Varför skriver folk mobilnummer på olika sätt - Utbruten från Dumma frågor 2

Jag säger mitt 073x xx xx xx eller 073 xxx xx xx. Det första sättet har jag börjat med på senare år för att det tycks var lättare för andra att greppa. För mig själv är båda sätten lika naturliga.
 
Har nummer som blir bäst såhär; 0707 345 346. Jätteenkelt.
inte logiskt att då säga 070 734 534 6
 
För mej beror det helt på numren.

Oftast blir
070nummer 070 123 45 67
Och
073ishnummer blir 0734 56 78 90
 
Samma här. Jobbade på Europolitan för längesedan och då var de fyra första siffrorna operatörens nummer, typ som ett riktnummer. På den tiden hade Europolitan 0708 och 0709.

När jag skaffade mobil 95 så var det just så. Telia hade 0705 tror jag. Jag säger fortfarande mitt mobilnr som 0708 xx xx xx.
 
Tror det är lite dialektalt hur man säger det?
Jag har flyttat runt i delar av landet och på olika ställen har man sagt på olika sätt.

Jag säger dock 070 123 45 67
 
Det finns fortfarande sexsiffriga nummer i Stockholm. Ja, eller jag känner till ett iallafall.
Ja, det känner jag väl till eftersom min familj just har ett 6-siffrigt nummer i Stockholm ;). Men jag tror jag skrev att majoriteten hade 7 siffror (tror innerstan fick ha kvar 6).
 
Mitt gamla mobilnummer var 070-xx xx 543. Omöjligt att läsa annorlunda. Det sista ska dessutom läsas som fem, fyra, tre - inte femhundrafytiotre. När folk repeterade för att kolla om de hört rätt hade jag ingen chans att avgöra det när de läste med fel uppdelning. Klarade inte att lära mig numret innan jag ändrat hur det skulle läsas.

Det nya är 070-x03 03 xx Den konventionella delningen passar för inlärningen.
 
Jag försöker alltid läsa mobilnummer som 4 - 2 - 2 - 2 för att jag tycker det är lättare med par än tre siffror i rad.

Dock blev det roligt med det gamla fasta numret vi hade när jag var liten. Där hade vi från början 5 siffror och det lättaste var att läsa det som 21 - 8 - 24. När vi sedan fick en siffra till, blev det samma som redan fanns mitt i numret och jag läste det då som 821 - 824.

Vilket blev helt hysteriskt svårt när jag på en fransklektion skulle läsa upp telefonnummret med tiotal, dvs 82 18 24, och det bara gick inte. Fick skriva ner det och tillslut klagade läraren på mig och undrade om jag inte kunde mitt eget nummer.
 
Jag säger 0704-xx xx xx eller vad det nu är för nummer. Jag förstår ju givetvis om någon säger 070-4xx xx xx. För mig är det helt enkelt enklare att dela upp numret i tvåsiffriga nummer.

0704-10 20 30 är enklare än 070-410 20 30.
 
Om jag hade grupperat mitt nummer 0702-xx xx xx hade själva numret börjat på 0. Det känns ordentligt konstigt! Därför är det naturligt att läsa det 070-xxx xx xx
 
Ja, det känner jag väl till eftersom min familj just har ett 6-siffrigt nummer i Stockholm ;). Men jag tror jag skrev att majoriteten hade 7 siffror (tror innerstan fick ha kvar 6).
Det är ganska enkelt.
1991 hade vi en 08-reform.
Det behövdes ge plats för den ökade mobilanvändningen, och man ville anpassa sig hur nummerserierna användes internationellt - där just 07 var personliga nummer. Detta hände ungefär då Stockholms sexsiffriga nummerserie ända blev full, och man fick ge nya telestationer sjusiffriga nummer.

Så, 08 var innan reformen endast Stockholm ungefär innanför Tullinge, Vendelsö, Täby, Barkarby - medan det utanför var egna riktnummerområden. T.ex 0756 för Ekerö.

Efter reformen behöll alla Stockhomsnummer de siffror de hade - därför finns det sexsiffriga nummer kvar i det ursprungliga 08-området.
De inkorporerande fick 08-[ett prefix][sitt gamla oftast femsiffriga nummer].
 
När larmnumret 90 000 byttes ut till 112 så fick alla telnr som började på 11 en annan siffra före eller en siffra utbytt. T.ex. 11759 blev 711759 eller 17159.

Avdelningen Värdelöst vetande :D
 

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
14 465
Senast: Niyama
·
Övr. Barn Vi tillbringar emellanåt en del tid tillsammans med barnens två kusiner och deras föräldrar. När vi gör det blir det uppenbart att vi...
2
Svar
23
· Visningar
3 114
Tjatter Corona i Stallet Stall Vårlyckans ridskolechef Christian Grey, har länge ignorerat alla Coronadirektivt och ridskolan har efter...
40 41 42
Svar
836
· Visningar
31 314
  • Låst
Tjatter O_o:(:confused: Jag är förbryllad, jag är olycklig och jag har en fråga. Kanske en skitdum fråga. Eller en bra och seriös fråga. Var...
Svar
7
· Visningar
1 340
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Avels fråga

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp