Sv: varför vill alla hämta barnen tidigare om det nu är så bra att vara på förskolan?
mitt svar på överskriften....
För att man vill spendera mer tid med sina barn.
Själv har jag aldrig gått i barnomsorg, min mamma var hemma med mig och min syster tills vi började skolan, och när hon började jobba så arbetade hon natt och pappa dag. Det innebar att mamma väckte oss, gav oss frukost och skickade iväg oss till lekis/skolan, innan hon lade sig för att sova. Lagom när vi kom hem från skolan hade hon klivit upp för att ta hand om oss igen, och när pappa kom hem så åt vi, innan min mamma lade sig för att vila igen innan hon skulle iväg till jobbet. Jättebra uppväxt säger säkert många, och på ett plan är jag beredd att hålla med, men det hade sina nackdelar också. Eftersom vi nästan bara hade varit hemma med varandra så hade vi svårare att få kamrater när vi började skolan, alla hade redan sina kompisar från förskola/dagmamma, och jag och min syster hade "bara" varandra. En annan negativ sak, som jag ser det, är att eftersom jag och min syster var väldigt tighta och bra vänner (för det mesta) så uppstod inga direkta konflikter hemma när vi var små, och vi behövde inte lära oss att ta för oss på samma sätt som jag upplever att barnen måste på förskolan, vilket gjorde att iaf jag hade svårare att ta kontakt och hellre gick för mig själv, blyg som jag var. Tror att en stor del av den blygheten hade kunnat arbetas bort om jag tidigare fått lära mig att ta den plats jag förtjänade.
Har nu 2 barn, varav den äldsta (2 år) går på förskola. I början kände jag såååå väl igen mig själv i henne, blyg, iakttagande, avvaktande, och lämnade hellre ifrån sig leksaker när någon kom än att stå på sig att "jag hade den". Nu däremot har jag märkt att hon blivit en helt annan tjej (på ett positivt sätt). Hon är mer öppen, kontakttagande och vågar ta sin plats på ett helt annat sätt, står inte längre bara på avstånd och iakttar. Jag tycker absolut att förskolan har haft en positiv inverkan på min dotter, och jag är så otroligt glad att hon (förhoppningsvis) slipper känna samma utanförskap när det är dags för skolstart som jag gjorde när jag började lekskolan...