Varför två bett?

Sv: Varför två bett?

Kollade en dressyrträning, tränaren sa till ekipaget som red att "När du får hem nya stången och kan rida på kandar, då kommer du orka hålla ihop honom bättre!"

Är egentligen hoppryttare men

Jag har provat kandar för skojs skull på min ena häst och det blev en jätteskillnad mot vanligt tränsbett, redan när jag skrittade på långa tyglar. Skillnaden? Ja hon sökte sig framåt neråt och trampade in under sig mer, utan att man ens rörde tyglarna.
Men det krävs mer ben när man ha skapare bett i munnen på hästen och jag kan förstå vad tränaren menar.

1. För att ha en betsling där man kan vara mkt finstämd i hjälperna.

2. Betten ligger inte på samma plats i munnen, dvs stången lite nedanför bridongen, landerna är långa, det finns plats i de flesta munnar.

3. Pelham med bara stångverkan är mkt skarpare för hästen! Få hästar jag vet går bra på pelham. Ryttare som inte kan få sina hästar i en rund form tar ibland till pelham och man ser hästarna kröka snällt på nacken, men ofta gapa och visa obehag. Även pelham som är ledat är skarpt och jag vet få hästar som går harmoniskt på det. Med de två betten på kandaret kan man välja vilken inverkan man vill ha; bridong, stång eller lite av båda.

Om jag har en äldre lite stark häst med en mjuk kanske lite för passiv ryttare sätter jag hellre ekipaget på ett kandar under mitt överinseende, än graman eller andra skarpare betslingar. Självklart BÖR man – i den bästa av världar – kunna rida hästen lika bra på träns som på kandar men hvudsaken är att ekipaget blir HARMONISKT. Bättre en mjuk hand med kandar än »bråk« på träns.

Jag tkr själv att det är lite sjukt...pröva själv att stoppa in två metallstångar i munnen + en tjedja under hakan!:crazy:

Varför rider man dressyr (högre klasser) med bridong + kandar?

Stoppar in två bett i en mun som inte ens är gjord för ett?
Kan man inte använda typ pelhambett och sätta två tyglar i? Borde ju funka på samma sätt?

nu kommer jag inte riktigt ihåg om det vilken klass det är på msv som man får välja själv att rida på vanligt tränsbett eller kandar. Idagens läge så finns det så många bett av alla dess slag och funktioner så oftast hittar man både stång och bridong som passar hästen....men det är svårt och ett kännsligt ämne....men som någon tidigare hade skrivit så ska det utövas av sådana som kan och vet hur ett kandar ska ridas på. tyvärr så finns det många okunniga ryttare som sätter på sin häst allt möjligt och många tycker att det ser proffsigt ut medans i mina ögon ser det helt okunnigt ut! Att många drar åt nosgrimman kan bero på många olika saker vissa hästar tycker inte om när den sitter löst och börjar kanske fladdra med mulen medans en del andra hästar tycker det är obehagligt när den sitter för hårt. och på ett kandar så sitter nosgrimman ngt högre upp än vad det gör på ett träns. men framför allt ska man gå på hästen välbefinnande innan man börjar trycka in en massa saker i käfften på dom eller sätta på massa ionödiht krimskrams. Man ska veta sin sak innan man gör ngt och kan man inte så får man ta hjälp av ngn som kan tycker jag!

Jag har en häst som ska debuteras i msv nu i vår, och henne rider jag nästan enbart på kandar. Hon har haft lite tandproblem, och stoppade ut tungan ibland på vanligt tränsbett. När jag började med kandaret så blev det en helt annan häst. Mkt mer harmonisk och betydligt lugnare i munnen. Nu har jag en väldigt mild stång, en sk vippstång, och jag rider med nästan slak stångtygel. Men uppenbarligen så är pållan mer nöjd med kandar än med tränsbett!

Pernilla_: Tycker inte riktigt man kan jämföra så, en häst har ju en något annorlunda utformad mun kan man väl säga...:)

Huh? Det lyckades jag nog missa..

Japp, det stod att "i LA:5 till medelsvår A:4 är betslingen valfri, träns eller kandar"
och i nästa mening :eek: "från och med medelsvår A:4 är kandar obligatoriskt" :crazy: tvetydigt?

hur som helst är det ju valfritt träns/kandar till och med Msv B:3 som gäller.

Jag har en häst som ska debuteras i msv nu i vår, och henne rider jag nästan enbart på kandar. Hon har haft lite tandproblem, och stoppade ut tungan ibland på vanligt tränsbett. När jag började med kandaret så blev det en helt annan häst. Mkt mer harmonisk och betydligt lugnare i munnen. Nu har jag en väldigt mild stång, en sk vippstång, och jag rider med nästan slak stångtygel. Men uppenbarligen så är pållan mer nöjd med kandar än med tränsbett!

Pernilla_: Tycker inte riktigt man kan jämföra så, en häst har ju en något annorlunda utformad mun kan man väl säga...:)

Precis dom hästarna jag har arbetat med och som går på nivå med kandar går nästan alltid på kandar....och dom flesta hästarna trivs väldigt bra med det, det kan väl vara nyttigt att rida på vanligt tränsbett ngn gång kanske men den erfarenheter jag har så har dom hästarna blivit hetare av att gå på vanligt när dom är vana att gå på kandar......och rider jag ut brukar jag ta vanligt bett och en graman.....men som sagt jag tror inte kandaret är så obehaglit för hästen OM det sitter RÄTT.....:)

Angående äppelbett eller andra tjocka bett så är det inget jag använder på min häst

Kan jag bara få fråga en lite sak här?
Vad är det för speciellt men äpple bett? Det har äpple smak det visste jag juh:idea:
Men har det någon annan funktion som gör att hästen går bättre på det? är det skarpare eller mildare än ett vanligt eller varför har med det? :p

// mycket nyfiken Sara:d

Precis dom hästarna jag har arbetat med och som går på nivå med kandar går nästan alltid på kandar....och dom flesta hästarna trivs väldigt bra med det, det kan väl vara nyttigt att rida på vanligt tränsbett ngn gång kanske men den erfarenheter jag har så har dom hästarna blivit hetare av att gå på vanligt när dom är vana att gå på kandar......och rider jag ut brukar jag ta vanligt bett och en graman.....men som sagt jag tror inte kandaret är så obehaglit för hästen OM det sitter RÄTT.....:)

Precis, jag har provat att byta tillbaka, men eftersom hon känns sååå mkt bättre på kandaret så ser jag ingen anledning...Jag rider alltid ut med hackamore och min hästskötare hoppar henne på vanligt bett. Men nu rider vi inte hästen likadant så det funkar ju för henne. Så lite omväxling få hon iaf!

Liknande trådar

Dressyr Tips på bett till hispanoarab med liten munhåla. Import som 7-åring, riden på kandar med mycket stöd. Kontroll av mun vid ankomst...
Svar
12
· Visningar
848
Senast: Fiorano
·
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
604
Senast: Mli
·
Utrustning Hejsan! Jag har en 2-åring som jag ska börja vänja in med bett. Veterinären var och tog 2 vargtänder i april så hon är undersökt i...
Svar
14
· Visningar
1 720
Senast: cirkus
·
Skola & Jobb Någon som vet om det ens går att komma åt mybenefit (förmånsportal) för två olika arbetsgivare "samtidigt"? Jag tänker att det ju borde...
Svar
4
· Visningar
511
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka