jag tänkte på skogskatter. Jag tycker britter är väldigt fina men temperamentet är inte lagom för mig, jag gillar fullblod och inte kallblod
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Skogkatter *petipet*jag tänkte på skogskatter. Jag tycker britter är väldigt fina men temperamentet är inte lagom för mig, jag gillar fullblod och inte kallblod
Jag vill ha en klok, energisk katt som är en riktig knäkatt som sover under täcket.
De flesta raskatter är antingen väldigt stora eller långhåriga eller med extremt utseende eller utan det temperamentet jag söker.
Det är faktiskt bara en kattras som ska vara stor enligt rasstandarden och det är maine coon. Övriga (utom singapuran) är medelstora. Europé, britt, russian blue, abessinier eller oci är inte särskilt extrema heller.
Bengaler behöver inte vara innekatter. De är ju en av de mest aktiva raserna och kan absolut hållas ute om man bor rätt till och en uppfödare är beredd att sälja. Priserna varierar rätt ordentligt idag också. Snabb koll på Blocket från 3000 kr och uppåt.
I rasstandarden används uttrycket "stor", så ja, den ska vara stor, med en medium till kraftig benstomme .Räknas inte Ragdoll som en stor ras?
(jag har för övrigt en Somalipojke som flyttar in imorgon och han kommer att få gå ute - till uppfödarens stora glädje)
Det är inte bara vildkatter katthemmen tar in (som för övrigt inte placeras ut förrän de är redo ändå) utan i mån av plats kan det även komma katter ifrån privatpersoner som inte kan ha sina kvar av någon anledning (nu var dock inte min en av dom).
Det finns faktisk flest raser i korthårskategorierna, och det råder en klar övervikt av fullblodsmentaliteter i de kategorierna (tyvärr, det är rätt många som föredrar lugnare raser och då har att välja på en typ av pälsmonster eller en annan).
Några exempel på hög-(i vissa fall extrem-) sociala och -aktiva raser är korat, abessinier, burma, burmilla, snowshoe, ocicat, sokoke, bengal, egyptisk mau; alla med vad man skulle kalla en "normal" typ och kroppsbyggnad.
Tror många glömmer bort det här, både de som ska skaffa och de som ska göra sig av med katter.
Många katthem fungerar dessutom som en slags paraplyorganisation med flera jourhem anslutna. Alla katter sitter inte i själva katthemmet, utan kan vara hemma hos andra privatpersoner i väntan på egna ägare.
Två av våra tre katter kommer från katthem.
Den ena satt i bur på katthemmet och var flyförbannad. Tre år, omplacering, hade varit hos katthemmet länge med några tillfälliga nya ägare emellan (som lämnade tillbaka henne igen efter någon vecka). Hon avskydde tillvaron och började fräsa så fort någon kom in i djurhuset. Inte speciellt trevlig med andra ord. Den ville jag ha! Hon är idag tio år och en riktig värdinna som hälsar alla välkomna i dörren och älskar uppmärksamhet.
Den andra är en vildkatt, upphittad som kattunge på soptippen. Satt i jourhem och var livrädd för alla. Vi såg ett par ögon under sängen hos jourhemmet, det var allt. Det var min sambo som ville ha henne. Hans första djur, och han väljer en sån. Idag är de oskiljaktiga! Hon är fortfarande rädd för andra än oss två, men är husse med kan hon tänka sig att kanske komma fram lite.
Min poäng är att det finns alla sorter och kattens beteende på katthemmet speglar inte nödvändigtvis vem den faktiskt är.
Jag håller inte med om att de är av "normal typ", jag tycker de är väldigt säregna. Förutom Kora som jag tycker är fina. Mnga av de raserna du nämner är väldigt ovanliga, risken för inavel och därmed ökade hälsoproblem tordes vara stora. Jag kan inte se fördelen med en raskatt då.
Att para perser med någon annan ras är väldigt populärt eftersom du får söta och lättsålda kattungar. Många tycker att dagens perser är för extrem och vänder sig därför till Blocket och liknande för att hitta söta "halvperserkatter".
Så enbart för att det är sött? För som jag sa korsning norsk skogskatt perser förstår jag inte. Den norska skogskatten är en väldigt aktiv ras medans persern som standard är lugnare. Enda norska skogskatten jag träffat på jagade allt å jag menar allt, inklusive hundar.