Varför så viktigt med stamtavla?

Jag ramlade över den här länken på ett annat kattforum för ett par dagar sedan, en här i Sverige som tydligen avlar på thai typen som enligt mig påminner mer om den typen av siames man såg i kattböckerna som liten.
http://www.evigascats.se/
Men åh! Vilka fina katter, ser mycket mera ut som den siames jag tänker mig :love: Vad fantastiskt att det börjar poppa upp lite uppfödare som satsar på en äldre look än den som finns nu idag.

Jag söker själv efter någon med maine coons som inte har (äsch, det heter något särskilt på engelska, "sweet"?) den där "vilda" looken som är vanligast idag :o

Jag söker själv efter någon med maine coons som inte har (äsch, det heter något särskilt på engelska, "sweet"?) den där "vilda" looken som är vanligast idag :o
Jag tror jag vet vilken typ du tänker på, inte för att jag vet vad den kallas för dock :D Har för mig att jag ramlade över någon sådan sida för ett bra tag sen när jag surfade runt men nu minns jag inte vilken det var.

Själv är jag väldigt svag för brittiskt långhår och hade de varit erkända inom FIFé så hade en sådan stått högt upp på önskelistan ^^

Jag tror jag vet vilken typ du tänker på, inte för att jag vet vad den kallas för dock :D Har för mig att jag ramlade över någon sådan sida för ett bra tag sen när jag surfade runt men nu minns jag inte vilken det var.

Själv är jag väldigt svag för brittiskt långhår och hade de varit erkända inom FIFé så hade en sådan stått högt upp på önskelistan ^^
Jag har för mig att jag snubblade över den tack vare buke :cautious:

Googlade efter bilder på brittiskt långhår :love: Får jag fråga varför just Fifé? Såg att de är godkända i wcf här i sverige.

Googlade efter bilder på brittiskt långhår :love: Får jag fråga varför just Fifé? Såg att de är godkända i wcf här i sverige.
Jag tror att du och jag har haft den konversationen :angel: sweet look och feral look är typerna jag har hört talas om!

Det är dock inte den enda anledningen, både jag samt min mor och bror har även en släng av kattallergi (inte allvarligare än täppt näsa) så vad nästa katt ska vara för ras är redan bestämt (sibirisk katt) och jag har även en liten dröm om att någon gång i framtiden starta ett litet katteri med just nämnda ras då jag har fallit pladask för den :) Hade det inte varit för allergin så hade det kanske i framtiden blivit ett brittiskt långhår som sällis dock gillar jag att ställa ut med och det är så otroligt lite WCF-utställningar som anordnas om man jämför med utställningar inom Sverak så det hade varit smidigare om de var erkända där med ^^

Men åh! Vilka fina katter, ser mycket mera ut som den siames jag tänker mig :love: Vad fantastiskt att det börjar poppa upp lite uppfödare som satsar på en äldre look än den som finns nu idag.

Du pratar om Sweet look som du nämner o den lite mer poppis Fiercelook :) Så inte är du ute o cyklar heller :)

Många katterier har avelsdjur med sweet look och "korsar" med fierce look o säljer de med sweet look till sällskap. Min mamma föder upp Maine Coon med både lookerna, just nu har hon nog flest djur med sweet look som även de gör bra ifrån sig i showringen :)
Rasstandarden vill dock att ögonen ska vara med mandelformade o snedställda (?) o då går det inte så hand i hand med sweet look där de i regel har mer öppna runda ögon. Men stämmer allt annat så kan man ju se över de runda ögonen ändå, handlar ju inte bara om ansiktets exteriör ;)

Men annars så håller jag med folk i tråden om att sponsra de seriösa som verkligen tänker igenom sin avel och testar sina avels djur för de rasen har bekymmer med. På huskatt vet du inte vad som ligger bakom o bör således vara orolig för allt. Finns så många stackars katter på katthem eller som lever vind för våg.

Jag tror att du och jag har haft den konversationen :angel: sweet look och feral look är typerna jag har hört talas om!
Ah, just det! Det var dig som jag hörde det av :D

Det är dock inte den enda anledningen, både jag samt min mor och bror har även en släng av kattallergi (inte allvarligare än täppt näsa) så vad nästa katt ska vara för ras är redan bestämt (sibirisk katt) och jag har även en liten dröm om att någon gång i framtiden starta ett litet katteri med just nämnda ras då jag har fallit pladask för den :) Hade det inte varit för allergin så hade det kanske i framtiden blivit ett brittiskt långhår som sällis dock gillar jag att ställa ut med och det är så otroligt lite WCF-utställningar som anordnas om man jämför med utställningar inom Sverak så det hade varit smidigare om de var erkända där med ^^
Aha, då förstår jag - tack för förklaringen :)

Du pratar om Sweet look som du nämner o den lite mer poppis Fiercelook :) Så inte är du ute o cyklar heller :)

Många katterier har avelsdjur med sweet look och "korsar" med fierce look o säljer de med sweet look till sällskap. Min mamma föder upp Maine Coon med både lookerna, just nu har hon nog flest djur med sweet look som även de gör bra ifrån sig i showringen :)
Rasstandarden vill dock att ögonen ska vara med mandelformade o snedställda (?) o då går det inte så hand i hand med sweet look där de i regel har mer öppna runda ögon. Men stämmer allt annat så kan man ju se över de runda ögonen ändå, handlar ju inte bara om ansiktets exteriör ;)
Så man kan se redan på kattungar om de har "sweet look" eller "fierce look"?
Hittade en uppfödare (Guldklimpen) som verkar satsa på "sweet look" :banana:

Ah, just det! Det var dig som jag hörde det av :D

Aha, då förstår jag - tack för förklaringen :)

Så man kan se redan på kattungar om de har "sweet look" eller "fierce look"?
Hittade en uppfödare (Guldklimpen) som verkar satsa på "sweet look" :banana:

Ja det tycker jag, är man inte så van vid hur rasen utvecklar sig över tid så kanske det är svårt, men annars så lär man sig snabbt att se
Hittade inge bra yngre bilder på lilla bilden är han 10 v o stora 2 år
Rusty_19052013_11.jpg

10346050_925120597505194_1835932153930087127_n.jpg

o sen en med sweet look
10 v
1507914_797375426946379_2050339121_n.jpg

lite mer än ett år
10635966_950609878289599_2039022349230214576_n.jpg

sen vet jag att inte alla tycker att den röda här är sweet look, men många domare skriver honom som sweet look. Trotts detta champion o bara ställd 4ggr (kissade ner sig ena gången o fick rätt mkt nedslag på pälsen preperationen då)

Ja det tycker jag, är man inte så van vid hur rasen utvecklar sig över tid så kanske det är svårt, men annars så lär man sig snabbt att se
Hittade inge bra yngre bilder på lilla bilden är han 10 v o stora 2 år
Rusty_19052013_11.jpg

10346050_925120597505194_1835932153930087127_n.jpg

o sen en med sweet look
10 v
1507914_797375426946379_2050339121_n.jpg

lite mer än ett år
10635966_950609878289599_2039022349230214576_n.jpg

sen vet jag att inte alla tycker att den röda här är sweet look, men många domare skriver honom som sweet look. Trotts detta champion o bara ställd 4ggr (kissade ner sig ena gången o fick rätt mkt nedslag på pälsen preperationen då)
Oj :eek: Det var en rejäl fierce look! Men jag är nog en av dem som tycker att den röda inte är så sweet look :o det beror nog på att hans nos och noskuddar(?) är rätt stora men så är han ju en hane också, en hona hade kanske haft mindre. Men ögonen var fina :love:
Kunde inte se någon skillnad på kattungebilderna dock, den första verkade nästan ha mindre noskuddar än den andra :D
Men hjälp vad söta kattungebilderna var :love:

Oj :eek: Det var en rejäl fierce look! Men jag är nog en av dem som tycker att den röda inte är så sweet look :o det beror nog på att hans nos och noskuddar(?) är rätt stora men så är han ju en hane också, en hona hade kanske haft mindre. Men ögonen var fina :love:
Kunde inte se någon skillnad på kattungebilderna dock, den första verkade nästan ha mindre noskuddar än den andra :D
Men hjälp vad söta kattungebilderna var :love:

Tror "nuskuddarna" försvinner lite på den första iom att han är så mörk. Men en box (som den fyrkantiga delane med haka, nos o "Kuddar" kallas) är det nog väldigt få som prioriterar bort på maine coonen.
Gillar man ett lite "snällare" uttryck och mindre kuddar så finns ju Sibirerna oxå :) de blir ju inte lika stora men

Tror "nuskuddarna" försvinner lite på den första iom att han är så mörk. Men en box (som den fyrkantiga delane med haka, nos o "Kuddar" kallas) är det nog väldigt få som prioriterar bort på maine coonen.
Gillar man ett lite "snällare" uttryck och mindre kuddar så finns ju Sibirerna oxå :) de blir ju inte lika stora men
Det är ju liksom storleken man tycker är häftig :o:angel::D Tycker dock att det räcker ofta med att välja en hona, de har ju en lite mindre tydlig box än hanarna :)
Men googlade på svarta maine coons och färgen svart är ju berömd för att göra allt smalare ...
Onyx-100615-1.jpg

... och det lyckas ju rätt bra här! :p:D:love:

Helt klart! :D Mamma har en svart hona som har stora öppna ögon o en bra box, men det är svårt att se på henne hur hon ser ut utan att gå fram o klämma känna. Som är till salu ;)

När man avlar så är man ju väldigt noga med att följa hälsoprogram och om man hittar något fel så tar man bort efterföljande linje från allt avelsarbete. Då skyddar man rasen från att föra vidare fel och brister.

Buskavlar man köper man ofta katter som egentligen inte borde gå till avel av olika orsaker och i vissa fall släpper man bara ut honorna så att de själv får para sig som det passar och sen skyller man på otur. Problemet är då att hon kan para sig med många olika herrar som har både det ena och det andra med sig till mamma och kattungar. Även katter har könssjukdomar och jag brukar säga att jag behandlar mina katter som barn, ingen förälder i välden hade väl släppt ut sin dotter för att ligga runt med allt på två ben bara för att man ska få ett barnbarn.

Stamtavla är väl helt upp till var och en mina katter är av en enklare härstamning (bondkatter), och den lyder som följer

Sigge 14 år: Prima omplaceringskattstamtavla, han dock högst troligast siames i sig, har allergi mot typ allt och haft cancer i ena ögat men mår prima.
Doris 10 år: Utomordentlig stallkattstamtavla, var sista kullen i det stallet då honorna kasterades sedan, hennes pappa, vildkatten, var så stor att jag en gång på långt håll misstog honom för en Jack Russel (pinsamt jag vet). (denna katten togs hem för att den andre skulle slippa vara själv när jag fick jobb)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka