Varför skor ni?

S

Sentenced

Nu vill jag höra argument FÖR att sko sina hästar.
Det senaste året tycker jag att varenda tidning haft artiklar om att oskodda hovar är bäst..

Har nog aldrig hört bra argument FÖR att sko sin häst.. :confused:

Varför skor NI era hästar?
(Vill höra annat än "h*n blir så öm om hovarna om skorna tas av")
Är det för att man "ska" göra det, för att ni tror att det inte finns någon verking utan sko som kan få din hästs hovar att hålla.. eller ja.. speak out! Alla har säkert en egen förklaring.. :bow:

Vill höra! :p :)

Sv: Varför skor ni?

Tja!
Undrar också varför jag alltid har skott när hon haft så dåliga hovar.
Det är nu första sommaren som hon gått utan,fått mycket bättre hovar .
Nu måste skor på med brodd för jag vill helst undvika att hon går och fläker sig.Sen åker skorna av igen i vår. :bow:

Jag skor min häst för att hon inte kan gå utan då hon har mycket dålig hovkvalité.
Sedan rider jag för mycket så skulle jag inte ha skor skulle hoven slitas ner mer än vad den växer och hon skulle bli halt.

Det är min anledning :cool:

Tror att denna tråden hör hemma på vård men jag svarar ändå...

Jag tror absolut att de flesta hästar kan gå barfota. Därmed inte sagt alla.
Min häst går barfota bak, men har skor fram. Det hade han när han kom. Provade ta av dom men hovarna sprack och han blev jätteöm, så hovis satte på dom igen. På vintern funkade det bra med att bara ha skor med brodd fram han hade fäste bak med, nästan bättre faktiskt. Hade tänkt prova ha han barfota till våren igen med hjälp av easyboots eller liknande. Har hört/läst att övergången blir lättare/bättre då..

Har rätt dålig hovkvalité, vita hovar som lätt får sprickor.
Och så tränas han aktivt i dressyr och hoppning och körs mycket.
Dom 2 gångerna han har gått utan skor var några månader en vinter och det gick jättebra då vi "bara" red ut i skogen och längs snötäckta vägar dock VÄLDIGT halkigt, den andra gången var på sommaren och det klarade han inte av, ömfotad och ovillig att gå fram.
Vi har skor på hästen för att han helt enkelt inte kan gå utan dom :p
på sommaren = ömfotad
på vintern = halkar nästan ihjäl sig utan sina broddar :D

så är det när man har en lite klumpig häst :)

Känner ett nordsvenskbrukssto som går barfota året om, fungerar jättebra på alla underlag för henne!! Kanonfina hovar!
Ömfotad på sommaren

Min får behålla skorna,tyvärr för jag aldra helst viljat tagit av dem,pga vi inte har tillräckligt stora ytor för dem at öra sig på ett bra sätt samt så står han inne på nätterna.Just nu står han i en sjukhage och då kan han inte direkt röra sig på vettigt sätt samt så slits inte hovarna ett piss.
Tror inte att det funkar att av honom skorna som det är nu om jag vill ha fräscha hovar med bra vinkel.
Han får skos ett tag till.
Till sommaren skall skorna av och jag skall införskaffa boaboots eller dylikt.
Det är i alla fall ett projekt jag tänkte starta upp..

Senast ändrad av en moderator:

Sentenced skrev:
Varför skor NI era hästar?
(Vill höra annat än "h*n blir så öm om hovarna om skorna tas av")
Är det för att man "ska" göra det, för att ni tror att det inte finns någon verking utan sko som kan få din hästs hovar att hålla.. eller ja.. speak out! Alla har säkert en egen förklaring.. :bow:

Vill höra! :p :)

Har du kört en bil med obalans i däcken? Så kan många travare också upplevas om dom inte är rätt balanserade med rätt verkning och rätt beslag :crazy:

Tusen tack alla än så länge!!
Intressant läsning!! :bow: :)

Fler!! :D

Varför mina hästar blir skodda?

*Eftersom de rids och körs väldigt mycket. Rätt omöjligt att låta dem springa på travbanan barfota varje dag.
*Eftersom jag inte vill slita ner på deras hovar i onödan, tex slita ner trakterna så de får ont i knäna och ryggen
* Eftersom jag inte vill att de ska ändra benställning. Går de barfota ett tag så sliter hoven ner av sig själv och då kan det bli fel om en häst är lite felställd. Har hänt min ena häst. Inte roligt.
* Brodda på vinterna så hästen inte halkar omkull.
* Rycka bort skor vid travtävling, extra reserv. Vill då ha bra sulor och inte ömma sulor.

Ja det finns nog ännu mer fördelar för skoning. Jag tycker alla hästar som hålls igång ska vara skodda. Sett mycket som gått fel med oskodda hästar.

Min häst behöver skor för han sliter ner hovarna för fort annars. Vintertid behövs brodd, och då är skor självklart.

Skulle jag ha hästen barfota, då skulle jag vilja ha den just barfota utan boots för allt annat tycker jag faktiskt är en halvmesyr.

Och visst har flertalet tidningar de senaste åren haft artiklar om barfotagång - dock inte alls alla lika positiva som tidningen Hästfynd. "Märkligt" nog sammanfaller det kanske med deras oförmåga att kritiskt granska vinklade artiklar utan källhänvisningar?

En till som varit på barfotakurs o svalt allt med hull o hår?
Hos oss skor vi de hästar/hovar som blir ömma eller slits för mycket vid ridning/körning på de underlag vi vill kunna rida/köra på eller som behöver broddas.
PL

Min häst är skodd fram för hon blir ömfotad annars. Har haft henne oskodd fram under två månaders bete förra året, men inte ens då klarade hon av att gå ordentligt på annat underlag än gräs utan skorna.

På vintern har hon skor på alla fyra för att ha något att fästa brodden i!

För att mina hästar klarar inte att gå barfota.
En av dem kan inte ens få en tappsko utan att hans hov blir helt sönderfläkt.
Dessutom fick jag tyvärr sko honom redan som 3-åring, då hade han fläkt sönder fötterna så många ggr att det varit farligt att inte göra det.

Med min gammelpålle "föll jag för trycket" och gav tillåtelse för nuvarande hovis att ta av bakskorna då han ansåg det skulle vara bra.
Det slutade med en häst som var halt nära två månader pga hovböld!
Han har förut aldrig fått några "men" av en tappsko, kunnat ridas på mjukt underlag om han tappat ngn sko osv.
Nu var hästen helt "däckad" i två månader!

Så jag anser att om man tar av skorna utan anledning på en häst som varit skodd i flera år, då ägnar man sig åt i det närmaste djurplågeri i flera fall!
Varför ska de behöva halta x antal dagar för att vänja sig vid barfotaridning på grusväg?

Jag skor min häst på hovslagarens inrådan eftersom min häst är inåttåad fram och belastar in och utsidan på hoven väldigt olika. Med skon kan vi skydda den hårdbelastade delen utav hoven från att slitas ned fullständigt och den obelastade från att växa okontrollerat. Jag skulle kunna ha honom barfota bak men eftersom han haft skor hela livet och jag vill ha broddar på vintern så får han ha skor bak också.

Jag skor min häst eftersom han sliter ner sina hovar för fort utan skor.

Han hade inga skor bak när han kom hem från bete eftersom "vår" hovslagare hade semester. Han slet för mycket bak för att han ska kunna gå utan skor.

En annan orsak är att jag ofta rider på hårt underlag. :smirk:

Men vi är nog bara offer för ett mode :devil:
O suckers för att hovslagarna skall kunna tjäna pengar istället för Strasser. :rofl: :rofl: :rofl:
PL

eh. ja, så är det nog! :idea:
Men det är en långlivad trend, må jag säga ... :devil:

Högt slitage på hovarna, ger en ömfotad häst. Vintertid kräver djurvårdslagen halkskydd på arbetande hästar, så därför är det naturligt att de får behålla skorna på då med, eftersom de rids vintertid. Dessutom skulle jag inte vilja ha hästen oskodd här i mellan svergie vintertid ens i hagen, då vi har blandat vinter med barkis.

Ursäkta men nu har du missuppfattat saken helt, jag har islandshästar och inte bläckfiskar. ;)

Liknande trådar

Hästvård Förstår att ingen kan svara mig på vad som är rätt eller fel, men söker lite stöd... Min häst är tre år. Jag köpte honom i slutet av...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 108
Senast: Nevermind
·
Hästvård Försöker orientera mig i djungeln mellan barfota och "standardskodd" häst eftersom min häst inte riktigt fungerar inom något av de...
Svar
6
· Visningar
3 396
Hästvård (Har begränsad erfarenhet av fånghästar vill jag bara slänga in här lite snabbt) en stallkamrat har en gammal fånghäst som nu fått...
2
Svar
20
· Visningar
4 656
Hästvård Jag skulle gärna vilja höra lite förslag och gisssningar på vad som kan vara fel på min häst. Har bokat kliniktid, men först om en...
Svar
5
· Visningar
2 627
Senast: bellala
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• kattförsäkring
  • Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023