Varför så viktigt med stamtavla?

Idas

Trådstartare
När jag läst runt här på forumen så har jag fått känslan av att en stamtavla är A och O när man köper katt, och att köpa en katt som t.ex är 75% birma och 25% huskatt är det sämsta man kan göra.

Jag förstår självklart att det är bra att ha koll på ärftliga sjukdomar etc (något som jag förstått är större risk bland just renrasiga katter pga genpoolen) men vad finns det annars för argument mot att köpa en katt utan stamtavla? Det finns ju oändligt med ponnybarn som rider runt (och tävlar väldigt höga klasser) på importerade irländska ponnyer där ingen har någon aning om var den kommer ifrån?

Detta är alltså ur ett perspektiv när katten är menad som ett älskat sällskap och inte till utställning eller avel!

Vänd på det istället, det finns väl lika många hästar/ponnyer med stamtavla (alltså renras) som tävlar i ridsportvärlden? Att ha en avel där man har kontroll och insikt är viktigt, för att kunna ta tillvara bra individer med önskade egenskaper men också att sålla bort material som inte lämpar sig. Det finns förmodligen lika många irländska importer som inte lämpar sig för/håller för högre klasser eller hårdare ridning. Och om du skulle vilja föra vidare en individs egenskaper utan att ha vetskap om dolda anlag som kan spöka vid avel hur väljer du då bäst lämpade kombination?

Därutöver har jag aldrig fått intrycket av att folk här tycker att kattens stamtavla är det viktigaste, utan att man valt en ras med ett specifikt utseende och temperament. Så resonerade jag och min sambo när vi köpte vårt Brittiska Korthår. Dessutom ställs det en mängd olika krav på Sverak (Fifé) - registrerade uppfödare vilket är en trygghet för kattköparen.

De flesta "procent-hit-och-dit-katter" föds upp under tveksamma förhållanden. Deras raskattsföräldrar (om de ens är raskatter) är inte testade för vad som är brukligt (vilket skiljer sig åt mellan raser). De vaccineras inte, veterinärbesiktigas inte... på sin höjd kanske de är avmaskade.

Är man inte så noga med härstamningen kan man stödja en god sak istället och köpa katt från något av Sveriges alla katthem. Vi har över 100000 hemlösa katter i Sverige. Att stödja buskavlare förbättrar inte situationen.

Tack för två bra svar! :) Anledningen till att jag blivit lite skeptisk är för att jag läste en tråd på hundforumet där en renrasig hund dött på ett fruktansvärt sätt pga medfödda andningsproblem. Det är säkert inte alls lika utbrett med dessa typer av fel inom kattaveln men det är alltid roligt att läsa olika argument :)

Nej, det är inte lika utbrett på kattsidan men tyvärr går det åt det hållet inom vissa raser. Perser och exotic är ju kanske de mest extrema kattraserna vi har och de har liknande problem som brachycefala hundraser. Där kan man ju välja att köpa perser från de få uppfödare som faktiskt föder upp den gamla och sunda typen. Det finns en uppfödare i Danmark som föder upp fantastiskt vackra perserkatter som inte alls är extrema och som därför helt saknar den typ av problematik som är kopplad till brachycefali.

Sedan arbetar vi med utparningar inom många raser, för att undvika inavelsproblematik. Själv föder jag upp devon rex och har parat ut med brittiskt korthår för att få ner inavelsgraden.

Tack för två bra svar! :) Anledningen till att jag blivit lite skeptisk är för att jag läste en tråd på hundforumet där en renrasig hund dött på ett fruktansvärt sätt pga medfödda andningsproblem. Det är säkert inte alls lika utbrett med dessa typer av fel inom kattaveln men det är alltid roligt att läsa olika argument :)

Läs gärna tråden om oseriös avel på hund också. Renras är inte automatiskt seriöst, men du hittar oftare icke seriösa uppfödare i blandrasaveln.

Som flera skrivit - det är inte stamtavlan i sig, utan att den finns en tanke bakom parningen och en vet.kontroll av föräldradjuren i flera led bakåt.

Jag köpte en viss ras för att den har få nedärvda sjukdomar, och en mentalitet som jag tycker om - då väljer jag en seriös uppfödare av den rasen så att jag vet vad jag får.

Annars skulle jag tagit kontakt med ett katthem och ansökt om att få adoptera en katt. Jag vill inte gynna privat buskavel mellan katter som "troligen" får tjusiga ungar som förmodligen är friska för "kattan har minsann aldrig varit sjuk".

Samma med hund - seriös avel på friska djur.

Bara för att, kolla dessa perserkatter! Skulle jag någonsin ramla och slå huvudet och få för mig att köpa en perser är det tveklöst denna uppfödare jag skulle köpa katt av.

De var fina! :up: :)

Jag skulle ju gärna ha en siames men som de ser ut idag har jag svårt för dem, jag vill ha en sådan som mormor och morfar hade :( I USA finns det "Classic siamese", finns det något liknande här? De ser ut som de jag kommer ihåg från barndomen.

När jag läst runt här på forumen så har jag fått känslan av att en stamtavla är A och O när man köper katt, och att köpa en katt som t.ex är 75% birma och 25% huskatt är det sämsta man kan göra.

Jag förstår självklart att det är bra att ha koll på ärftliga sjukdomar etc (något som jag förstått är större risk bland just renrasiga katter pga genpoolen) men vad finns det annars för argument mot att köpa en katt utan stamtavla? Det finns ju oändligt med ponnybarn som rider runt (och tävlar väldigt höga klasser) på importerade irländska ponnyer där ingen har någon aning om var den kommer ifrån?

Detta är alltså ur ett perspektiv när katten är menad som ett älskat sällskap och inte till utställning eller avel!
Som andra har sagt innan mig, tycker att det borde finnas två alternativ:
1) Köpa renrasig katt där det är troligt att uppfödaren har lagt ned pengar, tankemöda och jobb bakom kattungen så du då vet ungefär vad du får.
2) Köpa någon av de hundratals hemlösa katter som redan finns nu idag.

Varför köpa av buskaveln som då märker att det finns lättförtjänta pengar här (pga de inte lägger ned samma möda som en riktig uppfödare) och kanske föder upp mera kattungar som kanske blir hemlösa eller tar upp platser i hem som en redan hemlös katt hade kunnat få inta. Just den sista känner jag är lite av en stark anledning.

Tror inte att det finns samma höga antal hemlösa ponnyer som katter här i Sverige? :p

Bara för att, kolla dessa perserkatter! Skulle jag någonsin ramla och slå huvudet och få för mig att köpa en perser är det tveklöst denna uppfödare jag skulle köpa katt av.
:love: Helt underbara, om jag någonsin skulle vilja ha en perser så skulle jag också vilja ha en med sådant utseende som dem!

Nu gillar jag inte perser, men de där var ändå bland de snyggare jag sett. :up: Över lag har jag väldigt svårt för intryckta nosar och/eller där nosen har vandrat upp i ögonnivå eller högre. :crazy:

Jag sitter här med en katthemskatta i famnen. Hon är ett fynd - en vacker, trygg och gosig katta. Halvlång päls som inte tovar sig, milda gula ögon och inte särskilt lång svans. Jag har undrat många gånger hur hennes föräldrar kan ha varit och hur de sett ut... Hon är inte kastrerad och jag har gjort ett misslyckat försök ifjol att para henne. Jag kanske ska försöka igen. Jag har skrivit om det en gång förr - att ifall det lyckas så kommer jag att chippa, vaccinera och avmaska ungarna och ta ungefär 1500 kr styck. Och jag kommer självklart att vara noga med vem som får köpa dom. Jag kommer också att erbjuda mig att hjälpa till om någon unge måste omplaceras - även om det skulle dröja många år.

Sådär ska en perser se ut (enligt min personliga åsikt). Min moster hade perseruppfödning på 60-70 talet någon gång och enligt min mor så såg hennes ut som den klassiska persern, mycket tråkigt att hon lade ner uppfödningen. Jag blir bara ledsen när jag ser den moderna persern på utställningarna men jag hoppas att de någon gång kommer återgå till sitt forna utseende även om det förmodligen lär dröja om det någonsin kommer ske.

• Gilla
Reactions: Sol
De var fina! :up: :)

Jag skulle ju gärna ha en siames men som de ser ut idag har jag svårt för dem, jag vill ha en sådan som mormor och morfar hade :( I USA finns det "Classic siamese", finns det något liknande här? De ser ut som de jag kommer ihåg från barndomen.
Jag ramlade över den här länken på ett annat kattforum för ett par dagar sedan, en här i Sverige som tydligen avlar på thai typen som enligt mig påminner mer om den typen av siames man såg i kattböckerna som liten.
http://www.evigascats.se/

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Tittar in i ditt kök del 27
  • Dagens nagellack!
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka