Varför tuggar en häst på bettet?

I

Investigator1

Har alltid funderat på varför varför en häst tuggar på bettet. Jag menar frenestiskt, så att det bubblar saliv ur munnen under hela ridstunden. Det måste vara irriterande för både häst och ryttare tycker jag, för hästens huvud "ruskar" ju under tiden och det måste då bli ett problem med att ha en stilla hand. Någon som vet varför, åtgärder, bettrekommendationer etc. :bow:
 
Sv: Varför tuggar en häst på bettet?

Jag har hört olika. Vissa säger att det är bra att de tuggar på bettet för att de visar att de är tilfreds med bettet och ryttarens kontakt medans andra menar att det är helt tvärtom.
Så jag undrar lika mkt som du :confused:
 
Sv: Varför tuggar en häst på bettet?

*kl*

Jag vet inte riktigt vad som är rätt eller fel när det gäller att tugga på bettet, tror det är lite inviduelt, hästarna kan säkert tugga av olika anledningar.

Jag upplever det som positivt på min häst. Hon tuggar på bettet i samband med att hon slappnar av kommer ner i en bahagligt form och arbetar på ordentligt.

Upplever det inte alls som irriterande, tvärtom. Det är först när hon börjar tugga på bettet (i samband men det jag skrev ovan) som jag kan börja jobba henne ordentligt. Då är hon mjuk och följsam, vilket gör mig lika mjuk och följsam som ryttare.
Så för mig är tugga=positivt.
 
Sv: Varför tuggar en häst på bettet?

jag tycker inte hästar ska tugga på de sättet, alltså så frenetiskt så hela huvet rör sej...då är något galet..antingen med häst eller hand.

däremot tycker jag dom ska suga på bettet, aktiv mun men inget tuggande...skulle inte bli glad om min häst började tugga så på bettet...de ska va som om man har ett sug i liksom, svårt att förklara..men om hästen nu tuggar då måste ju hästen också släppa bettet..vilket inte är bra.
fradgan är ju olika på olika hästar..vissa fradgar vissa gör de inte.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Varför tuggar en häst på bettet?

Sällar mig till skaran!

Jag har också hört att det kan vara ett tecken på en bra och väl fungerande kontakt och kommunikation mellan häst och ryttare - framförallt dressyrryttare brukar mena det. Dock har det väl gått till överdrift när det blir som du beskriver det - frenetiskt.

Om jag inte missminner mig brukar väl t.ex. westernryttare föredra en mera lugn och stilla mun - men ok; då rider de ju sällan med konstant stöd på samma sätt som i dressyren.

Jag tror inte att allt tuggande på bettet är av godo i alla fall. Har sett dressyrhästar som tuggar lugnt på bettet och löddrar lite - medan andra verkligen ser ut att försöka bli av med bettet.

Tror att man ska försöka titta på hela hästen för att bilda sig en uppfattning om den tuggar för att den störs av bettet eller för att den trivs med det - ser den avslappnad och positiv ut i övrigt eller är den spänd och irriterad?
 
Sv: Varför tuggar en häst på bettet?

jag tycker inte hästar ska tugga på de sättet, alltså så frenetiskt så hela huvet rör sej...då är något galet..antingen med häst eller hand.

däremot tycker jag dom ska suga på bettet, aktiv mun men inget tuggande...skulle inte bli glad om min häst började tugga så på bettet...de ska va som om man har ett sug i liksom, svårt att förklara..men om hästen nu tuggar då måste ju hästen också släppa bettet..vilket inte är bra.
fradgan är ju olika på olika hästar..vissa fradgar vissa gör de inte.

*lånar citat* :p

Kanske ska förtydliga lite. Självklart vill jag inte har ngt frenetiskt tuggande, utan med som Uddatyp beskrev, lite mer sug på bettet, men jag vill ändå "höra" bettet, lixom hur hästen håller på med det (har ett bett med lösa kopparrullar som hästen älskar, så hennes bett klingar litegran typ)

Men hästen ska ju inte tugga så mkt att huvudet far och har sig. Hade en häst i stallet som är väldigt ostadig i munnen så huvudet aldrig är stilla, och då blir det ju svårt för ryttaren att vara stila i handen.

Man vill ju ha (eller jag vill det iafa) stöd och kontakt med hästens mun men sammtidigt en litet sug/tuggande.
 
Sv: Varför tuggar en häst på bettet?

Det är ju en väldig skillnad mellan en häst som lugnt tuggas/suger på bettet samtidigt som den söker ett lätt stöd, mot en häst som frenetiskt gnager och hänger på bettet för att komma undan tex. en för hård hand.

Jag tycker att känslan i det första fallet är mer att hästen "håller" bettet i munnen, utan att bita på det.
I det andra fallet flyttar den runt bettet/käkarna och lyfter upp bettet i munnen för att kunna bita tag i det.
 
Sv: Varför tuggar en häst på bettet?

jag tycker inte hästar ska tugga på de sättet, alltså så frenetiskt så hela huvet rör sej...då är något galet..antingen med häst eller hand.

däremot tycker jag dom ska suga på bettet, aktiv mun men inget tuggande...skulle inte bli glad om min häst började tugga så på bettet...de ska va som om man har ett sug i liksom, svårt att förklara..men om hästen nu tuggar då måste ju hästen också släppa bettet..vilket inte är bra.
fradgan är ju olika på olika hästar..vissa fradgar vissa gör de inte.
Bra uttryck! :)

Jag förknippar "aktiv mun" med något positivt. De gånger jag stött på det hos ridskolehästarna har det varit i samband med att både form och lyhördhet på hjälperna varit god. Frenetiskt tuggande har jag lyckligtvis sluppit.
 
Sv: Varför tuggar en häst på bettet?

Vad som är frenetiskt är nog en bedömningsfråga. Det var dåligt uttryckt av mig :crazy: . Men i det stora hela så är det positivt med en häst som är aktiv i munnen och skummar om jag har förstått det hela korrekt?!;)

Jag är imponerad av era kunskaper där ute. :bump:
 
Sv: Varför tuggar en häst på bettet?

Freneteiskt tuggande så att huvudet rör sig betyder att hästen är irriterad av bettet.Orsakas alltsom oftast av att ryttaren juxar och grejar med sin hand.
Ser så ofta människor rida genom att konstant dra huvudet vänter, höger, vänster höger.......
en häst som går i form BÄR sitt bett, slappnar av i läppar och tunga och suger mjukt på bettet och då är huvudet alldelles stilla.
 
Sv: Varför tuggar en häst på bettet?

Vad som är frenetiskt är nog en bedömningsfråga. Det var dåligt uttryckt av mig :crazy: . Men i det stora hela så är det positivt med en häst som är aktiv i munnen och skummar om jag har förstått det hela korrekt?!;)

dom ska ha en aktiv mun..men inget tuggande på de sättet..mer sug..men skummandet är ju olika på olika hästar..vissa skummar inget alls och vissa skummar mycket.
 
Sv: Varför tuggar en häst på bettet?

Å min häst som tuggar utan att ha ett bett då? Betyder det att tuggandet är ngt som inte har med bett att göra utan ett välbefinnande? Jag menar då ett lugnt tuggande. Tant Ylva
 
Sv: Varför tuggar en häst på bettet?

Jag har lärt mig att det kan vara både och eller om man har plockat isär trenset och sedan satt ihop det så att bettet är åt fel håll så klämmer sig hästen på det om man har 2 delat bett alltså.. :) Dt är vad jag har fått lära mig.

Kram // Carro
 
Sv: Varför tuggar en häst på bettet?

Hästar "tuggar på bettet" av välbefinnande när man rider dem rätt, dvs när de börjar jobba genom hela kroppen. Det gör de oavsett om man har bett på dem eller inte, jag tex rider all dressyr på sidepull och de suger och myser med munnen som bara den.
 
Sv: Varför tuggar en häst på bettet?

alla hästar börjar inte tugga, när min häst jobbar som bäst (så bra att det blir "skum" mellan bakbenen) så är munnen snustorr och tyst... känner han sig däremot stressad och "jäktad" så blir det lite dreggel...
 
Sv: Varför tuggar en häst på bettet?

Skum mellan bakbenen betyder inte att hästen jobbar bra. Det betyder att den svettas och skummet bildas pga friktionen när skinkorna gnids mot varandra.
Snustorr mun och helt stilla låter inte som att den jobbar bra.
 
Sv: Varför tuggar en häst på bettet?

jobbar de rätt med rumpmusklerna så blir det svettigt där, å när det blir mkt svett och han har stor rumpa så blir det lite skummigt.. likaså på muskeln ovanför hasen..

iof vet jag inte om han är helt stilla då han har lösa tyglar när han går bra. på sin höjd lite fuktig om läpparna.
 
Sv: Varför tuggar en häst på bettet?

Tack för alla bra svar. Mycket tacksam. Ni är toppen. Har sett att det kommit i en extra diskussion om skummandet. Beror inte variationen av skummandet i munnen på vilket bett hästen har? AM, Koppar etc. :p
 
Sv: Varför tuggar en häst på bettet?

Jag gick en kurs för ett par år sen, då berättade tränaren att hästar som tuggar är rädda för ryttaren, sen om detta är sant eller inte vet jag inte. Själv upplever jag det inte så. Visst, hästar slickar sig om munnen för att visa att de är undergivna, men det är ju mest från marken. Att de tuggar när man har bett kan ju bero på helt andra saker t.ex. att hästen kanske inte vill ha en järnpinne i munnen, bettet kanske inte passar, man kanske är för hård i handen..? Jag tycker iallafall inte att hästen ska gå och tugga, inte bara för att det är onormalt, även för att de kan förstöra tänderna!
 
Sv: Varför tuggar en häst på bettet?

det är klart att en häst som tuggar normalt på bettet (inte hetsigt) är avslappnad och i rätt läge för att arbeta. det är ju sugandet/tuggandet som man vill uppnå.

jag tänkte på detta häromdagen när jag var ute och ledde min häst. när hon blir rädd och spärrar upp sig eller tittat på något så slutar hon att suga-tugga på bettet men så fort hon fattar att det inte är farligt så börjar hon suga på bettet igen och sänker huvudet. och detta är när jag bara leder henne och inte har någon kontakt med hennes mun.

tuggande,sugande på bettet = bra!
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 094
Senast: Blyger
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 664
Senast: AbCdE
·
Utrustning Långt inlägg! Vår ponny är rätt känslig i munnen. När vi köpte henne i februari förra året så kollades hon och åtgärdades i munnen av...
2
Svar
31
· Visningar
4 497
Senast: Kristall10
·
Övr. Hund Jag har läst mycket här och tycker att det verkar finnas många kloka människor här. Hoppas nu på att kunna få stöd och råd i hur jag ska...
Svar
18
· Visningar
4 964
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp