Varför upp och ner i vikt?

Kratus

Trådstartare
Okej kanske inte såå jättekonstigt att han går upp i vikt på vintern, men att han är så himla smal på sommaren!

Just nu väger han väl runt 6 kg, och i somras vägde han strax över 4... Tycker iofs inte att han är sådär jättetjock men han ska definitivt inte gå upp mer!

Men i somras åt han upp till 4 sorkar/möss, torrfoder och 4 portionspåsar per dag. Nu på vintern så måste vi verkligen ha honom på diet!

Han avmaskas regelbundet.

Är det fler som har samma problem?

Den lilla hon är lika "rund å go" som alltid...

Sv: Varför upp och ner i vikt?

Det är inte alls ovanligt. På sommaren tillbringar utekatten med tid utomhus än på vintern och gör av med mer energi. Sedan får katten mask när den käkar gnagare ute också. Under vintern är inte katterna ute lika mycket och de äter inte lika mycket gnagare vilket gör att de gör av med mindre energi och de drabbas inte av mask i samma grad som under "utetiden" på året.

Jag tror även att det kan vara någon biologisk inställning i katten, att den lagrar på sig fett inför vintern eftersom det i regel är svårare att få tag på föda under vintern. Jag märker av detta på min kastrathona varje år. Hon börjar lägga på sig varje höst även fast matransonen inte ökar.

precis så är mina katter också. Tjockisar på vintern och slanka på sommaren.

Dock är min ena katt knäpp jus tnu och inte vill gå in. Hon kommer in och äter, sen vill hon direkt ut igen. Hon som var den värsta innekatten förut. Konsigt. inte alls sig lik. jag tror dock att hon sover på loftet i stallet för hon luktar loft.

Då blev man lite lugnare, inte för att jag var direkt orolig. Men han blir så himla mager på sommaren, fast det är klart han är ju ute dygnet runt då och har ett väldigt stort revir. Duktig kisse...;)

Ja, ja, bara att fortsätta proppa i honom mat på sommaren och ha diet på vinter... :p

Du skriver inte om katten är kastrerad. Okastrerade katter kan ju tappa i hullet om de har annat att fundera på s.a.s.

Jodå, han har förlorat sin manlighet... :smirk:

Så det har nog att göra med att han rör på sig mycket mer på sommaren än på vintern.
Kom dessutom på att på sommaren så är kattluckan öppet 24/7 mendan den på vintern låses på kvällen, syrran vill inte ha kissarna springandes ute på nätterna när det är mörkt, dessutom är den lilla mörkrädd så hon måste in...

Liknande trådar

Hundhälsa Hittade ingen passande tråd, bara lite löst om foder i en del. Vår ena hund (Dobermann) har uppenbara problem att sätta vinterpäls...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 208
Senast: SusieQ
·
A
Foder & Strö Har rätt stora problem med att få ihop en fungerande foderstat till min häst, och har därför lite olika frågor som jag gärna vill ha...
Svar
6
· Visningar
1 978
Senast: Allegra
·
E
  • Låst
Övr. Barn Jag har en fråga ang att gå ner i vikt efter graviditet! Tråden kanske hade passar bättre under Barn men tänkte att det kanske är mer...
2
Svar
20
· Visningar
24 854
Senast: carinapr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar