Varför trava?

moli

Trådstartare
Frågade mig en kompis när vi var ute och red idag. (Storhästtjej som kontsterat att tölt är roligare än trav på de flesta islandshästar och även att det kan vara så attans svårt) Vad svarar man på det?

Själv vet jag inte riktigt. "För att man skall" är inget bra svar. Jag har inte ens tänkt tanken att man bara skulle skippa traven. Jag svarade att Vill man tävla är det ju bra att kunna trava, och det kan vara lättare att "jobba" hästen i trav, men kan inte svara på vad som händer om man som fritidsryttare bara skiter i traven och bara rider övriga gångarter?

Rider man hästen i bra form för vald gångart i de andra gångarterna bode väl traven vara "överflödig?"

Sv: Varför trava?

Vill man inte behålla traven utan bara ha en töltmoppe funkar det utmärkt på en del typer av hästar att skita i den... Kvistur har tex aldrig travat annat än av misstag under sina år hos oss, fy så tråkigt med en häst som ändå inte ska annat än avnjutas i skogen och har dålig trav och bekväm tölt :cool:

Andra individer kan man behöva gymnasticera i trav för att inte tappa spänst, form och takt i tölt och galopp.

Förstår inte varför man inte ska använda traven likaväl som tölt eller galopp... Måste ju va bra att variera muskelgrupper :D

Tim: Tack för svaret! Det låter vettigt, och det skall jag säga nästa gång någon frågar.

Mb: Det är bra att variera ja, men det kan vara vansinnigt svårt för vissa hästar (eller ryttare :smirk: ) att hitta traven. Och vill man bara skogsrida kan det funka utan trav. Så man KAN alltså enligt Tim strunta i traven om man inte har intresse av den utan att hästen blir "förstörd" och tappar alla andra gångarter (med en del undantag..). Det funkar ju tyvärr inte som med tregångare där gångarterna i regel sitter som en smäck hur man än gör.

Min mans häst, Heiti, en grov valack, född 92, som maken själv "åkt" in, ridit in är för mycket sagt.... han kan inte rida något vidare ;) Heiti tog inte ett travsteg med ryttare på ryggen innan han var 10 år! Sedan bytte vi sadel och han fick en som passar honom, den gamla var typ 5 storleker för liten... tur att man lär sig något med åren! Nu kan han ibland trava om man ber honom, men det är inte säkert. Han har en fantastisk tölt :rofl: och som skogskompis är det tölt och galopp maken vill ha. Heiti kan antagligen med rätt utbildning bli en kanonhäst, han har vilja och form för det men som sagt, tölt och galopp i alla tempo är idag hans specialitet. Ännu så länge har han inte varit halt eller på annat vis verkat ha ont av denna kanske ensidiga ridning, fast han sliter inte ut sig.... rids kanske 2 ggr i veckan.
Nu spårade jag ur lite på denna sagolika häst :love: men nä jag tror inte att de flesta hästar tar skada fysiskt av att strunta i traven, sen kanske en del hästar, typ min egen Grimur, tappar i övriga gångarter.

/Agnetha

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
701
Senast: Squie
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 544
Senast: Roxy
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 140
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 498
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V
  • Valp 2025