Varför tackar folk för insläpp?

I Facebookgrupper? Speciellt stora grupper?
Det är grymt frustrerande när intressanta inlägg drunknar massvis med "tack för insläpp". Jag skulle möjligen kunna förstå det som artighetsgest i en liten grupp, men borde inte folk fatta att det är ointressant att läsa sådär 30 "tack för insläpp inlägg" om dagen?
Tack för att jag får skriva ett inlägg i denna tråd!! <3 <3 <3

Jag tror på "svara alla"-mejl analogin. Folk reflekterar inte över mottagaren (mottagarna i de här fallen) och mediet. Man tänker fortfarande att det är en dialog med en eller möjligen två bekanta. Inte en anslagstavla som läses i förbifarten av flera hundra främlingar.

Jag kan tänka att en del har liknande svårigheter med översättningen från fysiska mynt och sedlar till abstrakta siffror på en skärm. Det blir för abstrakt och långt bort.

Jag är lite inne på samma spår. Tror också att det är samma personer som skriver långa, personliga inlägg på något evanemangs sida om varför just de inte kan komma.
Förståeligt om det är en litet evanemang där alla känner alla, mindre rimligt när det är "välgörenhetskonsert i globen" med tusentals intresserade.
Man har antagligen helt missat vad som är den egna, personliga sfären, och vad som är den "allmänna".

Jag är lite inne på samma spår. Tror också att det är samma personer som skriver långa, personliga inlägg på något evanemangs sida om varför just de inte kan komma.
Förståeligt om det är en litet evanemang där alla känner alla, mindre rimligt när det är "välgörenhetskonsert i globen" med tusentals intresserade.
Man har antagligen helt missat vad som är den egna, personliga sfären, och vad som är den "allmänna".
Eller när man upptäcker en person i vimlet och börjar med en mycket personlig konversation. I någon annans tråd.

och så är det bara nån nöt som skriver, följer :meh:

visserligen tycker jag också "följer" är väldigt ointressant.
Men jag kan förstå varför människor gör så.
Man får ju nämligen aviseringar till mailen när andra människor gör inlägg i de trådar där man själv gjort inlägg/kommenterat.
Och det kan ju vara ett sätt att hitta tillbaka till tråden.

Själv är jag rätt duktig på att ignorera sådant jag inte vill läsa. Det är rätt enkelt att scrolla förbi inlägg av typen "tack för insläpp" och "följer".

Man får ju nämligen aviseringar till mailen när andra människor gör inlägg i de trådar där man själv gjort inlägg/kommenterat.

Själv är jag rätt duktig på att ignorera sådant jag inte vill läsa. Det är rätt enkelt att scrolla förbi inlägg av typen "tack för insläpp" och "följer".
Ja, men det finns en enkel funktion som heter ”slå på aviseringar” för just detta syfte.

Det finns en funktion för att följa inlägg utan att kommentera. Man trycker på de tre prickarna och sen på ”slå på aviseringar för inlägget”.

Edit: tvåa på bollen

Lite goddag yxskaft på den. Det handlar ju inte om att man inte kan ignorera dessa, utan varför folk gör så och att det upplevs väldigt störande. Förmodligen en generationsgrej. Dessutom är det ju omöjligt att ignorera text - du måste ju läsa texten först innan du bestämmer dig för om du ska ignorera den eller ej. Du måste få en uppfattning om meddelandets innehåll. Därför kan det upplevas störande att behöva läsa av (vare sig man vill eller ej) alla dessa "tack för insläpp"-inlägg innan man finner inlägg som rör gruppen och gruppens syfte.

Lite goddag yxskaft på den. Det handlar ju inte om att man inte kan ignorera dessa, utan varför folk gör så och att det upplevs väldigt störande. Förmodligen en generationsgrej. Dessutom är det ju omöjligt att ignorera text - du måste ju läsa texten först innan du bestämmer dig för om du ska ignorera den eller ej. Du måste få en uppfattning om meddelandets innehåll. Därför kan det upplevas störande att behöva läsa av (vare sig man vill eller ej) alla dessa "tack för insläpp"-inlägg innan man finner inlägg som rör gruppen och gruppens syfte.

Du tolkar det som en "generationsgrej".

Vad har du för belägg för att det är skribentens ålder som är avgörande för vanan?
Vad har du för belägg för att vanan är större hos personer vid en ålder jämfört med en annan?

Och jo, det går väldigt fort att se att det är ett "tack för insläpp" och inte en text med intressant substans.
Samma med "följer".
eller menar du att det kräver koncentration att se sådant?

Visst, vi har olika sätt att läsa.
Om vi snabbt kan skumma igenom text eller om vi behöver lägga fokus på hela textmassan.

Det är ungefär som inlägget kring bukefalos, där någon stör sig på den där röda inledningstexten kring trådar skapade av moderator.
När man sett den där textmassan ett par gånger, kan man känna igen den och omedelbart hoppa ner till den svarta texten där själva inlägget står.

Eller så har man i och för sig inte den rätt praktiska textigenkänningsförmågan och känner i stället ett behov av att läsa igenom texten ord för ord och fokusera på innehållet och då blir det säkert ganska jobbigt.

Följer upplever jag att en hel del yngre skriver, och BFU känns defintivt som något yngre gör mer än äldre. Ett problem med följerinläggen är ju att de som använt aviseringsknappen får aviseringar även för dem som skriver "följer". Det kan jag absolut förstå att det är irriterande. Att folk skriver följer i trådar som jag inte följer är ett mindre problem, då är det bara att skrolla.

Jag tror inte att det är en generationsgrej, eller jag tror åtminstone i så fall inte att det är den äldre generationen som gör så. De gånger jag reagerat på det så har det rakt av tvärtom varit yngre personer. Jag är själv en "gamling" och skulle aldrig, aldrig tacka för något insläpp. :p Tror att det är en konstig "trend" som vissa väljer att haka på - gamla eller unga.

Du tolkar det som en "generationsgrej".

Vad har du för belägg för att det är skribentens ålder som är avgörande för vanan?
Vad har du för belägg för att vanan är större hos personer vid en ålder jämfört med en annan?

Och jo, det går väldigt fort att se att det är ett "tack för insläpp" och inte en text med intressant substans.
Samma med "följer".
eller menar du att det kräver koncentration att se sådant?

Visst, vi har olika sätt att läsa.
Om vi snabbt kan skumma igenom text eller om vi behöver lägga fokus på hela textmassan.

Det är ungefär som inlägget kring bukefalos, där någon stör sig på den där röda inledningstexten kring trådar skapade av moderator.
När man sett den där textmassan ett par gånger, kan man känna igen den och omedelbart hoppa ner till den svarta texten där själva inlägget står.

Eller så har man i och för sig inte den rätt praktiska textigenkänningsförmågan och känner i stället ett behov av att läsa igenom texten ord för ord och fokusera på innehållet och då blir det säkert ganska jobbigt.

Nu verkar du vilja missförstå med flit. Nej, det handlar inte om olika sätt att läsa. Det handlar om att vi båda måste avkoda meddelandet innan vi bestämmer oss om vi ska scrolla vidare eller ej. Långsamt eller snabbt så har vi båda fortfarande läst inlägget. Det går inte att "ignorera" text, vilket var min poäng. Den måste fortfarande avkodas.

Jag skrev "förmodligen", jag slog alltså inte fast att det skulle vara en generationsgrej. Men ska vi gå åt det anekdotiska hållet så är i princip alla "tack för insläpp"-inlägg skrivna av medelålders och över i de grupper jag själv är med i (21 stycken).

Haha, då vet vi en bukefalist som skriver dessa inlägg :D
Jag föreslår att alla Bukefalister fortsättningsvis skriver "Hej Oldie" så fort någon skriver "Följer". Sen blir det säkert följande konversationer
"Ah du är Bukefalist du me"
"Ja he he"
"Fniss fniss"
"Förresten vad tycker du om tråden på Buke om /---/"
"Jo men den /---/"
Fortsätt så minst 30 inpass. Om alla gör så så har vi snart DÖDAT Facebook!!!
Moahahaha :devil:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma... 2
Svar
24
· Visningar
3 014
Senast: mars
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu har jag jobbat på mitt jobb i två månader. Frågan är om jag har lärt mig så mycket som jag borde ha gjort eller för lite? Jag vet...
Svar
1
· Visningar
1 570
Senast: Enya
·
Samhälle Långt inlägg 🙈 Jag miljötränade ena hunden idag, först tog vi en promenad och sedan som vi brukar så tränar jag utanför en butik medan... 2
Svar
29
· Visningar
3 936
Senast: Lingon
·
  • Artikel Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 668
Senast: Pratsch
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka