Varför tackar folk för insläpp?

Jag tror inte att det är en generationsgrej, eller jag tror åtminstone i så fall inte att det är den äldre generationen som gör så. De gånger jag reagerat på det så har det rakt av tvärtom varit yngre personer. Jag är själv en "gamling" och skulle aldrig, aldrig tacka för något insläpp. :p Tror att det är en konstig "trend" som vissa väljer att haka på - gamla eller unga.

Jag har helt motsatt erfarenhet! Är med i 21 grupper och yngre personer (vet inte vilket åldersspann du avser men 25 och nedåt kanske?) skriver aldrig sådana inlägg. Möjligen någon 30+. Men sen är det i princip uteslutande äldre personer.

Du tolkar det som en "generationsgrej".

Vad har du för belägg för att det är skribentens ålder som är avgörande för vanan?
Vad har du för belägg för att vanan är större hos personer vid en ålder jämfört med en annan?

Och jo, det går väldigt fort att se att det är ett "tack för insläpp" och inte en text med intressant substans.
Samma med "följer".
eller menar du att det kräver koncentration att se sådant?

Visst, vi har olika sätt att läsa.
Om vi snabbt kan skumma igenom text eller om vi behöver lägga fokus på hela textmassan.

Det är ungefär som inlägget kring bukefalos, där någon stör sig på den där röda inledningstexten kring trådar skapade av moderator.
När man sett den där textmassan ett par gånger, kan man känna igen den och omedelbart hoppa ner till den svarta texten där själva inlägget står.

Eller så har man i och för sig inte den rätt praktiska textigenkänningsförmågan och känner i stället ett behov av att läsa igenom texten ord för ord och fokusera på innehållet och då blir det säkert ganska jobbigt.
Jag tror inte att det är en generationsgrej, eller jag tror åtminstone i så fall inte att det är den äldre generationen som gör så. De gånger jag reagerat på det så har det rakt av tvärtom varit yngre personer. Jag är själv en "gamling" och skulle aldrig, aldrig tacka för något insläpp. :p Tror att det är en konstig "trend" som vissa väljer att haka på - gamla eller unga.
Men nog är det på gruppnivå vanligare att unga människor är bra på teknik och dessutom har bra koll på hur man beter sig på sociala medier. Äldre (medelålders och uppåt) som grupp är sämre på detta.
Jag skulle tro att typ inga 15-20 åringar gör dessa saker online. Liten andel kring 30-40 och sen ökar nog andelen med stigande ålder.

Helt naturligt eftersom ålder korrelerar väl med datorvana.

Jag har helt motsatt erfarenhet! Är med i 21 grupper och yngre personer (vet inte vilket åldersspann du avser men 25 och nedåt kanske?) skriver aldrig sådana inlägg. Möjligen någon 30+. Men sen är det i princip uteslutande äldre personer.

Jag har ungefär samma erfarenhet som du av fenomenet. När jag tänker efter, så tycker det är sällan man ser yngre än 25 skriva något öht (på "allmänna" platser på sociala medier då), sedan är jag ju förstås medveten om att detta kan bero på min egen bubbla och olika kretsar.

Men nog är det på gruppnivå vanligare att unga människor är bra på teknik och dessutom har bra koll på hur man beter sig på sociala medier. Äldre (medelålders och uppåt) som grupp är sämre på detta.
Jag skulle tro att typ inga 15-20 åringar gör dessa saker online. Liten andel kring 30-40 och sen ökar nog andelen med stigande ålder.

Helt naturligt eftersom ålder korrelerar väl med datorvana.

Jag tycker att ditt inlägg är intressant.
Ja, ålder korrelerar väl med datorvana, inget att kommentera.

Men att du beskriver att unga människor "har koll på hur man beter sig..." är intressant.
För i det stycket har du bedömt och tolkat vad som är rätt och fel.

Personligen kan jag nöja mig med att konstatera olikheter utan att värdera i termer av rätt och fel, bättre och sämre.
För det är ju olika vad som är rätt beteende i olika sociala grupper, oavsett. I vissa hästgäng där jag är med, är man väldigt roade av "råa" och "häftiga" anekdoter, i andra hästgäng faller den typen av anekdoter eller skämt platt. Och de gäng jag nu har i åtanke handlar om samma disciplin men det är olika individer som ingår i de grupperna.
I vissa grupper har man väldigt roligt åt ordvitsar medan "under bältet" inte uppskattas, i andra grupper är det tvärt om.

Om sedan olikheter beror på individuella val eller går att korrelera till ålder och därmed förväntat beteende är det ju tydligt att användare här har olika åsikter om. Några upplever att äldre människor skriver "följer" och "tack för insläpp", andra upplever att det är yngre människor.

Själv har jag ingen aning, eftersom jag inte vet åldern på de personer som ingår i samma fb-grupper som jag - förutom sådana människor jag känner i verkligheten.

Kan nämna som exempel att jag är med i en stor grupp som är endast för 50+. Inte en enda gång där har jag sett någon tacka för insläpp. :)

Du tolkar det som en "generationsgrej".

Vad har du för belägg för att det är skribentens ålder som är avgörande för vanan?
Vad har du för belägg för att vanan är större hos personer vid en ålder jämfört med en annan?

Och jo, det går väldigt fort att se att det är ett "tack för insläpp" och inte en text med intressant substans.
Samma med "följer".
eller menar du att det kräver koncentration att se sådant?

Visst, vi har olika sätt att läsa.
Om vi snabbt kan skumma igenom text eller om vi behöver lägga fokus på hela textmassan.

Det är ungefär som inlägget kring bukefalos, där någon stör sig på den där röda inledningstexten kring trådar skapade av moderator.
När man sett den där textmassan ett par gånger, kan man känna igen den och omedelbart hoppa ner till den svarta texten där själva inlägget står.

Eller så har man i och för sig inte den rätt praktiska textigenkänningsförmågan och känner i stället ett behov av att läsa igenom texten ord för ord och fokusera på innehållet och då blir det säkert ganska jobbigt.
Men saken är att man inte ska behöva få en avisering om nytt inlägg i tråden, öppna den och det enda nya är Följer.

Som folk gör på buke ibland: ”Sätter ett avtryck här så att jag inte glömmer tråden”. Som tur är händer det sällan numera, det får mina knytnävar att krampa.

Är med och bevakar lite i några grupper. Där är vi några som med flit är utanför administratörerna av olika anledningar, och tycker det är trevligt när folk visar att de är insläppta. Dels för att se att det funkat att de blivit tilllagda och dels fr att man då kan titta igenom och se om där är något man behöver reagera på i dera profil. Går då omvägen över att skicka vänförfrågan osv.

Så ur den synvinkeln är det trevligt hyffs - bra att bläddra förbi för de som inte är intresserade.

Jag föreslår att alla Bukefalister fortsättningsvis skriver "Hej Oldie" så fort någon skriver "Följer". Sen blir det säkert följande konversationer
"Ah du är Bukefalist du me"
"Ja he he"
"Fniss fniss"
"Förresten vad tycker du om tråden på Buke om /---/"
"Jo men den /---/"
Fortsätt så minst 30 inpass. Om alla gör så så har vi snart DÖDAT Facebook!!!
Moahahaha :devil:
Det där förekommer redan - periodvis rätt flitigt. Likaså att det konverseras om vem som gör vilka inlägg och hoppar på vad osv!
FB har då blivit ett verktyg istället för en konkurerande verksamhet.

Å andra sidan: det spelar kanske ingen roll med Följer. Man får väl göra som alla andra: skita i att läsa trådar man svarar i.

Man får väl välja om man vill vara med i olika sociala media över huvud taget.
Och hur man reagerar på det som händer i media och specifika trådar.

Det är exempelvis inte speciellt intressant för mig att få sjuttioelva aviseringar för att ett stort antal fler människor gratulerat en kompis till något, men det får man ju blunda för.

Och visst finns det trådar med exempelvis specifika frågor, där man kan vilja svara men där man inte är så intresserad av andras svar? Då får man - än en gång - blunda för aviseringarna.
Och det är i mina ögon inte ett problem.

I en fb-grupp där jag är med är det många som tackar för insläpp.
99.9% av inläggen är för mig fullständigt ointressanta. Att jag över huvud taget följer gruppen är för att jag vill hitta igen den och inte glömma den. Det handlar om stickning av islandströjor.
En del inlägg är jättebra - man visar upp sina färgval som kan vara så fantastiskt snygga, och varianter som jag inte skulle ha kommit på själv.
Andra är helt ointressanta, som hur många tröjor av samma modell/mönster man stickat tidigare. Eller "tack för insläpp".
Och visst stör inläggen mitt flöde, för de är många, men jag väljer trots den störningen att fortsätta följa.

Jag ser ju väldigt snabbt när inläggen dyker upp i mitt flöde att det är en person i den gruppen som skrivit något och då behöver jag inte läsa hela inlägget utan scrollar förbi.

Tidigare var jag med i en grupp som gällde islandshästar. Där var det vansinnigt många människor som lade in olika saker, och jag känner ingen av de människorna. Det blev för mycket och för ointressant så jag gick ur gruppen.
Det känns mycket mer rationellt att gå ur gruppen snarare än att reta mig på hur folk skrev.

I fjordhästgruppen där jag är med, är det ett gäng som tackar för insläpp.
Jaja. Ointressant men inte mycket att bry sig om.

Erkänner att all reklam som dyker upp i flödet är mer besvärande, men det går lika fort att scrolla förbi för det går väldigt fort att registrera att det är en annons eller reklam, att identifiera typen, och då snabbt scrolla förbi utan att läsa innehållet.

Man får väl välja om man vill vara med i olika sociala media över huvud taget.
Och hur man reagerar på det som händer i media och specifika trådar.

Det är exempelvis inte speciellt intressant för mig att få sjuttioelva aviseringar för att ett stort antal fler människor gratulerat en kompis till något, men det får man ju blunda för.

Och visst finns det trådar med exempelvis specifika frågor, där man kan vilja svara men där man inte är så intresserad av andras svar? Då får man - än en gång - blunda för aviseringarna.
Och det är i mina ögon inte ett problem.

I en fb-grupp där jag är med är det många som tackar för insläpp.
99.9% av inläggen är för mig fullständigt ointressanta. Att jag över huvud taget följer gruppen är för att jag vill hitta igen den och inte glömma den. Det handlar om stickning av islandströjor.
En del inlägg är jättebra - man visar upp sina färgval som kan vara så fantastiskt snygga, och varianter som jag inte skulle ha kommit på själv.
Andra är helt ointressanta, som hur många tröjor av samma modell/mönster man stickat tidigare. Eller "tack för insläpp".
Och visst stör inläggen mitt flöde, för de är många, men jag väljer trots den störningen att fortsätta följa.

Jag ser ju väldigt snabbt när inläggen dyker upp i mitt flöde att det är en person i den gruppen som skrivit något och då behöver jag inte läsa hela inlägget utan scrollar förbi.

Tidigare var jag med i en grupp som gällde islandshästar. Där var det vansinnigt många människor som lade in olika saker, och jag känner ingen av de människorna. Det blev för mycket och för ointressant så jag gick ur gruppen.
Det känns mycket mer rationellt att gå ur gruppen snarare än att reta mig på hur folk skrev.

I fjordhästgruppen där jag är med, är det ett gäng som tackar för insläpp.
Jaja. Ointressant men inte mycket att bry sig om.

Erkänner att all reklam som dyker upp i flödet är mer besvärande, men det går lika fort att scrolla förbi för det går väldigt fort att registrera att det är en annons eller reklam, att identifiera typen, och då snabbt scrolla förbi utan att läsa innehållet.
Vill du inte ha aviseringar i en tråd du skrivit i kan du slå av dem.

Det är inte att scrolla förbi trådar jag är ute efter, det kan jag också. Det jag menar är folk som ger samma svar på faktafrågor fortfarande efter flera timmar. Hade de öppnat tråden innan de svarade hade de sett att rätt svar redan var givet, och konstaterats vara rätt.

Jag ansträngde mig lite extra under en period och markerade annonser som ointressanta och det minskade förekomsten betydligt!

Jag tycker att ditt inlägg är intressant.
Ja, ålder korrelerar väl med datorvana, inget att kommentera.

Men att du beskriver att unga människor "har koll på hur man beter sig..." är intressant.
För i det stycket har du bedömt och tolkat vad som är rätt och fel.

Personligen kan jag nöja mig med att konstatera olikheter utan att värdera i termer av rätt och fel, bättre och sämre.
För det är ju olika vad som är rätt beteende i olika sociala grupper, oavsett. I vissa hästgäng där jag är med, är man väldigt roade av "råa" och "häftiga" anekdoter, i andra hästgäng faller den typen av anekdoter eller skämt platt. Och de gäng jag nu har i åtanke handlar om samma disciplin men det är olika individer som ingår i de grupperna.
I vissa grupper har man väldigt roligt åt ordvitsar medan "under bältet" inte uppskattas, i andra grupper är det tvärt om.

Om sedan olikheter beror på individuella val eller går att korrelera till ålder och därmed förväntat beteende är det ju tydligt att användare här har olika åsikter om. Några upplever att äldre människor skriver "följer" och "tack för insläpp", andra upplever att det är yngre människor.

Själv har jag ingen aning, eftersom jag inte vet åldern på de personer som ingår i samma fb-grupper som jag - förutom sådana människor jag känner i verkligheten.
Det var inte sånt jag menade med ”hur man beter sig på sociala medier”.

Yngre människor är uppväxta med sociala medier. De har koll på vad öppen/stängd profil innebär, de vet att många kan läsa saker som skrivs öppet osv. De har även koll på funktioner eller hittar dem lätt vid behov.
Jag syftade alltså inte på ngn slags artighet eller om folk är snälla. Mer att veta att man inte skriver ”tack för insläpp” för att det är opassande i sammanhanget och att ”följer” bara irriterar folk. Likså har de koll på att man tar privata konversationer privat och de ”råkar” inte skriva saker öppet bara för att de inte har koll.

Det är trots allt inte meningen att man ska skriva ”följer” för att få notiser. FB har en funktion som man ska ska använda.
Som ett exempel på ”felaktigt” beteende, om än harmlöst.

Jag lägger till, angående hur man "ska" och inte ska bete sig:

*s* eller *skratt*

RYS! :arghh:

Jag driver en ganska stor grupp (+10 000 medlemmar) det är en ren annonsgrupp vilket såklart står i reglerna, numer så måste man svara på frågor angående om just reglerna för att få gå med. Det står uttryckligen att man endast ska kommentera om man är intresserad av annonsen. Ändå får vi regelbundet rensa "gullig hund" tretusen hjärtan eller "en sån hund har jag också haft"

Jag svär på att vissa människor bara inte kan låta bli att få "finnas med" överallt

På samma tema så fick jag en gång en utskällning för att vi skrev så många inlägg i en tråd. Personen hade skrivit inlägg men var sen inte intresserad att fortsätta diskussionen, hen tyckte det blev så jobbigt eftersom hen fick notiser när vi andra fortsatte diskutera. Hen ville att vi skulle svsluta tråden och starta en ny diskussion.

Fick då informera om den fiffiga funktionen ”stäng av avisering från detta inlägg” ;)

Fick då informera om den fiffiga funktionen ”stäng av avisering från detta inlägg” ;)
Det störiga på Facebook är att om du kommenterar en annan kommentar och folk sedan svarar under samma kommentar så går det inte att stänga av aviseringarna för det. Man kan bara stänga av aviseringar för kommentarer under huvudinlägget så att säga.

(OBS skulle aldrig säga till folk att inte skriva något för det)

Det störiga på Facebook är att om du kommenterar en annan kommentar och folk sedan svarar under samma kommentar så går det inte att stänga av aviseringarna för det. Man kan bara stänga av aviseringar för kommentarer under huvudinlägget så att säga.

(OBS skulle aldrig säga till folk att inte skriva något för det)
Det går väl visst? Eller?
Jag tänker att jag gjort så jättemånga gånger, men kanske rört ihop det..

Det går väl visst? Eller?
Jag tänker att jag gjort så jättemånga gånger, men kanske rört ihop det..
Nä, det går inte. Du kan bara klicka bort aviseringar för kommentarer på huvudposten. Är helt hundra (men skulle bli överlycklig om jag hade fel).

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma... 2
Svar
24
· Visningar
3 014
Senast: mars
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu har jag jobbat på mitt jobb i två månader. Frågan är om jag har lärt mig så mycket som jag borde ha gjort eller för lite? Jag vet...
Svar
1
· Visningar
1 570
Senast: Enya
·
Samhälle Långt inlägg 🙈 Jag miljötränade ena hunden idag, först tog vi en promenad och sedan som vi brukar så tränar jag utanför en butik medan... 2
Svar
29
· Visningar
3 936
Senast: Lingon
·
  • Artikel Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 668
Senast: Pratsch
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka