Varför skodd?

Sv: Varför skodd?

ok då är det kört för mig att tävla maraton iaf. kanske lika bra det. det ser läskigt ut. men inga av mina går skodda. och jag tänker absolut inte sko dem bara för EN tävlingsdag. det kommer deras fossingar knappast att må bra av...

Nä, jag menar att hästen "sladdar", uttryckte mig lite konstigt, halkar kanske är ett bättre ordval. I sand så sladdar ju vagnen mer men hästen får iaf bättre grepp än i halare underag om den skulle vara obroddad.

kl
Regelverk är utformade utifrån vad som är bra för majoriteten av tävlande. Alltså anser man att hästar som ska köras i maraton behöver skor, som då följdriktigt är broddade för bättre grepp. Broddskador kan förhindras i stor utsräckning med anpassad utrustning.
De få hästar vars barfotahovar skulle hålla för all den konditionsträning som krävs för att genomföra en tävling, hamnar därmed utanför systemet.
Häromåret togs skokravet bort inom distansen efter påtryckningar och internationell anpassning. Många jublade tills det stod klart att det är nästan stört omöjligt att få hästens hovar att hålla både för all träning och tävling. Och träna måste man ju! Så nu hojtas det inte längre om hur "orättvist" det är att inte få tävla barfota. Några få ekipage använder "pampuscher" med varierande framgång.
Och i distansen är det inte alls lika stora påfrestningar i "kurvtagningar" som i maraton.

Det är inget nederlag att behöva sko sin häst, det är klokskap.:)

Aha, jag har ju som sagt ingen kunskap alls om de olika kördiciplinerna men kan tycka att det är lite märkligt att man inför ett skotvång likväl!

Ett slags "överförmynderi" där man inte litar på den enskilda tävlarens goda omdöme!
Anta tex. att jag skulle vilja börja tävla med den hästen som hade betonghovar. Då skulle jag alltså bli ålagd att sko honom.
(vill bara understryka att det hade jag gjort vilket som av det lilla kan jag om tex. maratongrenen)

Det säger ju sig självt att OM hans hovar hade tagit skada så hade det visat sig i resultatlistan -dessutom riskerar man väl inte att ens tävlingshäst får säsongen förstörd. Att allt arbete man har lagt ner går till spillo direkt! Dessutom vill väl alla sin häst väl?- så därför borde det väl ligga på den enskilde att bestämma anser jag!

Bara en liten fundering från en som inte alls är insatt!:)

Alla tänker inte så långt och det kan gå riktigt illa, därför tycker jag det är bra att den reglen finns.

Jag kan vara nog så grinig och ifrågasättande när det gäller regler, men jag ser inte automatiskt regler som överförmynderi. Att få välja själv är att ta ett stort ansvar när djur kommer in bilden och jag tror att många djur skulle behöva "förmyndare". Djurägaren är inte alltid så påläst, ambitiös, flitig, insiktsfull och erfaren som det skulle behövas i olika situationer.
Skitseledebatten är ett bra exempel på att det kan vara nog så viktigt att lära av de som kan och har erfarenheten.
Fodertillskott, täcken, låt-hästen-leva-naturligt och barfotatalibandebatten är andra exempel på att vilja och kunnande inte alltid är på samma linje och man är inte förolämpad för att man måste rätta sig efter regler ibland.

Jag kan alltså få starta med en häst som har skor utan brodd, men inte med en häst som har boots med brodd. Lite konstigt. Det finns ju så himla bra boots nu. Själv tävlar jag min häst i hoppning och precision med easyboots och de har aldrig lossnat.

Nä, då är det bättre med travet där hästar får gå barfota :devil: :D

Det är väl där jag drar parallellen lite.
När man startar en häst på travet har man den nitiska banveterinärens ögon på sig hela tiden.
Är inte hästen fräsch åker man ut öronen böj!

Tänkte att detsamma gällde även vid maratontävlingar.
Då hade ju skolösa hästar kunnat passera om deras hovar klarar av det!

Men samtidigt förstår jag både Nussikans och Jejans svar med!
Så som sagt, det finns säkert ett välgrundat underlag för det här med "skotvång".
Även om det från "sidan" ter sig lite som ett slags "överförmynderi"
(Återanvänder ordet då jag inte finner ett mer passande;)!)

Tack för era förtydliganden!

Brodd sliter på lederna menade jag. Det vet jag som bott i norrland där jag körde med fyra brodd i varje hov i 6 månader :)

Vi hade bra tider i hinderna kan jag säga.. helt ärligt tänkte jag inte ens på att folk körde obroddat. Det var inte halt helt enkelt.
Därmed inte sagt att det kanske skulle fungerat lika bra med brodd, eller oxå hade det sugt mer i underlaget så hästarna blivit tröttare.?

Det är helt omöjligt att en vältränad barfotahäst skulle ta skada av 4 kilometer maratonbana i lätt klass..dessutom går det ofta på skogsvägar och gräs eller sand :) Som jag sagt, så körde jag till tävling på grusväg 1 mil, startade i dressyren blev trea med den hästen samma dag. Nästa dag var det precision, och veterinärkoll. Jag fick tjata igenom hästen för att få starta inne i ridhuset på precisionen. Vi startade, slog ner en boll och fick inte köra omkörning så då körde vi hem på kvällen 1 mil på samma grusväg.
Fick tyvärr sko henne sen när det blev aktuellt med maraton..Då förstördes och 6 månader av foin hovkvalitet. Efter det orkade jag inte mera och höll henne skodd, men med tunna aluskor.

Distansförbundet har ju nu gett tillåtelse att starta barfotahästar!

Det där stämmer ju!

Hade en häst som hade jätteproblem med sina hovar.
Han gick skodd och hade dessutom sulor.
Ständiga tappskor, uppfläkta väggar, trasiga strålar mm mm.

Efter ett par år gav jag upp och vi drog alla fyra skorna.
Han blev öm av att gå på grusvägar osv så jag ställde helt enkelt av honom för att få hovarna att "läka".
Efter en vår och sommar såg man en otrolig skillnad. Nu gick det att verka ner honom så att strålen fick chans att "utvecklas" och efter ytterligare ett halvår kunde man inte tro att det var samma trashanks-hovar!

Han kunde den efterkommande våren köras och ridas på alla underlag och hovsprickornas tid var förbi!;)

Men så kom en sådan där riktig isvinter.
Hade jag bara gett mig till tåls hade han rett ut det med men jag var så inställd på att halka = brodd så med den fina hovkvaliten han numera hade valde jag att åter sko honom.
På vårsommaren fick jag ställa av honom igen!:mad:

Mina andra hästar (förutom betonghovs-hästen) har absolut inte kunnat gå skolösa förutom på betet.
Så vad jag ville ha sagt är att det är så individuellt det där med vilken typ av hov hästen har!

Nu skulle jag emellertid inte våga ge mig på en maratonbana i tävlingstempo på ett fuktigt gräs och dyl. utan brodd så kanske hade jag valt att inte ta den skolösa hästen till en sådan bana ändå!;)

tycker iaf. att var och en borde få bestämma vad som är bäst för just deras häst.

I maraton så behöver hästen absolut ha broddar. Jag hör ofta orutinerade säga att min häst halkar inte. Men det är min skuldighet som kusk att se till att hästen har bra fäste när man kör fort. Tort gräs är halt, blöttgräs, lera, ljup sand mm är oxså halt. Så skon behövs för att sätta brodden i. Att man sen inte heller kan förvänta sig perfekt underlag på sträckorna är oxså en orsak till att skor och sulor är att föredra. Ofta är det grusväg med lite stora sten på vilket inte är så bra.
Men tanke på att att kuskarna inte kan tänka själva och avgöra vad som är bäst för hästen så måste man tyvärr stifta regler för detta.
/Maria

Fast en travhov fixar ju ofta inte att gå barfota mellan starterna så där gör man tvärtom, drar av den till loppet och slår på den efteråt :idea:

I maraton så behöver hästen absolut ha broddar. Jag hör ofta orutinerade säga att min häst halkar inte. Men det är min skuldighet som kusk att se till att hästen har bra fäste när man kör fort. Tort gräs är halt, blöttgräs, lera, ljup sand mm är oxså halt. Så skon behövs för att sätta brodden i. Att man sen inte heller kan förvänta sig perfekt underlag på sträckorna är oxså en orsak till att skor och sulor är att föredra. Ofta är det grusväg med lite stora sten på vilket inte är så bra.
Men tanke på att att kuskarna inte kan tänka själva och avgöra vad som är bäst för hästen så måste man tyvärr stifta regler för detta.
/Maria

lycka till med att hitta sko och brodd till fossingarna på mina miniåsnor :smirk:
varför finns det inte kuskkort så som fälttävlans kort istället??? då hade man kanske inte varit tvungen att stifta lagar som kanske inte fungerar för alla...
sedan har jag faktiskt svårt för att tro att en broddad skodd hov skulle kana mer i lera än en oskodd.. på gräs så är det kanske så men i lera??? men men jag har inga planer på att sätta skor på fossingar som inte behöver det så jag får väl hålla mig i från maratonen då...

Precis, det beror ju på underlaget. Jag har bara tävlat en gång med brodd och annars har vi aldrig halkat eller nåt. Tycker det känns riskabelt att använda brodd om man inte har väldigt bra skydd (vilket jag dessvärre inte har hittat i rätt storlek än). Om gräset är torrt behöver det inte vara så halt men har det regnat är det mindre trevligt. Då skulle jag nog brodda.

Till ts: Det är inget krav på broddning, så det har inte med broddarna att göra. Om det vore obligatoriskt med brodd skulle det stå så och inte att det bara är obligatoriskt med skor. Och om det handlar om möjligheterna att brodda, borde det inte varra krav på skor överhvudtaget. Det handlar nog om att skydda hovarna då maraton är väldigt påfrestande för hästarna och för att tävla i maraton krävs att man håller igång hyfsat i den daliga träningen - större slitage på hovarna. Det tror jag är orsaken. Sen kan man ju tycka att det är onödigt i vissa fall. Shettisen som jag körde förr tex, klarade sig utmärkt utan skor med sina fina hovar, men när vi skulle tävla fick man lov att sko ändå.

Senast ändrad av en moderator:

allt handlar inte om under laget, det handlar till står del av farten oxså. Om du kör snabbt så är tror gräs halt oxså. Jag tävlar alltid med 4 brodd i varje hov men tränar med bara med 2. Jag använder till och med 2 brodd i dressyren då vi inte har någon bromsad vagn.

Knapplån:
det konstiga är ju ändå att man ska tvingas sko sin fina barfotahov om man i flera månader tränat inför sin första tävling barfota. ..Man ska kunna söka dispens anser jag. Många fina shettishovar/ponnyhovar blir förstörda pga skorna inför maraton, det är ju så dumt, och jag tycker att kuskarna ska kunna värdera underlaget själva och anpassa farten.
Det finns ett flertal SM hoppponnyer och travare samt dressyrhästar som tävlar barfota. Och en ponnyomhoppning i sm är lika påfrestande anser jag som en maratonbana i lätt klass, minst.

naturligt viss ska man anpasa farten menar bara att det har med farten att göra om det är halt eller inte och om man vill vinna behöver man någ ha brodd. (gäller kanske lite högre tävlingar där man kan klätra lite i totalen om man kör en bra maraton)

Liknande trådar

Hästvård Hej på er. Den 30 april behandlades min häst för hålvägg på klinik A. Det öppna såret i hovväggen lämnades öppet och hästen skoddes med...
Svar
7
· Visningar
1 599
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
618
Senast: Mli
·
Hästvård Hej, min häst fick en kraftig hovböld i mars o h stod på klinik i fem dagar. Väl hemma gick hon bandagerad en månad och skoddes sedan...
2
Svar
21
· Visningar
2 943
Senast: Missemus
·
Hästvård Hej! För tre veckor sedan tappade min häst en sko under en ridtur, hon har ganska kass hovkvalite.. hovslagaren kom dagen efter och...
Svar
6
· Visningar
753
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka