Varför vill man har fronturlastning??

Sv: Varför vill man har fronturlastning??

jag vill inte ha fronturlastning... min tror att det är startboxträning och springer av i 190...ö hon är ursnäll och väntar tills man säger att hon ska gå av, men sen så går det fort, gärna allt i ett hopp över hela rampen...

tog 3 gånger att lära henne så att man kunde lasta själv...

första gången gick hon inte in sista biten själv
andra gången backade hon med ut igen
tredje gången så släppte jag bara så gick hon in!

ut så var hon knepig en gång, hon blev stressad å ville sätta sig på bommen innan jag fick bort den, men efter det så vet hon att matte måste fixa lite innan "varsågod" kommer...

jag är SUPERSTOLT över min pärla som är såååå lättlastad!
(när jag köpte henne så hade hon lite egna idér ibland)

Jag kör själv och det är mkt lättare att lasta ur den vägen när man är ensam.

Båda mina är lättlastade.

Men jag föredrar ändå fronturlastning, speciellt när jag är själv.

Om jag måste stanna så jag inte kan ta ut fram, går det lika bra bak, den gamla har lite bråttom ibland men inte så att det blir panik.

Senast ändrad:

Jag skulle vilja ha en med fronturastning för att enklare lastträna själv. Då kan jag med de knepiga hästarna helt enkelt bara kliva rakt igenom transporten. Sen stannar man upp inne i transporten någon sekund och sedan går man vidare framåt.
Jag har en häst som alltid tänker bakåt så fort hon ser en transport, med fronturlastning tror jag att jag kan få henne att tänka framåt enklare och fortare än om jag inte har det.

Men jag skulle enbart vilja ha det för att lastträna med, annars tycker jag det verkar ganska onödigt. Fast i nödsituationer kanske det behövs.

/M

*kl*

Jag vill inte ha något annat än frontutlastning för jag vill ha möjligheten att kunna ta ut hästen där fram.

Som tex för 14 dagar sedan när jag kom hem med nyopererad häst han var opererad i bägge bak och det underlättade enormt för honom att slippa bli backad ut.

Dessutom är det guld att ha frontutlastning vid lastträning.

Har haft en transport till salu och fick flera mail med förfrågan om det är fronturlastning på den vilket det inte är (om den hade haft det så hade jag skrivit det i annonsen :angel: ).

Skitsamma men jag undrar vad "alla" ska med frontutlastning till, de jag känner som har det använder den aldrig till att last ur hästen och dessutom så är det mycket sällan man på tävlingsplatserna häromkring skulle haft möjlighet att använda den till vad den är tänkt för, det finns inte plats till det utan alla står parkerade som packade sillar.

Sen så har jag hört (vet inte om det stämmer) att kontruktionen på transporten blir lite instabilare om man har fronturlastning, men som sagt det senaste är bara vad jag har hört, jag har ingen teknisk bevisning så det går bra att rätta mig om jag har fel.
varför man vill ha fronturlastning ? Ja , det kan man undra ???? :confused: Möjligen om man har en häst som inte kan backa! och det kan man ju också undra varför ???

Kl

Vi har fronturlastning på en transport, skönt att få stå för sig själv på tävling. Man säger bara till att vi lastar ur fram så slipper vi stå bland alla andra:D Pappa ville ha det när vi köpte en till. Men det blev en väldigt stor ist (3 hästars m. bodel) så då slipper man också att stå bland alla andra. Eftersom den tar så mycket plats.

Ingen av våra hästar är svåra att backa ut med, om det skulle behövas.

Så eg enda anledningen till att vi har det är för att inte stå i ihoptryckta bland alla andra på tävling. :p

varför man vill ha fronturlastning ? Ja , det kan man undra ???? :confused: Möjligen om man har en häst som inte kan backa! och det kan man ju också undra varför ???

Mina hästar KAN backa men iom att jag vill att de ska tänka FRAMÅT även i en transport så använder jag alltid fronturlastningen vid urlastning, 3åringen (oki då nybliven 4) kan numera efter endast 10 lastningar lastas helt själv och går lugnt å fint ut framåt vid avlastning... Lyckan är total...

Han KAN backa men inte sitter jag å ryggar honom runt en ridbana bara för att han kan... Nä framåt ska hästar gå !

Nä, de är ju inte gjorda för att stå med huvudet i backen dagarna i ända... :angel: ;)
:

det är ju dock en viss skillnad på att stå och vrida halsen och huvudet ut genom en dörr och att stå med huvudet rakt ner och beta. tycker iaf jag.

1. Skitbra på tävlingsplatsen. Om det är unghästar så är det bättre att ha övre luckan öppen än en dörr. Annars tar man ner hela öppningen och får bra öppning.
2. Bra att sitta på när det är tävling
3. Lastning av grejor är mycket enklare
4. Om man har en häst som blivit skrämd kan det vara bra att den får gå ut framåt (fast när den lärt sej hantera det så går man bakåt, iallafall vi)

:D

jag vill inte ha fronturlastning... min tror att det är startboxträning och springer av i 190...ö hon är ursnäll och väntar tills man säger att hon ska gå av, men sen så går det fort, gärna allt i ett hopp över hela rampen...
Fast du måste inte lasta ur fram bara för du har det. Finns ju som sagt andra fördelar :angel:

Fast har man bara en häst och det funkar med vanlig så...

KL

Jag har fronturlastning på min transport.
Använder den aldrig, min häst backar ut jättelugnt och försiktigt.
Dock är det en väldigt bra nödutgång om bakluckan skulle krångla, t.ex. att man blir påkört bakifrån och luckan fastnar.
Helt enkelt en säkerhetsåtgärd.

Jag ville ha det ifall det skulle hända en olycka så att man slipper backa ur hästen i trafiken, eller om man har otur kanske inte luckan bak går att använda över huvudtaget. Har aldrig lastat ur fram dock men det är skönt att veta att det går om det skulle behövas.

*KL*
Mig kvittar det egentligen, alla mina hästar (6 mån, 4, 10, 16 och 18 år) backar ur släpet på kommando, men jag gillar fronturlastning, mest pga smidigheten, och tävlingsskåpet!

Liknande trådar

Träning Eftersom jag har allmänt tråkigt så tänkte jag se till att få igång en liten diskussion :devil: Lite nyfiken på hur ni skulle lösa...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 960
Senast: Sonic76
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Gift vid första ögonkastet 2024
  • Motionscykel?
  • Dejtingtråden del 38