Varför skodd?

Sv: Varför skodd?

Vilken maratonsträcka (inkl. hinder) har lika bra underlag som en bana i hoppning på sm-nivå? Klart man kan köra utan brodd på t.ex. inomhusmaraton eller i hinder som ligger på sand/grusbana eller liknande, men det gör inte majoriteten av hindren i ett maraton. Och som miamia skriver så kan underlaget på sträckorna variera oerhört och det kan vara grusvägar med stora stenar. Vi har skor med sulor även fast hästarnas hovar är av jätte bra kvalitet och dom skos inte förrän dom börjar tränas ordentligt, men jag tror inte att hovarna skulle må särskilt bra av den hårda träning som krävs inför ett maraton i dom högre klasserna, dom är inte konstruerade för den sorstens påfrestningar.

Instämmer till fullo.
Det var ju därför man uppfann hästskon en gång i världen. Kan inte tänka mig att man lade ner en massa jobb och dyrbart järn på en hästs fötter om det inte lönade sig. Och med det menar jag att det lönar sig för hästen och därmed kusken.
När hästen har sin vila kan den gott gå barfota.

suck*....det finns ju distanshästar som tränas tiotal mil i veckan, Barfota. skulle då en körhäst UTAN vikt på ryggen inte klara några kilometer om dagen i träning på ridbana och körvägar?
Det är ju bara så synd att vi misstror hästas hovar så. Jag har själv haft barfotahäst och kan säga att hovarna växer bättre (pga bättre cirkulation) och har ett jättefint grepp.
Att man skor hästar är inte för den sakens skull av ondo, men oftast av okunskap, "eller ifall att", och att man inte har råd att ta ut hovslagaren så ofta kanske, eller att man inte har tid att vänta in en sjuk skodd hov till att bli så bra att man kan träna fullt ut.
Mer om barfota finns att läsa lite varstans på nätet för den som är intresserad. Jag själv är iallafall intresserad av friska fötter, därför har jag låtit mina hästars hovar få en viloperiod på våren eller hösten där de går barfota. Det gör en enorm skillnad när strålen får markkontakt och kan bli frisk igen efter skons hämningar. Har bara fått beröm för mina hästars hovar av utbildade hovslagare, de rekommenderar dessutom själva barfotaperioder.

Nussikan, vad gäller ponnyeliten i hoppning så ligger körningen i lä vad gäller skarpa svängar på gräs, så jag tycker det är i allra högsta grad jämförbart! Även en hopponny tränas ju på alla typer av underlag.

Nu tackar jag för mig vad gäller barfotadiskssioner, det är ju inte det det handlar om egentligen. Jag vill ha en dispensmöjlighet iallafall. Men det kommer säkert om några år.

Innan du suckar åt mig så kanske det är bra för dig att ta mig på orden. Har tämligen bra insyn i distansarnas vardagsbekymmer och dit hör hovarna och deras hållbarhet för träning OCH tävling.
Än så länge tycker jag att regeln om skotvång i maraton, skyddar hästarna från sina tvärsäkra ägare.
Som jag sagt förut;
Det är inget nederlag att behöva sko sin häst för uppgiften, det är klokskap. Vila=barfota=bra!

Nussikan, vad gäller ponnyeliten i hoppning så ligger körningen i lä vad gäller skarpa svängar på gräs, så jag tycker det är i allra högsta grad jämförbart! Även en hopponny tränas ju på alla typer av underlag.

ää jag förstår inte rikgtigt vad du menar, menar du att man tar skapare kurvor i ponny hoppning än i körningen? :confused:

Japp, definitivt, i snabbare tempo. Det är ju en helt annan typ, i körning kan ju hästen inte vända sig runt sin egen axel, den är tvungen att jobba framåt. I hoppning kan ibland rumpan vända före framdelen, samtidigt som man driver. Det är svårt att göra i körning :)

Exakt, håller med. Däremot är de flesta tävlingar här uppe iaf på grusbanor, vilekt inte blir fullt lika halkigt som gräsbanor. När jag har tävlat nuvarande hästen har jag tagit det lugnt i maraton eftersom det momentet är nytt för honom. Vi har inte galopperat runt i flygande fläng så broddar har verkligen inte varit nödvändigt. Funderar på att använda det i år dock om man kan höja tempot lite. För visst kan det vara bra på halt underlag.

Till er som broddar: Vilka broddar ska man använda?

jag skulle vilja se den ponny hopningen där de rider 450grader runt en sten pelare som är ca 1 m i diameter i full galopp. där ryttaren tvingas håla ut för att hästen inte ska gå på pelaren
Det var inte bara jag som tog den svängen det var minst 2 till.

Det behöver inte gå fort för att broddar ska vara bra att ha - i backar med fast underlag är de en stor hjälp för hästen, framför allt när man ska nerför.

Jag har använt relativt låga isbrodd till körning, Elitbroddens som är lite rundade i kanterna. Jag tycker att gräsbrodd blir för höga när man ska köra på hårda vägar också, där inte brodden sjunker ner i underlaget.

om dressyren är på gräs brukar vi ha is brod i trakterna. I maratonen har vi grässbrod i trakterna och isbrod i tårna. men håller med om att det är inte så bra när de inte sjunker ner i underlaget

Okej... Jag förstår att broddar kan vara bra när man tävlar eller tränar maraton men som du säger - på sträckorna är det ju inte till någon fördel då glidmomentet (heter det så?) blir obefintligt. Har kört lite på asfalt nu när snön har tinat bort och det blir ju verkligen "stötigt". Broddar har säkert sina fördelar, beroende på underlag, hastighet osv. Men när jag har kört min häst har det inte behövts. Däremot när jag körde russet gick det undan och då hade vi brodd.

Jag använder 4 elitbrodd i varje hov. Endast vid riktig dynga använder jag gräsbrodd typ 2cm och då 4 i varje hov. Byter då till dessa på vetkontrollen om det är mycket asfalt. Viktigt med bra grepp det blir tråkiga muskelskador om hästen halkar. använder brodd i alla moment. Vi tävlar till 95% på gräsbanor.
/M

Är det tillåtet med broddar i alla moment året runt? Enligt TR då. Jag har hört nåt om dispens för broddar men förstår inte riktigt vad det skulle handla om isåfall. Eller finns det några regler för vilka broddar som får användas när osv?

Vi använder också brodd i alla momenten, om inte dressyren körs en dag och då går inomhus eller på bra grusbana. Jag tror inte det finns några speciella regler ang brodd, har aldrig hört eller läst några iaf.

Okej, det kan ju vara bra att veta. Då är det bara att brodda på i sommar med andra ord. Under förutsättning att jag hittar välpassande skydd först.

Liknande trådar

Hästvård Hej på er. Den 30 april behandlades min häst för hålvägg på klinik A. Det öppna såret i hovväggen lämnades öppet och hästen skoddes med...
Svar
7
· Visningar
1 599
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
618
Senast: Mli
·
Hästvård Hej, min häst fick en kraftig hovböld i mars o h stod på klinik i fem dagar. Väl hemma gick hon bandagerad en månad och skoddes sedan...
2
Svar
21
· Visningar
2 943
Senast: Missemus
·
Hästvård Hej! För tre veckor sedan tappade min häst en sko under en ridtur, hon har ganska kass hovkvalite.. hovslagaren kom dagen efter och...
Svar
6
· Visningar
753
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka