VARFÖR??? Så svårt o sälja kattungar??

Sv: VARFÖR??? Så svårt o sälja kattungar??

allt mellan 3-6000 ligger dom ju på..
Då skulle jag hellre lägga pengarna på att HA katten på ett bra sätt..
Folk vill ju, som sagt, ha en katt, och då väljer dom hellre en för 500 än en för 6000 :p
Skulle jag göra iaf!

Aldrig sagt nånting om det, utan det är en anledning till varför folk väljer bondkatter

allt mellan 3-6000 ligger dom ju på..
Då skulle jag hellre lägga pengarna på att HA katten på ett bra sätt..
Folk vill ju, som sagt, ha en katt, och då väljer dom hellre en för 500 än en för 6000 :p
Skulle jag göra iaf!

Applicera samma tänk på hästar eller hundar och genast skulle du få en lynchmob på dig.

Min BONKATT är då lika dyr kan jag tänka mig. Hon ska ju också ha dyr mat och sprutas, försäkras samt kastreras- ser ingen skillnad mellan blandraskatter och renrasiga- bryr man sig om katten tar man hand om den.

Nej, jag tror inte att det är lika dyrt att föda upp huskatter. Det betalas sällan för tex. hälsotester, parningsavgifter, importer och registreringsavgifter.

Däremot kostar huskatter givetvis att föda upp. Skulle de kosta 6000 kr att föda upp skulle de inte säljas för 500 kr (eller för en femma tassen).

Hund eller häst köper jag av en viss ras eller typ för ett visst användningsområde.
Jag kan inte se att en dyr raskatt skulle vara bättre för ngt visst ändamål än en bondkatt.
PL

Hund eller häst köper jag av en viss ras eller typ för ett visst användningsområde.
Jag kan inte se att en dyr raskatt skulle vara bättre för ngt visst ändamål än en bondkatt.
PL

Fast liknande varför du köper häst o hund av en viss ras så vet du mer "vad du får" om du köper raskatt. Ingen skillnad egentligen, bara att katten som husdjur har lägre status.

Lägger till oxå att en raskatt ofta är avlad lite med avseende på temperament och för att passa som sällskap vilket heller inte är till någon nackdel.

Det är stor skillnad mellan olika rasers temperament. Jag håller på med orentliska raser såsom siames och balines och skulle t.ex. inte kunna tänka mig en perser, då deras temperament inte tilltalar mig på samma sätt. För mig och många andra som är lite insatta i olika raser och olika temprament är det absolut inte "katt som katt".

Det är stor skillnad mellan olika rasers temperament. Jag håller på med orentliska raser såsom siames och balines och skulle t.ex. inte kunna tänka mig en perser, då deras temperament inte tilltalar mig på samma sätt. För mig och många andra som är lite insatta i olika raser och olika temprament är det absolut inte "katt som katt".

Ja, det är väl lite så att för gemene man så anses skillnader katter emellan ligga på individnivå och inte på rasnivå. Ju mer man seda lär känna olika raser ju mer inser man att det faktiskt finns stora skillnader temperamentsmässigt raser emellan. Men bryr man sig inte om annat än att katten är snäll så lär man aldrig undersöka rasskillnaderna.

Ja siames är definitivt ngt jag aldrig skulle kunna tänka mig!
De flesta raskatter har inget extra att ge för min del.
PL

Nej, jag tror inte att det är lika dyrt att föda upp huskatter. Det betalas sällan för tex. hälsotester, parningsavgifter, importer och registreringsavgifter.

Däremot kostar huskatter givetvis att föda upp. Skulle de kosta 6000 kr att föda upp skulle de inte säljas för 500 kr (eller för en femma tassen).

Jag misstolkade nog liiiite
Menade efter att man fått hem kattan- inte uppfödning.
ursäkta! Jag är arg idag :cool:

Ja siames är definitivt ngt jag aldrig skulle kunna tänka mig!
De flesta raskatter har inget extra att ge för min del.
PL

Du ser, du har lyckats uppfatta en skillnad mellan siameser och andra katter i alla fall ;). Alltså är det skillnad på katt och katt.

Jag har väl aldrig påstått ngt annat.
Jag ser dock personligen ingen temperamentsmässig fördel med raskatter.
Däremot ser jag ofta hälsomässiga nackdelar både avelsmässiga sådana o smittor som ofta finns just i rasuppfödningar.
PL

Jag har väl aldrig påstått ngt annat.
Jag ser dock personligen ingen temperamentsmässig fördel med raskatter.
Däremot ser jag ofta hälsomässiga nackdelar både avelsmässiga sådana o smittor som ofta finns just i rasuppfödningar.
PL

Ok, förmodar att du inte ser några temperamentsmässiga fördelar med rashundar heller? Är man inte så insatt i ett djurslags olika raser, dvs har egen praktisk erfarenhet av att leva med dessa så förstår man nog inte hur stora skillnaderna kan vara
Ska man bara ha en sällskapshund så går ju vilken som helst bra, eller?

Ang smittor som finns i katterier kontra inte finns hos huskatter har du någon statistik på det? Dvs finns det fler friska herpersbärare t.ex, bland raskatter än bland huskatter? Eller hur är det med fiv och felv, hur många huskatter testas för det?

Vet du jag skaffade faktiskt min första raskatt (en perser) just av hälsoskäl, hade fått avliva min huskatt pga en medfödd defekt och jag var så ledsen och betämde mig för att i fortsättningen ville jag ha katter med dokumenterad stam så att jag kunde ha mer koll på vilka eventuella sjukdomar som låg bakom. Inga av de raskatter jag haft har hitills varit sjukligare än de husisar jag träffat.

Senast ändrad:

Jag har jobbat med många raskatter genom åren.
När det gäller de smittsamma sjukdomarna är det inget löst påstående, kolla tex på SVAs hemsida, katterimiljön är ett smittmässigt problem.
Som jag skrev ovan så är hundar mer avlade för ett spec ändamål, däremot är sällskapshundar inte direkt avlade för sina sällskapsegenskaper.
PL

Jag har jobbat med många raskatter genom åren.
När det gäller de smittsamma sjukdomarna är det inget löst påstående, kolla tex på SVAs hemsida, katterimiljön är ett smittmässigt problem.
Som jag skrev ovan så är hundar mer avlade för ett spec ändamål, däremot är sällskapshundar inte direkt avlade för sina sällskapsegenskaper.
PL

Man kan ju välja vem man köper katt av. Långt ifrån alla uppfödare har en problematisk "katterimiljö". Vi är många som bara har 1-3 katter i våra små uppfödningar.

Visst, mindre uppfödning =mindre problem. Men smittorna följer ofta med även till de mindre uppfödningarna.
PL

Visst, mindre uppfödning =mindre problem. Men smittorna följer ofta med även till de mindre uppfödningarna.
PL

Men katterna kan göra sig av med vissa smittor i en liten uppfödning. Svårt att säga generellt dock när jag inte vet vad för smittor du talar om.

Och dom smittorna finns inte på huskatter menar du? Eller i kennlar? Eller på stuterier?

Dom flesta skulle jag tro köper häst av allroundtyp, dvs inte egentligen behöver ha en speciell ras. Lika så med hundar, dom som köper sällskapshundar köper ju en ras som passar dom utseendemässigt och tempramentsmässigt. Varför skulle det inte funka på katter?

Och hur bra koll har egentligen veterinärerna på hur det är med smittor? Ja, självklart har du koll på dom som är sjuka. Men har du även koll på antalet friska, så du kan göra en rättvis och sanningsenlig bedömning? Eller lägger du in dina personliga åsikter om katter (framförallt raskatter har jag märkt) i dina bedömningar?

Senast ändrad:

Jag visste väl att det stora förnekandet skulle komma!
Nej de smittorna finns inte i samma utsträckning på bondkatter.
Det fungerar inte riktigt på samma sätt med flockdjur som hästar o hundar men även där finns vissa smittor som är vanligare i större uppfödningar.
PL

Liknande trådar

Katthälsa Hej! Jag ska ringa vet o fråga också, men vill även fiska lite svar här. Vi har kikat på en kattunge, som visade sig ha ett tångbett...
Svar
13
· Visningar
742
Senast: Mojma
·
Övr. Katt Jag har två kastrerade honkatter som jag köpte på katthem för länge sedan. De börjar bli gamla och har inte längre så mycket jaktlust...
Svar
2
· Visningar
192
Senast: MJLee
·
Övr. Katt Hej! Det har dykt upp en kattmamma med 4 kattungar hos min granne. Han vill inte ha dom där så jag har gjort i ordning ett litet hörn...
Svar
8
· Visningar
417
Senast: KeeNine
·
Övr. Katt Ja. Nån gång ibland hade väl inte varit hela världen men hon har verkligen vår grusgång/parkering som toalett. Det är svårt att ta sig...
2
Svar
30
· Visningar
3 208
Senast: SaraXX
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar