Varför vill man har fronturlastning??

BaconBob

Trådstartare
Har haft en transport till salu och fick flera mail med förfrågan om det är fronturlastning på den vilket det inte är (om den hade haft det så hade jag skrivit det i annonsen :angel: ).

Skitsamma men jag undrar vad "alla" ska med frontutlastning till, de jag känner som har det använder den aldrig till att last ur hästen och dessutom så är det mycket sällan man på tävlingsplatserna häromkring skulle haft möjlighet att använda den till vad den är tänkt för, det finns inte plats till det utan alla står parkerade som packade sillar.

Sen så har jag hört (vet inte om det stämmer) att kontruktionen på transporten blir lite instabilare om man har fronturlastning, men som sagt det senaste är bara vad jag har hört, jag har ingen teknisk bevisning så det går bra att rätta mig om jag har fel.

Sv: Varför vill man har fronturlastning??

Det är väl mest en träningssak? Det går alldeles utmärkt att lasta och lasta ur sin häst ensam om man tränat på det.

Skulle själv aldrig köpa släp utan fronturlastning.

Det är utmärkt att träna svårlastade hästar med och när det gäller tävlingar är det jättebra att kunna fälla ner luckan fram så hästarna får mkt luft.

Dessutom så är det betydligt lättare att lasta saker tex tävlingsskåp

Konstruktionen blir inte sämre på dessa släp eftersom de oftast har en extra båge fram

Lastar i båda typerna och gillar fronturlastat bättre. Upplever det som enklare när man lastar ensam precis som 'Conversation Piece'. Gillar också att det stödjer tänket 'framåt' hos hästen (fast helst då inte hela vägen över bommen..:rofl:).

Har som sagt aldrig haft fronturlastning, men aldrig haft några som helst problem att last ur några hästar för det.

Jag skulle heller inte kunna tänka mej något annat än fronturlastning. Det händer att jag måste lasta ur utan hjälp, och då utmed en trafikerad väg, och att använda fronturlastningen i det läget är en självklarhet.

Vad gäller det att konstruktionen skulle bli mindre stabil för att släpet är försett med fronturlastning har jag svårt att tro på det. Det flesta släp med fronturlastning som jag sett är oerhört stabilt byggda.

Immer

En på mitt stall har en häst som är lätt att lasta men går inte att lasta av :/ Därför måste hon ha frontutlasning:idea:(:

Det är väl mest en träningssak? Det går alldeles utmärkt att lasta och lasta ur sin häst ensam om man tränat på det.

Frågan var varför man vill ha fronturlastning. Självklart är det en träningssak, som allt annat. Har men en häst i 10 år som man lägger all sin tid på så kan man väl utan problem lägga ner den tid som kan krävas på att lastträna den, men jag har all förståelse för människor som jobbar med hästar och får in många olika hästar till stallet som de har ansvar för att resa omkring med, vill ha fronturlastning när de är ensamna med hästen.

För egen del skulle det aldrig falla mig in att betala för fronturlastning. Inte sadelskåp heller. Det är trams bådadera. Hihi.

/Travidioten.

Har som sagt aldrig haft fronturlastning, men aldrig haft några som helst problem att last ur några hästar för det.

Jag har också alltid haft vanligt släp, men nog har jag fått tänka mig för en och annan gång när jag har varit ensam och lastat ur en häst som jag inte känner till 100 %.

Jag skulle heller inte kunna tänka mej något annat än fronturlastning. Det händer att jag måste lasta ur utan hjälp, och då utmed en trafikerad väg, och att använda fronturlastningen i det läget är en självklarhet.

Vad gäller det att konstruktionen skulle bli mindre stabil för att släpet är försett med fronturlastning har jag svårt att tro på det. Det flesta släp med fronturlastning som jag sett är oerhört stabilt byggda.

Immer

Kanske är en släp med fronturlastning till och med stabilare för de har ofta en extra båge för att det skall hålla med rampen framme.

Nackdelen är ju att konstruktionen går transporten tyngre och givetvis dyrare i inköp. Det kan ju vara en nackdel om man alltid lastar ur frammåt för då kan man få problem om man måste använda en transport utan fronturlastning någon gång.

Älskar fronturlastningen. Har en häst som är jättelätt att lasta, men att backa ur henner går inte. Jag vet att det går att träna bort men då jag har fronturlastning har jag inte gjort mig besväret. Dessutom är det mycket lättare att lasta ur om man är själv.

Har en häst som stressar upp sig och gärna kastar sig ur transporten, varför vi alltid måste vara två när han ska lastas ur (en som öppnar luckan och tar bort bommen, o en som håller herr häst). Fronurlastning skulle därför vara underbart så att man slapp vara beroende av en extra person! (och ja; en träningssak, jag vet)

anledningen till att jag föredrar fronturlastning är att du kan gå in och ta på tränset och sen leda hästen ut. Om du ska göra det bakåt så finns en risk att hästen fastnar med tyglarna på vägen. Om man inte öppnar bak och sen går fram och backar ut hästen, men då har du också ett moment när hästen står själv, vilket du kan undvika om du har fronturlastning. Vi använder fronturlastningen typ alltid när det går, men hästarna är även vana att backa ut ifall det behövs.

jag får ofta lasta själv och tycker inte det är några problem, men jag skulle nog tycka det var en bra transport att träna en häst som inte gillar transportet i. För öppnar man fram blir det ju väldigt mycket luftigare.

för mig var det en självklarhet med fronturlastning när jag köpte nytt släp. det är jättebra till många saker. mina hästar tycker mycket bättre om att gå framåt.

hade ett fronturlastat i flera år. lastade aldrig ur fram utan enda skälet till att jag ville ha det var att dåvarande tävlingspållen var så stor och älskade att få stå och titta ut när han stod i trailern på tävlingar. innan hade han ju bara den lilla skötardörren att titta ut genom och då fick han ju stå och böja sig för att se nåt. fick känslan av att det inte var bra för hans nacke att stå så i timmar...

För egen del skulle det aldrig falla mig in att betala för fronturlastning. Inte sadelskåp heller. Det är trams bådadera. Hihi.

Med 3 stora hundar i bakluckan så är sadelskåp på släpet guld värt. Kan dessutom lasta andra saker än hästsaker i bakluckan om det skulle behövas.

Fronturlastning är kanon för många saker, bla kan man lasta bomhoppare baklänges och binda dem i bakbommen i stället.

Med sto o föl i transporten så underlättar det för mig att lasta av själv med fronturlastningen. Jag lägger gärna ner den lilla extra summan för att få bägge delarna.

innan hade han ju bara den lilla skötardörren att titta ut genom och då fick han ju stå och böja sig för att se nåt. fick känslan av att det inte var bra för hans nacke att stå så i timmar...

Nä, de är ju inte gjorda för att stå med huvudet i backen dagarna i ända... :angel: ;)

Jag har ingen fronturlastning på min transport, och lastar min häst själv så gott som alltid. Man bara drar honom lite lätt i svansen så backar han ut. Men jag hade velat ha det, det kan ju va bra att ha någon gång. Och visst, det är ju himla skönt på tävlingar, så de kan stå och titta ut :smirk:

Liknande trådar

Träning Eftersom jag har allmänt tråkigt så tänkte jag se till att få igång en liten diskussion :devil: Lite nyfiken på hur ni skulle lösa...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 960
Senast: Sonic76
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Gift vid första ögonkastet 2024
  • Motionscykel?
  • Dejtingtråden del 38