Det kan vara orsaker. Beroende på hur många de är eller i vilken kombination eller bara hur man är psykiskt lagd kan vara det som gör huruvida man begår en kriminell handling eller inte trots samma "förutsättningar". Men nej mer kan i alla fall inte jag veta men jag vill ändå inte säga att det är ett eget val för det tycker jag sällan att det är. Det förekommer säkerligen men i de flesta fall nej. Inget eget val. Så bara för att en person med samma förutsättningar inte begår ett brott så är det ett eget val för den som gör det? För mig är inte det rimligt. För mig är det inte ett eget val men du får jättegärna tycka annorlunda. Varför man begår brott har det forskats om i så många år så är du uppriktigt nyfiken så googla fram undersökningar, forskningsresultat etc och läs. Det finns mängder som säkerligen kan ge dig ett bättre svar än vad jag kan

Jag är trots allt glad amatör som förlitar mig på det jag läst och hört experter berätta, det innebär inte att det är så.
Det finns säkert mer därtill men jag tycker man skall ha ett lite mer ödmjukt tänk kring det hela. Det finns få saker att vinna på ett kriminellt liv och det som kommer därtill och de flesta gör inget aktivt val utan hamnar där av olika orsaker där ofta riskfaktorer är högst bidragande, tillsammans med brist på skyddsfaktorer. Väl där är det svårt att komma därifrån, det betyder inte för mig att det är ett aktivt val.
Jag tycker att du uttrycker dig lite fånigt när du efterfrågar "ett ödmjukt tänk".
Ett respektfullt sätt att tänka är att människor har inflytande över sin egen situation, och att människor har förmåga att reflektera över sina val.
Jag anser ju att i stort sett alla våra handlingar beror på val.
Att inte välja, är också ett val.
Det är ju inte så att vi guppar omkring i tillvaron helt utan att styra själva.
De flesta ungdomar, till exempel, väljer att följa kraven och gå i skolan. Några väljer att låta bli, det vill säga skolka.
Skolk är ett val. Inte det smartaste valet i världen, kanske men likväl ett val.
Att hänga med kompisar och sniffa lim är ett val.
Inte så lätt alla gånger, kanske, att välja andra kompisar än de som sniffar lim men likväl ett val.
Jo, grupptrycket kan vara jättehårt.
Och nej, 12-åringen som luras in i droger har inte gjort ett reflekterat val, där är vi helt överens.
Men det är inte utanförskapet som är orsaken till att någon kastar sten på blåljuspersonal.
Det är personens val att bete sig på det sättet.
Eller - för den delen - det är inte omständigheterna som gör att läkaren i ditt exempel fakturerar felaktigt. Det är individens val som gör att den gör så.
Eller menar du (och nu är det ju dig jag diskuterar med; du som anser att man ska ha en "ödmjuk" inställning kring brottslighet) att läkaren som fakturerar felaktigt gör det av misstag? Att vi ska vara ödmjuka och tänka att vederbörande nog inte kan hjälpa att den gjorde så?
Samtidigt som vi ska vara ödmjuka och förstå att stenkastaren inte hade något eget val utan det var omständigheternas fel?
Eller menar du att det är skillnad; att stenkastaren ska vi vara ödmjuka inför, eftersom den inte hade något val medan läkaren ska vi inte vara ödmjuka inför eftersom vederbörande rimligen var väl medveten om att det var felaktigt fakturerat?
Jag menar att det inte är skillnad på så sätt att både stenkastaren och läkaren vet att de gjort fel. Och ändå valt att göra det.