Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
allt mellan 3-6000 ligger dom ju på..
Då skulle jag hellre lägga pengarna på att HA katten på ett bra sätt..
Folk vill ju, som sagt, ha en katt, och då väljer dom hellre en för 500 än en för 6000
Skulle jag göra iaf!
Min BONKATT är då lika dyr kan jag tänka mig. Hon ska ju också ha dyr mat och sprutas, försäkras samt kastreras- ser ingen skillnad mellan blandraskatter och renrasiga- bryr man sig om katten tar man hand om den.
Hund eller häst köper jag av en viss ras eller typ för ett visst användningsområde.
Jag kan inte se att en dyr raskatt skulle vara bättre för ngt visst ändamål än en bondkatt.
PL
Det är stor skillnad mellan olika rasers temperament. Jag håller på med orentliska raser såsom siames och balines och skulle t.ex. inte kunna tänka mig en perser, då deras temperament inte tilltalar mig på samma sätt. För mig och många andra som är lite insatta i olika raser och olika temprament är det absolut inte "katt som katt".
Nej, jag tror inte att det är lika dyrt att föda upp huskatter. Det betalas sällan för tex. hälsotester, parningsavgifter, importer och registreringsavgifter.
Däremot kostar huskatter givetvis att föda upp. Skulle de kosta 6000 kr att föda upp skulle de inte säljas för 500 kr (eller för en femma tassen).
Ja siames är definitivt ngt jag aldrig skulle kunna tänka mig!
De flesta raskatter har inget extra att ge för min del.
PL
Jag har väl aldrig påstått ngt annat.
Jag ser dock personligen ingen temperamentsmässig fördel med raskatter.
Däremot ser jag ofta hälsomässiga nackdelar både avelsmässiga sådana o smittor som ofta finns just i rasuppfödningar.
PL
Jag misstolkade nog liiiite
Menade efter att man fått hem kattan- inte uppfödning.
ursäkta! Jag är arg idag
Jag har jobbat med många raskatter genom åren.
När det gäller de smittsamma sjukdomarna är det inget löst påstående, kolla tex på SVAs hemsida, katterimiljön är ett smittmässigt problem.
Som jag skrev ovan så är hundar mer avlade för ett spec ändamål, däremot är sällskapshundar inte direkt avlade för sina sällskapsegenskaper.
PL
Visst, mindre uppfödning =mindre problem. Men smittorna följer ofta med även till de mindre uppfödningarna.
PL