Varför tar han sig inte?

Å

åsnan

Har haft d-ponnyn sen i somras. När han kom var han jättetunn och omusklad. Nu är det bättre men han är fortfarande tunn & har inte mkt till muskler.
Han äter:
8 kg hö (ts 84, MJ 8,4, smrp 58)
3 kg hösilage (ts 77, MJ 8,0, smrp 82)

5 dl krafft grund (precis ökat från 3 dl, men risken är att han blir jäääättepigg).
0,38 kg betfor (1,5 l uppblött)
Vetekli, chevinal plus, rapsolja, VSL, kalk)

Är det bara så att han behöver mer mat? Han fick 1 kg krafft grund innan men inte hjälpte det..

Hade tänkt komma upp i 1 kg igen + att jag ska köpa D&H build up (müsli för smala & heta hästar)

Det kommer bli ett stort överskott på både energi & protein enligt uträkningsprogrammen, men vaddå, han är ju smal?

Tänderna är både kollade av tandläkare & röntgade.
Jag rider väl ca 1 h om dan, dressyr, hoppning & bus i skogen.

Hästen är sjukt fin i pälsen & inte alls bukig, vilket gör att jag inte tror på ngn mask. Avmaskad i somras men det är snart dags igen. Funderar på ett träckprov...

Alltså..Gör det något om det blir ett fett överskott på energi/protein. Iaf tills han har gått upp i vikt?
Kan det vara något annat fel? Vad isf? :confused:
 
Sv: Varför tar han sig inte?

Hej!

Hästar är ju individer och tabeller är mer riktlinjer, ingen lag;)
Vissa är svårfödda, andra inte. Jag har en svårföding som kräver 60-70 % mer än vad alla tabeller och foderstatsprogram säger!
Behöver hästen mer mat så behöver den!
Vad väger hästen och vad är det för ras?
Jag tycker gott att du kan öka på höt/hösilaget ett par kilo, du har ju supervärden:d *avis*

Och ett träckprov kan ju vara på sin plats för att utesluta just mask. Det är ju ändå "träckprovstider" snart med tanke på betessläpp;)
 
Senast ändrad:
Sv: Varför tar han sig inte?

Tack för svaret :)
Han åt upp emot 14-15 kg hösilage innan men det enda som hände var att det blev en massa tjafs i stallet, vilket det är fortfarande. De andra ger sina fullblod/halvblod 5-6 kg stråfoder (obs finns undantag), den andra d-ponnyn äter 3 kg hö :eek: Har försökt säga till dom men dom bryr sig inte..

Men iaf, han är korsning fullblod/arab/welsh, eller hmm, holländsk import ;)
Han väger 400 kg & är 148 cm.

Nu köper vi müslin och sen får vi se vad som händer.. Det hade väl gått att stoppa i honom något kg stråfoder till, men jag tror tyvärr inte att det ger så mkt.

Tror du att han kan ha mask fastän han är fin i pälsen och inte bukig eller något sånt? Det är väl annars symptomerna?
Jag tror bara att han är extremt svårfödd..:confused:

Känner mej lite hemsk som har snålat på kraftfodret, men han blir ju så jäkla pigg och i och med att foder ingår i den dyra stallhyran så har man ju inte haft så stor lust med ännu mer utgifter på sånt som egentligen ingår. Men nu är det ändring på det! ;)
 
Sv: Varför tar han sig inte?

Men man blir ju mörkrädd ibland över hur lite grovfoder vissa ger sina hästar:eek: . Tråkigt när dom inte lyssnar heller!

Prova du muslin, du kan ju i stort sett komplettera med vad som till ditt bra hö! Olja kan du ju också tillsätta litegranna, du har såpass hög kvot på ditt grovfoder.Kanske FÖR hög? Har du provat att sänka kvoten till 6 ungefär? Det kan vara så att det går åt för mycket energi för att bryta ner proteinet också, att det är därför han inte tar sig.


Din har ju inte "typiska" masksymptom mer än att han behöver mer hull, och med största sannolikhet är han nog bara svårfödd.
Men det där med mask kan vara klurigt!
Min avmaskades efter konstens alla regler. Så började hon få täta kolikanfall. Jag fattade inte varför. Sen började hennes kompis få kolik. Jag skickade in träckprov och det visade sig att de hade bandmaskinfektion!:crazy:
Nu har ju inte din alls såna symptom, men ibland kan dom ha mask fast dom är avmaskade och ser välmående ut.
En liten parantes bara om min häst:D
Jag tror inte du behöver oroa dig.
 
Sv: Varför tar han sig inte?

Du, det var ett himla slattande det där.

Vad ingår i den där dyra stallhyran?
Och har du räknat på Ca/P ordentligt.
Och hur är det med selen och E-vitamin och B-vitaminerna?

Proteinet borde räcka och bli över.
Vore det min häst så skulle jag ge det grovfoder som du ger.
Och sedan sätta till massor av rapsolja och krossat korn att blanda det i.
Oljekornkross blir så fint att äta för hästen.

Och så skulle jag räkna igenom Ca, P, selen, E-vitamin och B-vitamin så att det räcker.
 
Sv: Varför tar han sig inte?

Grund innehåller havre!vet många jag pratat med som inte kan ha det för hästen blir så pigg.
är han svårfödd så prova Grov,det gödde jag upp min på.och lusern å olja.min var svårfödd och blev fin.bara han fick vila lika mycket som jag red,så han la på hullet fint.
lycka till
 
Sv: Varför tar han sig inte?

Ja, vi hade ett sämre hösilage innan där kvoten låg på lite över 6. Han äter rapsolja nu, men inte mkt, mindre än en dl. Hur mkt rapsolja tror du jag kan ge? Har mest gett det för pälsen innan.

Usch nu blev jag nervös när du skrev det om bandmasken :p Men han har inte haft kolik *peppar peppar* eller något sånt..Får väl ta ett träckprov så att man slipper oroa sig.
 
Sv: Varför tar han sig inte?

I stallhyran ingår hö, hösilage, halm, betfor, krafft grund, havre/krossad havre och kraffts blå mineraler.
Ca/P är vad jag vet ok.
E-vit får han både i chevinal plus och i VSL.
Chevinal plus innehåller också B-vit.

Tror du mer på kornkross och rapsolja än på müslin då?
Müslin innehåller ju iofs mkt protein, vilket redan finns i grovfodret. Men om man ändå ger olja och lägger honom på en hyfsad kvot kanske det inte gör så mkt med överskottet? Det mesta är ju trots allt från grovfodret.
Jag är lite skeptisk till kornkross eftersom jag bara har sett helt korn i affärerna och därför måste koka/krossa själv. Dessutom har jag läst så mkt (och sett själv) om svullna ben, konstiga knutor, fång osv. vid utfodring med korn. Ja, att det skulle vara ett foder för grisar och kossor helt enkelt..

Nu har vi förresten fått ett nytt hö! Finns ingen analys än, men jag hoppas att den kommer. Nu är det ju dessutom dags att sluta med hösilaget (hö i sommar).
Jag TROR att det nya höet har lite sämre värden än det vi har nu. Detta eftersom det är slaget senare (andra skörden).
 
Sv: Varför tar han sig inte?

MILLA62 skrev:
Grund innehåller havre!vet många jag pratat med som inte kan ha det för hästen blir så pigg.
är han svårfödd så prova Grov,det gödde jag upp min på.och lusern å olja.min var svårfödd och blev fin.bara han fick vila lika mycket som jag red,så han la på hullet fint.
lycka till

Om jag ska köpa allt det där så kommer det att bli lika dyrt som müslin :angel: Lusern innehåller väl mest protein, och det gör ju mitt hö/silage också. Han kanske har lättare att ta åt sig proteinet som finns i kraften?

Tyvärr så kan han inte vila lika mkt som jag rider, han blir helt frustrerad då! Försöker lägga in skrittturer ofta så att han kan återhämta sig, men det är inte uppskattat ;)
Ett tag gjorde jag ungefär som du och red bara varannan dag men då var han så jobbig de dagar jag red att jag trodde han skulle sätta fel muskler på grund av det, dessutom är det ju varken kul för häst eller ryttare om det bara blir dragkamp när man rider.
 
Sv: Varför tar han sig inte?

åsnan skrev:
Tror du mer på kornkross och rapsolja än på müslin då?
Ja det gör jag.
Och det är ju mycket, mycket billigare.
Du behöver ju bara energin, det andra köper du i onödan.

åsnan skrev:
Jag är lite skeptisk till kornkross eftersom jag bara har sett helt korn i affärerna och därför måste koka/krossa själv.
Köp en säck krossat korn.
Du skall bara ha det till att blanda oljan i.
Det räcker säkert med runt ett halvt kilo om dagen för det.
Dela upp på 3 givor och ha 1dl olja i varje giva.
Tag bort grund, vetekli och betfor.

Korn och olja är lugna fodermedel.
Och det kan hjälpa hästen att lägga på sig om den håller sig lugn och inte stressar.

åsnan skrev:
Jag TROR att det nya höet har lite sämre värden än det vi har nu. Detta eftersom det är slaget senare (andra skörden).
Andraskörden kan ha mycket höga värden på protein.
Det är hur länge varje strå har vuxit som avgör.
 
Sv: Varför tar han sig inte?

Hästar är ju individer som någon annan skrev. Min häst stod på över dubbelt sitt tabellbehov när han var hingst, och var ändå smal. Så tabeller är ju bara riktvärden. Det är viktigare att kolla så att kvoterna i foderstaten stämmer och att den är anpassad till hästen och allmänt balanserad.

Jag antar att du har räknat på att alla dessa olika fodersorter du ger ger en bra mineralbalans och proteinenergibalans? Om så är fallet skulle jag försöka ge så mycket energi som möjligt, hitta foder som sänker din kvot lite. Ge mer olja och byta grunden mot ett foder med lägre kvot, med mer skonsam energi. Korn kan vara bra för en del hästar, det är inget större fel på det som hästfoder mer än att det inte kan fodras helt då och måste invänjas lite långsammare än t ex havre.
 
Sv: Varför tar han sig inte?

men det enda som hände var att det blev en massa tjafs i stallet,

Vad spelar det för roll att de andra tjaffsar ? du vet ju att din häst mår bra av 14-15 kg, så varför lyssna på dom andra ? Ingick det inte grovfoder i stallhyran då ?
 
Sv: Varför tar han sig inte?

Men grejen är ju att det inte finns krossat korn i affären, utan bara helt!

Dessutom måste jag ge det själv eftersom personalen inte vill (även om man sätter fram i hinkar). Han skulle bli helt knäpp om han inte fick kraftfoder när de andra får. Det känns ju lite onödigt..

Han får bara ett par dl vetekli som jag blandar ut vitaminerna i...

Men om jag köper müsli så kan han ju inte må sämre av det än av krossat/kokat korn? Eller? Det enda är ju att det blir dyrare för mig men det ska jag nog klara.
 
Sv: Varför tar han sig inte?

Han mår lika bra på 12-13 kg som han får nu (skrev fel där uppe). Nästan fri tillgång och därimellan äter han halm.
Det känns bara så onödigt eftersom det ändå inte hjälper. Han tar sig inte hur mkt grovfoder han än får!
Jo grovfoder ingår men stallet har så himla ont om pengar och så..Innan ingick hur mkt kraftfoder som helst, krafft sport, krafft ponny, grund, kli, betfor, mineraler, havre, gulhavre, musli mm.
Nu har vi knappt råd att betala elektriciteten.
 
Sv: Varför tar han sig inte?

åsnan skrev:
Men grejen är ju att det inte finns krossat korn i affären, utan bara helt!
Handla på en annan affär då.
Var bor du?
Eller leta rätt på en bonde med kor.
De brukar ha kross.

åsnan skrev:
Men om jag köper müsli så kan han ju inte må sämre av det än av krossat/kokat korn? Eller? Det enda är ju att det blir dyrare för mig men det ska jag nog klara.
Frågan är om han har problem med all den protein som han får.
Om han har det, så kan han må sämre av müsli än av litet kornkross dränkt i olja.
 
Sv: Varför tar han sig inte?

Granngården brukar ha krossat korn!
Lycka till!
 
Sv: Varför tar han sig inte?

åsnan skrev:
Han mår lika bra på 12-13 kg som han får nu (skrev fel där uppe). Nästan fri tillgång och därimellan äter han halm.
Det känns bara så onödigt eftersom det ändå inte hjälper. Han tar sig inte hur mkt grovfoder han än får!
Jo grovfoder ingår men stallet har så himla ont om pengar och så..Innan ingick hur mkt kraftfoder som helst, krafft sport, krafft ponny, grund, kli, betfor, mineraler, havre, gulhavre, musli mm.
Nu har vi knappt råd att betala elektriciteten.

Nu kan det ju ta upp till året innan de vänder på en häst som varit smal och omusklad om det varit riktigt illa. Mår sedan hästen inte så bra utan som din är full av fart och fläkt så tar det tid.

Har du funderat på om han inte har magkattar eftersom han inte tar sig. Han kanske är full av inre stress som inte har lagt sig pga magproblem.

Du skall satsa på foder med MYCKET FIBRER, HÖG RÅFETTANDEL och LITE STÄRKELSE och sedan hålla dig till kanske högst två olika sorter som komleterar varandra. Stirra dig inte blind på kvoten utan har man en häst som ligger långt över tabellhästen så får man ofta räkna mj och smrp var för sig. Han kanske klarar sig på tabellsmrp men behöver det dubbla i mj för att ta sig bäst och då blir inte kvoten 6.0 och det är inte fel.
 
Sv: Varför tar han sig inte?

sissu skrev:
Nu kan det ju ta upp till året innan de vänder på en häst som varit smal och omusklad om det varit riktigt illa. Mår sedan hästen inte så bra utan som din är full av fart och fläkt så tar det tid.
Det skall ta max 2 veckor att se skillnaden.
Om det tar längre tid så är det något annat som behövs.
T.ex. några veckors vila för att stressa av eller så.
Eller kanske magsårsmedicin.
 
Sv: Varför tar han sig inte?

Inte_Ung skrev:
Det skall ta max 2 veckor att se skillnaden.
Om det tar längre tid så är det något annat som behövs.
T.ex. några veckors vila för att stressa av eller så.
Eller kanske magsårsmedicin.

Precis, det är därför jag tar upp magen eftersom ingen annan tänkt på det i kombination med att hästen inte tar sig på denna tid.

Men även UTAN "sjukdom" så KAN det ta sådan tid att få upp en häst igen inte speciellt ovanligt så länge häsen går omkring med undermåligt foderstat. Det har jag sett med egna ögon år ut och år in i stallet så det vet jag och det är inget sjukdomsfel på dem de får bara helt enkelt för lite mat månad ut och in och gå så år ut och år in så tar det tid.

Men ofta så finns det bakomliggande "sjukdom" eller beteende som orsakar problemet.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
402
Senast: Elo
·
Foder & Strö Hejsan Jag behöver lite hjälp med hur jag ska tänka kring min hästs foderstat:) hon är en lättfödd fjordhäst som tidigare varit i...
Svar
18
· Visningar
1 389
Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 781
Senast: Jiovedi
·
Foder & Strö Eurofins skriver på sin hemsida ”socker (ESC)” i vissa analyser och sen i andra analyser bara socker. Har någon en analys från Eurofins...
Svar
2
· Visningar
2 176

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Akvarietråden V
  • Hjälp att välja ras

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp