problem att lösa dock (om det nu skulle vara detta)...åka på träningshoppningar där man får tid på sig tills man kommit runt...

Du är nervös och hästen blir nervös.
Läs någon bok om mental träning. Sen som ngn sa här innan, åk på träningstävling och gör som om det vore träning.

Lycka till/Gg

Skulle kolla upp hästen, kan vara att den har ont någon stans. En tjej i stallet träna sin häst och hoppa bra hemma på träning men inte på tävling, den hästen hade ont i 3 ben. Är i dag helt frisk.

Om det inte är något fysiskt fel på hästen, så är det vanligt att det på tävling blir spänt och nervöst hos ryttaren vilket hästen känner och reagerar på. Likadant så är det nog vanligt att man som ryttare ändrar sin ridning lite-litegrann och det räcker för att hästen ska reagera.

Tränar du i grupp?
Då kan det också vara så att hästen blir extra spänd och ängslig (om den är van vid att hoppa och träna med andra hästar) när den blir ensam på tävlingsbanan.

Har du möjlighet att få hjläp av din tränare även på tävling alt om ni kan ordna banhoppningsträning (dvs ensamma ekipage inne på banan) för att se om hon/han kan se att du rider annorlunda eller låta hästen vänja in sig vid att vara själv. Är det tex en rdiskolehäst så blir de ofta lite nervösa av att vara själva då de sällan är helt ensamma....

I en väldigt stor del av fallen brukar det handla om kotledsinflammationer, oavsett om folk tycker att hästen skulle ha stannat på träning också, så är det mängdre av fall som bekräftar att det mycket väl kan vara så.

Har aldrig haft några ledinflammationer på mina hästar o tävlar inte heller hoppning längre, men när det strular för mig på tävling (dressyr) handlar det om mig själv, och då gäller det att jobba med mental träning.

Alltså, nr 1, kolla upp så att hästen verkligen är fräsch, oavsett om den hoppar bra på träning, nr 2, jobba mentalt.

Jag tittade på en mycket intressant hoppträning för en grupp ponnyryttare en gång. De hade problem med att hästarna alltid hoppade på träning, men vägrade ut sig på tävling. Så tränaren la upp en träning som en tävling, dvs, ryttarna fick gå banan, sen fick de rida och hoppa fram i paddocken utanför ridhuset, och sedan komma in en och en, få startsignal, och hoppa banan, och göra precis som de skulle gjort på tävling. Och, jajamän, ponnysarna stannade ut sig nästan direkt. Och då kunde de inte ens skylla på främmande ridhus/hinder, utan mer ovana att vara ensamma, viss ryttarnervositet, men framförallt dålig plan på ryttarens sida.
Så de fick order om att komma in i frisk trav (dvs inte ta ett enda skrittsteg), och sedan gå upp i galopp, rida på framåt på minst en långsida, och sedan rida ihop hästen före första hindret, och hoppa banan. Och nu hoppade ponnyerna! Så ibland kan det hjälpa att dels träna på att rida ensam, men också se till att ha hästen väl framme för skänkeln före första hindret.

kl*
Jag har själv mycket dåliga erfarenheter av att inte kolla upp hästen i tid när den börjar stanna på tävling. Min häst hoppade Msv a banor hemma och gick som en klocka men på tävling stannade han i la. Den hästen är död idag.. Så att kolla upp hästen SKADAR ALDRIG!!!! men sen säger jag inte heller att de inte kan sitta i det mentala.

Du kanske blir nervös?? Och det smittar av sig på hästen? Jag vet inte riktigt, jag har varit bortskämd med "allhoppande" ponnyer hela livet!:angel:

Som de tidigare har sagt, ledinflammationer, eller som tidigare sagt så har det med ryttaren att göra.
Byter du utrustning? Sitter allt som det ska?
Kanske du som rider annorlunda? Blir du spänd/nervös?

Liknande trådar

Hoppning Det finns en tråd för dressyren så det behövs en för hoppningen också. Laget meddelades igår och det blir samma ryttare som i Tokyo och...
53 54 55
Svar
1 084
· Visningar
51 980
Senast: fio
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter I går fick Wilma Hellström beskedet att hon inte får åka till OS. I dag svarade hon med ett toppresultat – som tvåa i GP-hoppningen på...
Svar
0
· Visningar
164
Senast: Gunnar
·
Tävling Sitter och tittar på V75 och i avd 3 så körs häst med nummer 1 av en idiot. Och studion går BANANAS och skäller i 5 min om hur korkad...
Svar
3
· Visningar
1 616
Senast: BornAgain
·
Hästvård Tänkte höra om ni har några kloka råd. Shettisen vi lånar fick kolik i går. Var rätt dålig när veterinären kom men svarade bra på...
Svar
2
· Visningar
582
Senast: Kristall10
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Utreda för allergi eller inte
  • Akvarietråden V