Varför vill hon ibland inte följa med?

Fina

Trådstartare
Min häst är hur mysig som helst. Hon är verkligen en ängel och världens snällaste. Vi har egentligen inga stora problem men allt kan ju alltid bli bättre ;)

Vårt lilla problem är att när jag leder henne så vill hon inte alltid följa med. Oavsett var vi går så händer det men det blir såklart mer till exempel på väg från sommarbetet. Hon stannar helt enkelt och tycker att nu vill jag inte gå längre.

Hon följer alltid med efter lite puffande, irriterande behandling, (jag slår aldrig mina djur) för att det ska vara skönare att gå än att stå stilla. Har ni några tips på hur jag kan ändra det här beteendet? Ibland går det hur bra som helst, hon stannar inte en enda gång, och ibland kan hon stanna varannan meter :eek:

Såhär på sommaren drar hob även gärna ner huvudet efter gräs. Jag drar upp huvudet igen men hon får ju en "belöning" eftersom hon får tag i gott gräs.

Alla tips mottages med intresse! :bump:

Sv: Varför vill hon ibland inte följa med?

ett tips är att det är alltid du som ska göra halt med henne innan hon hinner göra halt, då får ju du som du vill och hästen tröttnar.
:)

Jag har ibland samma problem och jag har ingen lösning men jag berättar gärna hur jag försöker lösa problemet.

Har lärt min häst att "följa handen" det vill säga hans mule skall alltid vara bakom min lite utsträckta hand. Går han förbi så stoppar jag honom och backar honom tills han är bakom handen - visar handen övertydligt så att han ska förstå exakt vad han gjort för fel. Stannar han när handen inte stannar så "vigglar" jag med grimskaftet så att det ska vara lite obekvämt för honom. Kör han ned huvudet så backar jag honom ett par steg visar handen och håller sedan handen högt, strax ovanför axelhöjd på mig själv så att repet inte räcker ned till marken. Han försöker ibland ändå men för det allra mesta förstår han att den höjda handen innebär "inget ätande nu".

Sedan har jag påbörjat träningen att lära honom att han FÅR stanna och äta - när jag säger "varsågod" och slår ut med handen en smula. Då kan jag få honom att acceptera att gå med och så tar vi små små matpauser, när jag vill = jag tappar inte kontrollen över honom för att han äter.

Vissa gånger får han stanna och äta lite då och då - andra gånger får han inte stanna alls. Det börjar sitta rätt bra nu, han gör för det allra mesta som jag ber honom.

Sedan kan vissa hästar (min till exempel, en ung herre på fem år) tappa tålamodet och koncentrationen om det inte händer något med jämna mellanrum. Så vi övar på att han ska stanna på kommando, rygga något steg, ta ett steg framåt när jag tar ett steg och så vidare. Kan ta ett par sådana små avbrott på vägen från och till hagen och många många om vi är ute och går tillsammans. Övningarna kommer tätare om jag känner att han är okoncentrerad också - för att han inte ska hinna ta över och göra som han själv vill.

Så jobbar jag, hoppas att det är till någon hjälp!

Hästar som inte riktigt vill följa med leder jag till en början alltid med nosen vid min axel. Börjar hästen sacka efter det minsta "driver" jag på den genom att svinga grimskaftet mot hästens rumpa liksom runt mig själv (vad svårt det här var att förklara då :p ). Detta är mycket effektivare än att slita och dra i hästen och smacka oavbrutet, gjorde så kanske två, tre gånger på vår förut supertröga unghäst och sen följde hon med på löst grimskaft :)

När hästen försöker äta är det mycket effektivare att "driva bort" den från grästuvan än att dra bort den därifrån. Samtidigt visar du lite dominans mot din häst på precis samma sätt som en flockledare och stiger därför litegrann i graderna.

Senast ändrad:

Ja, det kan nog vara till hjälp, alltid bra att höra hur andra gör! :idea: Jag går inte promenader med Fina så ofta för hon tycker det är hur tråkigt som helst även om jag försöker aktivera henne :p Jag passar på att träna ledandet när jag ändå leder henne t ex mellan hagen o stallet :)

Jag har försökt förut att göra lite ledarskapsövningar och lekar enligt konstens alla regler. Men hon har visat klart och tydligt att hon blir fullständigt uttråkad :p Hon är ju som sagt helt underbar, så hon vet ju hur man "uppför sig" egentligen. Att "traggla" det hela gör nog bara att hon ännu mindre vill följa med, matte blir tråkig :D Så jag vill ha ett bra sätt att få henne att följa med mellan hagen och stallet, hon tycker inte om att krångla till det tror jag. Hon uppskattar ridningen mer :D

När hästen försöker äta är det mycket effektivare att "driva bort" den från grästuvan än att dra bort den därifrån. Samtidigt visar du lite dominans mot din häst på precis samma sätt som en flockledare och stiger därför litegrann i graderna.

:idea: Tack, att jag inte tänkt på det :D

Måste bara berätta att hon gjorde matte stolt idag :D Transporttränade, har precis köpt en transport med fronturlastning då fröken inte gillar transporter och gärna backar fort :s Så vi plockade ur inredningen helt och lirkade med henne en stund. Hon ville inte så jag tog ett långt rep o la runt rumpan på henne samtidigt som jag höll i grimskaftet. La lite tryck i repet och hon gav efter direkt :D Gjorde samma sak två ggr till sen kunde jag lägga bort repet. Gick rakt genom transporten 5 ggr till bara sådär! Imorgon ska vi prova att stanna till mitt i. Min söta lilla häst, va kul det är när det går så bra :D

Senast ändrad:

*puttar upp tråden lite*

Vill gärna ha fler tips! :D

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 103
Senast: lirco11
·
Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
1 077
Senast: tessan.g
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 002
Senast: zarmino
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 356
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Sabotage?