Fast jag tycker inte att du sträcker ut min tankegång utan förlöjligar mina åsikter, erfarenheter och kunskaper. Där någonstans är jag inte längre mottaglig för att någon "sträcker ut min tankegång" utan jag lyssnar på de som kan och vet sin sak, så långt som man kommit med forskning och undersökningar![]()
Du behöver inte lyssna på mina åsikter eller reflektioner kring dina beskrivna åsikter.
Du behöver inte hålla med mig om att ansvaret ligger på individen.
Du behöver inte hålla med mig om att varje individ (med vissa undantag, då, som barn och yngre tonåringar som inte har mental mognad att till fullo förstå konsekvenser av sina val, eller dementa som är i samma situation vad gäller förmåga att förstå konsekvenser) är eller borde vara kapabel att reflektera och välja.
Det jag tror att vi är eniga om är att omständigheterna spelar in för vilka val vi ser att vi har.
Men våra slutsatser verkar skilja sig.
Jag drar slutsatsen att individerna har valet att inte råna, inte kasta sten, inte misshandla andra människor. Oavsett omständigheter (undantag som ovan beskrivits). Inte skattefuska, inte fakturera falskt. Inte förskingra pengar. Inte stjäla. Inte sälja knark.