VARFÖR??? Så svårt o sälja kattungar??

Sv: VARFÖR??? Så svårt o sälja kattungar??

Jag vet fortfarande inte vilka smittor du talar om. Jag är fullt medveten om att smittrycket i större katterier är större och att katter är "stresskänsliga" eftersom de inte är flockdjur, men det är fortfarande så att långt ifrån alla har storuppfödningar och i små uppfödningar får smittor generellt inget bra fäste. Som sagt, svårt att säga mer eftersom du inte nämner några specifika smittor.

Majoriteten av alla uppfödningar består ju av 2-4 vuxna katter med kull någon gång om året. De enda katter de tillåts träffa är vaccinerade och testade. Jag ser inte heller hur smittrycket skulle vara större där än hos utekatter "på landet" eller i villaområde där den totala kattkontaken är betydligt större och flera inte en vaccinerade?

Förnekelse har jag inte, jag har aldrig haft nån smitta här och ingen i min bekantskapskrets har haft det heller. Men jag vet att det förekommer.
Och angående smittor på huskatter så är det ju så att majoriteten av dom som lever i grupp inte kommer in till veterinären och alltså inte finns i någon statistik. Jag har svårt att tro att katter i katterier blir smittade för att dom är raskatter, hur kan en bakterie veta vilken bakgrund katten har?

FÖRLÅT!!! Men jag har uppfödning på Norskskogkatt så jag är inte ute efter att sterilisera min hona som jag använder i avel!! De honor jag inte använder har jag steriliserade :idea:

URSÄKTA!
Jag hade ingen aning om att det var en raskatt. Då får du väl sluta para.
Jag har bonnisar, de ser precis ut som din, fast kolsvarta, inte lätt att se skillnad.

Har inte alla fakta på bordet, men är inte en del av de sjukdomarna testbara vilket oxå kan göras innan parning?

Tänker i första hand på FIP FeLV o Klamydia.
PL

FIP vet nog även du främst är ett "flerkatthushållsproblem". FCoV får nämligen aldrig riktigt fäste i hushåll med enstaka katter. FeLV testar man för (eller så vaccinerar man) om man inte är dum och klamydia är inte direkt något som fäster i småkatterier heller och om ett litet katteri får in klamydia är det ju inte svårt att få bort smittan. Dessa sjukdomar är inga problem om man inte tillåter dem bli det och i småkatterier gör sig mycket av sig självt.

Har inte alla fakta på bordet, men är inte en del av de sjukdomarna testbara vilket oxå kan göras innan parning?

FIP är inte testbart, men man kan testa för FCoV som är det virus som kan mutera till FIPV. FeLV är testbart och klamydia är det också så visst har du rätt, de är testbara och det testas. Jag kan ärligt talat säga att jag inte rutinmässigt testar för varken FCoV eller klamydia, men jag vet att jag för tillfället inte har någon av nämnda smittor hemma.

Tänker i första hand på FIP FeLV o Klamydia.
PL

FIP kan man ju inte testa ordentligt för men jag antar att du syftar på coronaviruset vilket finns hos de flesta raskatter enl. statistik, dock är det ju en väldigt liten del som utveclar FIP och jag kan säga att jag personligen hört om lika många huskatter som raskatter som fått FIP.

De uppfödare jag känner testar mot Felv och klamydia och många har även sina katter vaccinerade mot detta, jag till exempel. Alla mina katter testas inför parning, även de som är uppfödda här hemma och har testade föräldrar.

Köper man katt ifrån ett seriöst katteri så ser jag inte risken att katten ska vara smittad av Felv eller klamydia som stor alls, snarare väldigt liten.

Om man däremot går och hämtar en huskattunge i en lada så ser jag risken som betydligt större och även då risken att katten skulle vara smittad av pest eller snuva. Nej det skulle jag inte våga göra alls faktiskt.

Näe, men möjligheten finns att testa (förutom FIP då) och jag håller det ändå för troligt att raskattägare är mer noga om än i alla fall mer medvetna om dessa sjukdomars spridning än gemene man som låter huskatter umgås och para sig med den katt som är närmast.

Jag har jobbat med många raskatter genom åren.
När det gäller de smittsamma sjukdomarna är det inget löst påstående, kolla tex på SVAs hemsida, katterimiljön är ett smittmässigt problem.
Som jag skrev ovan så är hundar mer avlade för ett spec ändamål, däremot är sällskapshundar inte direkt avlade för sina sällskapsegenskaper.
PL

Konstigt att "katterimiljön" (några testade och vaccinerade katter i innomhusmiljö) är så mycket mer farligt och smittsamt än ett gäng otestade, ovaccinerade utekatter som förökar sig utan att ägaren har någon större koll vem pappan är (såsom de flesta "huskattuppfödningar" går till) :smirk:.

Undrar när man ska börja tala om förnekelse egentligen? Där man vet att det kan förekomma smittor och gör något åt det och förebygger det, eller där man inte vet ett skit utan lever i lycklig ovisshet för dessa lösspringande huskatter är ju kärnfriska till motsatsen är bevisad eller?

Senast ändrad:

De flesta testar mot FIV och FeLV innan parning, min hane får aldrig ta emot otestade honor. Chlamydia kan man vacciera mot eler testa, och det är behandlingsbart. FeCo/FIP är kan givetvis drabba alla kattgrupper, genom att hålla kattgruppen lagom stor håller man risken klart nere. Det är absolut ingen av dessa sjukdomar som raskatter löper genetiskt högre risk att få, utan det är en katthållningsfråga.

Just det! Blandade ihop FIV med FIP. När vi hade småskalig uppfödning för en många herrans år sen fick vi testa för det innan honan åkte iväg för parning.

Vissa sjukdomar smittar helt enkelt mer när man har katter nära ihop inomhus, inget jag har hittat på.
Inte heller har jag någonsin påstått att alla utekatter är kärnfriska.
PL

Senast ändrad:

Vissa sjukdomar smittar helt enkelt mer när man har katter nära ihop inomhus, inget jag har hittat på.
PL

Nej men du skrev att du hellre skulle ha en huskatt pga alla smittor som finns i katterier.

Att smitttrycket avs corona är störra när man har flera katter i en innomhusmiljö vet nog de flesta, men corona i sig är ju ingen dödlig sjukdom. Dessutom gäller detta inte just raskatter utan innekatter (även huskatter) som lever flera ihop. Vilka mer smittor syftar du på? Fiv, felv och klamydia finns det ju tester mot och alla uppfödare vaccinerar sina djur regelbundet mot pest och snuva så sådana smittor ser jag inga risker med hos raskatter just, snarare hos huskatter i så fall eftersom kontrollen är mindre där.

PL

Om smittoargumentet är det tyngsta argument du har så faller ju det platt på de små uppfödningar som håller sig fria från de smittorna. Eller som i fallet med FCoV, inte får problem med FIP eftersom stressnivån inte är vidare hög.

Ingen förnekar att smittor får bättre fäste i stora populationer, grejen är ju bara den att uppfödare inte är detsamma som en människa som har 10 katter och som sagt, många av sjukdomarna undviker vi genom tester.

Eftersom ingen verkar läst vad jag egentligen skrev så får jag väl citera mig själv.
"Däremot ser jag ofta hälsomässiga nackdelar både avelsmässiga sådana o smittor som ofta finns just i rasuppfödningar".

Menar du att det inte längre existerar några smittproblem i katterier??
PL

Eftersom ingen verkar läst vad jag egentligen skrev så får jag väl citera mig själv.
"Däremot ser jag ofta hälsomässiga nackdelar både avelsmässiga sådana o smittor som ofta finns just i rasuppfödningar".

Menar du att det inte längre existerar några smittproblem i katterier??
PL

Nej, men att man kan välja uppfödare utefter sina behov. Är man rädd för smittor köper man inte katt från någon som har 15 katter. Avelsmässiga häsloproblem kan man ju också undvika i stor mån genom att välja uppfödare noga, precis som när man väljer sin renrasiga hund.

Liknande trådar

Katthälsa Hej! Jag ska ringa vet o fråga också, men vill även fiska lite svar här. Vi har kikat på en kattunge, som visade sig ha ett tångbett...
Svar
13
· Visningar
742
Senast: Mojma
·
Övr. Katt Jag har två kastrerade honkatter som jag köpte på katthem för länge sedan. De börjar bli gamla och har inte längre så mycket jaktlust...
Svar
2
· Visningar
192
Senast: MJLee
·
Övr. Katt Hej! Det har dykt upp en kattmamma med 4 kattungar hos min granne. Han vill inte ha dom där så jag har gjort i ordning ett litet hörn...
Svar
8
· Visningar
417
Senast: KeeNine
·
Övr. Katt Ja. Nån gång ibland hade väl inte varit hela världen men hon har verkligen vår grusgång/parkering som toalett. Det är svårt att ta sig...
2
Svar
30
· Visningar
3 208
Senast: SaraXX
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar