Varför XLNT sortiment??

L

Lithonit

Jag drar för andra gången i mitt liv strl 48- och ÅTERIGEN!!- vill jag kräkas på "XLNT" "Big is beutiful" och annat.....
Hur svårt kan det vara att sy samtliga kläder i alla storlekar? Ok kanske inte typ strl 58/60 (finns det??) men upp till de storlekar som de här "du är fin fast du e tjockis"- sortimenten tillhandahåller......

Jag tycker oftast att de kläderna är fula (!!!!)- fula modeller, fult utförande, fula dekorationer och mönster ...:o inte alltid men nyss stod jag på kappahl och bläddrade bland kläder där största storleken är 46/48.
kläder som är min stil och som jag skulle passa i utifrån formen på min kropp. Varför är det så här?! :(
 
Sv: Varför XLNT sortiment??

Menar du att alla kläder är lika fula?
Finns det inte vanliga jeans och t-Shirtar utan tryck?

Sedan antar jag inte dom kläderna är så figurnära för det är väl lite svårt att ha det om man drar en 46:a?
Min syster gör det och jag kan inte riktigt se henne med en slimmad klänning på sig, ärligt talat.
 
Sv: Varför XLNT sortiment??

På grund av konstiga normer, skulle jag vilja påstå.

Det borde ju vara en förlustaffär att utesluta kunder?
 
Sv: Varför XLNT sortiment??

Åh, det här har jag funderat över länge!

Jag har vanligtvis storlek 44-46, 48 i vissa plagg (väldigt axelbred, något som är svårt när det gäller framför allt ytterplagg). Mycket svårt att hitta kläder i Sverige. Så det har utvecklats så att jag handlar mest i England och USA. Där finns det mesta upp i motsvarande storlek 54. Alltså, samma kollektion i fler storlekar. Inte något tramsigt specialsortiment för större storlekar.

På något sätt får jag intrycket av att här i Sverige ska man verkligen skämmas och klä sig i tält när man behöver lite större storlek. I USA köper jag rätt mycket Ralph Lauren och Calvin Klein, vars linjer ofta tilltalar mitt öga och passar mig. För jag är rätt kurvig och betydligt snyggare i vissa typer av skärningar och definitivt inte till min fördel i "tält". När jag sedan kollar på Zalando så inser jag att deras sida riktad till svenska marknaden ofta slutar på 44, trots att jag vet att modellerna finns i större storlekar. Jag skickade nyss tillbaka en felmärkt kavaj och köpte dagen efter en likadan på e-Bay (för 800 istället för 3000 eftersom den är begagnad) - i en storlek större. Jag är övertygad om att den finns i större storlekar också, men de görs inte tillgängliga i Sverige.

Jag kan alltså bara hålla med i ditt inlägg. Dags för uppror!

Dock tycker jag att man faktiskt på just KappAhl kan göra vissa fynd.
 
Sv: Varför XLNT sortiment??

Jag har storlek 44/XL och har märkt på den senaste tiden att jag hänvisas till både H&M & Lindexs "specialsortiment" oftare.
Och det handlar ju inte om att de som har större storlekar vill gömma sig i tält, så jag fattar inte varför de inte bara gör alla kläder i fler storlekar. För du har helt rätt i att det är olika typer av kläder på de olika avdelningarna...

Du kanske har läst bloggaren La Lindas inlägg om #hmriot? (inte för att det har gett nån mer effekt hos butikerna, men det finns många som tycker likadant)
 
Sv: Varför XLNT sortiment??

Menar du att alla kläder är lika fula?
Finns det inte vanliga jeans och t-Shirtar utan tryck?

Sedan antar jag inte dom kläderna är så figurnära för det är väl lite svårt att ha det om man drar en 46:a?
Min syster gör det och jag kan inte riktigt se henne med en slimmad klänning på sig, ärligt talat.

Beror helt på hur man ser ut (och naturligtvis vad man gillar). Jag har 46 i rätt många plagg och passar mycket bra i figurnära som är figurnära på rätt sätt.
 
Sv: Varför XLNT sortiment??

jag håller också med om att det är förjäkligt svårt att hitta kläder när man vuxit ur de "normala" storlekarna. Jag är tack och lov tillbaka i vanliga affärer och kan köpa typ HM eller MQ numera, men när jag var lite trindare tyckte jag att det var nästintill omöjligt, jeans var värst.

Dock så hittade jag en nätbutik som jag gillade, cellbes. De har samma utbud i jättemånga storlekar. jag blev så glad att jag råkade handla 3 klänningar
 
Sv: Varför XLNT sortiment??

Ok kanske inte typ strl 58/60 (finns det??) men upp till de storlekar som de här "du är fin fast du e tjockis"- sortimenten tillhandahåller......

XLNT har mig veterligen kläder upp till stl 56. Nej, det går ingen slags magisk gräns vid deras sortiment så ja, självklart finns det större storlekar.

Men ja, tjockiskläder är ofta fula, det håller jag med om. Är det inte en massa breddande fula mönster så är det tält eller kläder som helt enkelt sitter riktigt jävla asdåligt. Sjukt störigt, jag vill också kunna köpa fina kläder.

Det är likadant med bhar tycker jag, man måste tydligen ha ett specifikt tantsortiment för oss med lite större tuttar. För vid en viss magisk gräns blir man tydligen tant. Såg en jättefin bh på KappAhl nyligen ur den där 50 shades-serien, omkretsen kunde funka med sånahär förlängningsband men kupan? Nejnej! Vill jag ha en sån får jag köpa en ur det stora sortimentet de gjort i samma serie men som självklart är mycket fulare :banghead:
//Zebra vars storlek ligger kring den där magiska gränsen
 
Sv: Varför XLNT sortiment??

Beror helt på hur man ser ut (och naturligtvis vad man gillar). Jag har 46 i rätt många plagg och passar mycket bra i figurnära som är figurnära på rätt sätt.

Jo det är klart. Min syster tex har fått mycket på magen och hon skulle bara se höggravid ut i en tajt klänning.
Jag har själv varit större (med betoning på stor) men allt la sig på rätt ställe och jag behövde aldrig köpa kläder för större kvinnor. Är dock glad över att jag är tillbaka i en 38:a. Jag får helt klart mer kläder att välja mellan.
 
Sv: Varför XLNT sortiment??

Beror helt på hur man ser ut (och naturligtvis vad man gillar).

Det är nog det som är problemet. Många som behöver större storlekar skulle säkert kunna ha det vanliga sortimentet om det bara fanns i deras storlek. Klädtillverkaren verkar dock vara av uppfattningen (riktig eller inte) att de flesta som behöver en större storlek har en kroppsform som inte funkar ihop mer figursydda kläder, alternativt att de inte vill ha figurnära eftersom de vill dölja sin kropp. Det gör - tror jag - att de väljer att skapa en "mittemellan-linje" som ska kunna tilltala och passa så många som möjligt av dem som behöver större kläder.

Till syvende och sist handlar det om vad de tror att de kan sälja och tjäna pengar på. Av samma skäl har jag som bara är 151 cm lång mycket svårt att hitta kläder som sitter vettigt. Det finns inte ett tillräckligt stort kundunderlag för att göra kläder åt så små människor.
 
Sv: Varför XLNT sortiment??

Det håller jag med om. Jag är 155 cm och byxor är ju hus i helvete svårt att hitta som inte är en meter för långa.
 
Sv: Varför XLNT sortiment??

Svårast tycker jag är att hitta kavajer eller, ännu värre, klänningar. Midjan hamnar på höfterna och det finns inget sätt att rätta till det på med hjälp av symaskinen.
 
Sv: Varför XLNT sortiment??

Det är likadant med bhar tycker jag, man måste tydligen ha ett specifikt tantsortiment för oss med lite större tuttar. För vid en viss magisk gräns blir man tydligen tant. Såg en jättefin bh på KappAhl nyligen ur den där 50 shades-serien, omkretsen kunde funka med sånahär förlängningsband men kupan? Nejnej! Vill jag ha en sån får jag köpa en ur det stora sortimentet de gjort i samma serie men som självklart är mycket fulare :banghead:
//Zebra vars storlek ligger kring den där magiska gränsen

Gå till en riktig underklädesbutik!
Alltså ingen värdelös kedja som t ex KappAhl som har skit bhar.

Jag är också rund och stora bröst men har inga problem alls att hitta fina underkläder i den lokala underklädesbutiken :)
 
Sv: Varför XLNT sortiment??

Gå till en riktig underklädesbutik!
Alltså ingen värdelös kedja som t ex KappAhl som har skit bhar.

Jag är också rund och stora bröst men har inga problem alls att hitta fina underkläder i den lokala underklädesbutiken :)

Tack för tipset men det kostar pengar som jag inte har tyvärr. Behöver jag bh så kollar jag inte ens i butiker längre utan då beställer jag från Ellos, så det är inga problem så sett :) Men det är skitstörigt att hänvisas till ett "ful-sortiment" när man råkat trilla över en fin bh man gärna vill ha just för att den var fin liksom, istället för att helt enkelt göra samma bh i fler storlekar.
 
Sv: Varför XLNT sortiment??

Svårast tycker jag är att hitta kavajer eller, ännu värre, klänningar. Midjan hamnar på höfterna och det finns inget sätt att rätta till det på med hjälp av symaskinen.

Långklänning är omöjligt att hitta. Även jackor ibland. Dom blir för långa i armarna. Det enda som säkert sitter bra är underkläder och strumpor...
 
Sv: Varför XLNT sortiment??

Har också funderat över varför de stora storlekarna oftast är så fula.. Hur tänker designerna här- antingen har de dålig smak eller... ja jag antar att de inte medvetet villl göra fula kläder.. Så vad det handlar om vet jag inte.
Tycker mest det är tält på stor-avdelningen. Ingen snygg passform..och en stor skillnad mot det vanliga sortimentet.

sen har jag funderat över namnen. Varför heter det typ "Big is beautiful". Tycker såna namn är lite töntiga, som att de måste påpeka att vi följer inte normerna och säger att det är finast med små storlekar.. För dubbelmoralen är ju att man känner ju att de är lika storleksfixerade som alla andra eftersom kläderna på vanliga avdelningen är snyggare.

jag har dock hittat en del fina saker på nätet.
 
Sv: Varför XLNT sortiment??

Därför att alla tjocka älskar glittriga svarta tröjor med stoooora jävla blommor. Och alla andra mörka färger man kan tänka sig.
 
Sv: Varför XLNT sortiment??

Jag tycker detsamma fast från andra hållet. Jag ser ofta trevliga tröjor, klänningar och koftor på avdelningen för större storlekar som inte finns på avdelningen mindre storlekar, sjukt irriterande. Det borde ju vara kroppsformen som avgör och inte storleken vad man passar i och inte. Man kan ju ha en rak men stor kropp och en liten men kurvig kropp.
 
Sv: Varför XLNT sortiment??

Tack för tipset men det kostar pengar som jag inte har tyvärr. Behöver jag bh så kollar jag inte ens i butiker längre utan då beställer jag från Ellos, så det är inga problem så sett :) Men det är skitstörigt att hänvisas till ett "ful-sortiment" när man råkat trilla över en fin bh man gärna vill ha just för att den var fin liksom, istället för att helt enkelt göra samma bh i fler storlekar.

Nu vet jag inte vad du har för butiker nära dig.
Men i min favoritbutik finns det bhar även för oss större utan att bli helt ruinerade :)
Jag har hittat ett märke som brukar passa mig och dem ligger på ca 3-400:- och efter 1 års väl användande ser de fortfarande ut som nya :)
 
Sv: Varför XLNT sortiment??

Dea Axelsson är mitt förslag! De har samma kläder i alla storlekar! Jag hittar alltid saker där, och är man ute efter festkläder så är man på rätt ställe! :D
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp