Varför ska man inte ha hästar och höns tillsammans?

vindvissla

Trådstartare
Ja, visst är det så? Jag har dock glömt varför. Det har nåt med dammpartiklar från hönsen att göra va? Jag har googlat lite men inte hittat nåt. Om nån har en bra förklaring eller nån bra internetsida, tell me!

Sv: Varför ska man inte ha hästar och höns tillsammans?

Inte säker men jag tror att det är nuförtiden förbjudet att ha häst och höns ihop, inte säker, attans att jag glömde fråga inspektören om det på föreläsningen.

Kan det vara så att hönsen kan få loppor som är obehagliga för hästen?
Just nu har våra höns loppor.. Turligt nog så har de ett eget höns hus..

Har oxå för mig att det är något med höns o loppor. Men är inte alls säker.

Hönsens damm är inte bra för hästarna luftrör. Så har jag fattat det ialfl. Min häst har bott tillsammans med höns senaste 5 åren innan jag köpte han, han har dag bronkit.

Det var nåt sånt jag hade för mej, och nu har en av hästarna börjat hosta. Är det i hönsens bajs eller kvalstrena i fjädrarna eller?

Loppor är ju inte trevligt men inte livshotande.

Men man kan ha dem på samma gård eller så? Hos min kompis som det gäller bor hönsen i en box bredvid hästarna, så det är ganska nära. Men räcker det att skärma av den boxen då?

Tror att det har något med något speciellt damm det avger... luddigt det blev nu. :angel:

Tror inte det hjälper med att avskräma från hönsen om det bor så pass nära, eller det är klart, om ni som "bygger ut" dom från stallet borde det ju hjälpa.

minns jag inte helt tokigt så är det inte bara dammet som fåglar överlag avger i stor (skadlig) mängd, utan även att avföringen är skarp och iallafall för människor cancerframkallande. jag skulle absolut inte ha höns och hästar i samma utrymme, tror inte det räcker att "skärma av" boxen om hästen står intill.

minns jag inte helt tokigt så är det inte bara dammet som fåglar överlag avger i stor (skadlig) mängd, utan även att avföringen är skarp och iallafall för människor cancerframkallande. jag skulle absolut inte ha höns och hästar i samma utrymme, tror inte det räcker att "skärma av" boxen om hästen står intill.

:eek::eek:

Men visst använder man hönsbajs som gödning? Det är väl den bästa gödningen man kan ha?

Så det blir till att bygga kycklingstuga dådå? Hon har 8 höns och en tupp som går fritt hela dagarna. De är ju inne i hästarnas boxar och rotar.

Hade vart bra om jag kunnat hitta vetenskapligt bevis på detta eftersom hon inte lär tycka att detta är tillräckligt med information för att bygga ett hönshus.

jo, visst är det det. men det är ju ingen "färsk" skit och gödslar med höneskit gör man ju inte inne i stängda utrymmen, för även som gödningsmedel så luktar det ju aber :crazy:

det borde gå att hitta mer info. om det. minns jag rätt så avger "bajset" något skarp ämne som är cancerframkallande för människor. dammet därimot (avger alla flygfän i stor mängd) finns det gott om vetenskapliga fakta att det bidrar till bla. bronkit och sedmera kvickdrag.

har hon inget annat utrymme i ladugården där hönorna kan vistas ? det måste bli ganska "skitigt" om dom härjar runt fritt ? dessutom har hönor oftast både loppor och löss.

Men visst använder man hönsbajs som gödning? Det är väl den bästa gödningen man kan ha?

Ja, men även ogräset växer som sjutton då:crazy:

Det är för ohyrans skull man inte ska ha hästar och höns tillsammans.

Hönsens damm är inte bra för hästarna luftrör. Så har jag fattat det ialfl. Min häst har bott tillsammans med höns senaste 5 åren innan jag köpte han, han har dag bronkit.

Jag har också haft en ponny uppfödd på ridskola där fåglarna bodde i egen del av stallet med dörr mellan. Hon fick bronkit redan som 5-åring när jag haft henne i två år.

dammet därimot (avger alla flygfän i stor mängd) finns det gott om vetenskapliga fakta att det bidrar till bla. bronkit och sedmera kvickdrag.

har hon inget annat utrymme i ladugården där hönorna kan vistas ? det måste bli ganska "skitigt" om dom härjar runt fritt ? dessutom har hönor oftast både loppor och löss.

Ja hade jag hittat nån artikel om det hade hon nog förstått.

Skitigt jovisst men det gör ju inte så mycket. Det är värre med bronkit i så fall.

Hon har bara en stor öppen lada med 7 boxar. I 3 av dem bor hästarna och i en hönsen, i en bor hundarna.

Men det är ju helt klart alarmerande att den ena hästen har börjat hosta.

jo, visst är det värre med bronkit/kvickdrag, dessutom dödligt på sikt :crazy:. men det måste finnas massa info. på nätet om det, även om alla skadliga ämnen som höns avger via avföringen. kan iofs. höra med min mor senare i veckan, det är hon som pratat om hur skadligt det är för både folk och fä till mig. hon hade förr ganska mkt. fjäderfä dock i separat höns/fågelhus.

Ja man tycker ju det bör finnas men jag har googlat runt och inte hittat något relevant alls. Det måste dessutom vara på engelska för hon kan inte svenska...

jo, visst är det det. men det är ju ingen "färsk" skit och gödslar med höneskit gör man ju inte inne i stängda utrymmen, för även som gödningsmedel så luktar det ju aber

det borde gå att hitta mer info. om det. minns jag rätt så avger "bajset" något skarp ämne som är cancerframkallande för människor. dammet därimot (avger alla flygfän i stor mängd) finns det gott om vetenskapliga fakta att det bidrar till bla. bronkit och sedmera kvickdrag.

Åhå jaja! Så är vi där igen...

Man får inte cancer av hönsskit.
Det dammar inte speciellt mycket (beroende på hur man sköter sina höns). Vem har förresten ett dammfritt stall?
Hönor har inte loppor och löss. Och får dom det utan att man åtgärdar, är man synnerligen dålig hönsägare.

Vi har haft höns och hästar ihop i massor av år utan problem. T o m höns som lagt ägg i boxarna.

Alla hästar som har hosta utan att en enda fågel är i närheten- varför börjar dom hosta? :angel:

Det här har ventilerats flera gånger tidigare. Leta och läs!

LIA

jag har varken varken höns eller hosthäst :smirk:

och jo, flygfän avger mkt. damm. och damm i sin tur ger bronkit.

Det finns ju många anledningar till att en häst börjar hosta.

Jag sökte på buke men fick bara upp en annan tråd om höns och hästar och det stod inget vettigt i den heller (bevis alltså).

Det verkar vara många fler som vet att det är farligt än folk som tycker det är ok, därför väljer jag att tro på det första. Kan du motbevisa?

Du får själv avgöra, vad du vill tro på. Jag har ingen ambition att försöka bevisa något här.
Det finns antagligen inget annat område som är så fullt av "sanningar" som hästeriet. Kolla tråden om "Mythbusters".

Hur många av dina "många fler" har erfarenhet och kunskap? Hur många av dom som "vet" att höns dammar, har haft höns?

Vad du gör, andas inte om du ser en hönsskit! :angel:

hillevie,
om "flygfän avger mkt. damm" är det dags att lära sig hönshållning.
Och som jag skrev, vem har ett dammfritt stall?

LIA

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 256
Senast: skiesabove
·
Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 129
Senast: TinyWiny
·
Lantbruksdjur Hej, jag behöver lite tips och råd, vi har relativt nyligen skaffat höns (Brahma) och det har hittills fungerat bra. Nu har dock tuppen...
Svar
7
· Visningar
1 105
Senast: Luff
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 172
Senast: Kilauea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka