Varför ska man löshoppa?

A

anla91

Varför ska man löshoppa hästar, finns det någon anledning till att man gör de?

Sv: Varför ska man löshoppa?

Finns väl flera anledningar.

Som en del av den unga hästens hopputbildning.
För att bedöma den unga hästens kapacitet.
För äldre hästar är det omväxling, lättsam motion.
Många hästar tycker att det är himla roligt.
Duktiga utbildare kan även i löshoppningen korrigera fel och problem som uppstått i den uppsuttna hoppningen.

Till exempel.

Vi har också använt löshoppning som en del i att öka våra ridskolehästars självförtroende eftersom de ofta presterar bättre utan en ryttare på ryggen (jag tänker då mest på våra mindre ponnyer som sällan går med på de "högre" ridlektionerna.)

Dessutom brukar vi ha lite teori till löshoppningen, så att elever lär sig hur hästar faktiskt hoppar under dem, hur de landar osv osv. Jättenyttigt!

Igentligen är de väl mest för unghästar , men jag gör de ibland för omväxling, o dom flesta hästar tycker ju de är jätte skoj.

kan man löshoppa i en vanlig paddock? har aldrig löshoppat min polle och vi har inget ridhus i närheten och om jag åker till ett ridhus så vill man inte ta upp hela ridhuset för en häst.. Men ja har svaga minnen på att ja gjorde det i en paddock när ja var mindre.. Nu längtar ja till våren så ja kan löshoppa henne :D

kan man löshoppa i en vanlig paddock? har aldrig löshoppat min polle och vi har inget ridhus i närheten och om jag åker till ett ridhus så vill man inte ta upp hela ridhuset för en häst.. Men ja har svaga minnen på att ja gjorde det i en paddock när ja var mindre.. Nu längtar ja till våren så ja kan löshoppa henne :D

Javisst kan du löshoppa o e paddock, de gör jag nu eftersom jag inte längre har tillgång till ridhus.
Sålänge hästen inte hoppar över staketet så =)

våra hästar i stallet älskar att bli löshoppade :rofl:

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Tisdagen på årets bruksprov ägnas åt hoppning, då de unga gångartshingstarna och de allra yngsta hopphingstarna löshoppas. För 4- och...
Svar
0
· Visningar
225
Senast: Gunnar
·
Hoppning Det finns en tråd för dressyren så det behövs en för hoppningen också. Laget meddelades igår och det blir samma ryttare som i Tokyo och...
53 54 55
Svar
1 084
· Visningar
52 004
Senast: fio
·
Utrustning Tjo, har tänkt ge mig på att bygga ett gäng cavalettistöd. Men, jag har typ noll erfarenhet av dom utöver sockerbitar för hundra år...
Svar
11
· Visningar
725
Senast: Mia_R
·
Hästvård Vi var ner i fredags till ridhuset och löshoppade små kryss, hästen river först ett hinder, sen hoppar hon nästa och när hon landar är...
Svar
16
· Visningar
1 261
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Stora shoppingtråden III