Varför så mkt salt?

Lillsillen

Trådstartare
Har en häst som tokäter saltsten... Han är inne på den tredju nu, denna vinter.
Har vilat sedan oktober. Teorier om vad det kan bero på? Bör jag begränsa intaget? Dricker därmed rikligt m vatten vilket iofs e bra.

Sv: Varför så mkt salt?

Har en häst som tokäter saltsten... Han är inne på den tredju nu, denna vinter.
Har vilat sedan oktober. Teorier om vad det kan bero på? Bör jag begränsa intaget? Dricker därmed rikligt m vatten vilket iofs e bra.
Hur många månader rör det sig om. Är det sedan oktober så är det inte supermycket (ja, mycket är det ju, men inte sådär som en i veckan som någon tråd handlade om här). Står han i sjukhage eller på boxvila? Då kanske det är för att han är uttråkad? Har hästen alltid ätit mycket salt? Min gammelponny gjorde av med betydligt fler stenar om året än de andra hästarna gjorde, men det gjorde han alltid, så honom begränsade jag inte för, och han mådde bra hela livet. I ditt fall hade jag nog begränsat om detta slickande hade börjat iom vilan. Sedan hade jag diskuterat saken med en veterinär om det skulle kunna vara något fysiologiskt fel.

Sv: Varför så mkt salt?

Har också en häst som äter mkt salt. Min enkla slutsats med min egna häst är att han dels tycker det är gott, dels för att ha lite att göra.
Men trots att han haft halm att tugga på har han ätit mkt salt så det har inte bara varit rastlöshet.
Frågade veterinär en gång, hon ansåg inte det var något fel eller något som hästen hade brist på. Däremot rekommenderade hon att inte lägga in nya saltstenar hela tiden, eftersom det inte är bra för dom att äta FÖR MYCKET.

Numera har jag hängt en salt-"boll" i taket. När den hänger fritt kan han inte äta lika lätt av den, men slickar ändå på den för det smakar gott, och samtidigt får han lite stimulans genom att det inte är helt enkelt.

I övrigt kan man ju dosera saltet i maten efter behov istället för att sätta in saltstenar som de knaprar i sig med en gång.

Liknande trådar

Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
2 971
Senast: Egonson_
·
Hundhälsa Undrar om någon här inne har erfarenhet/kunskap om hundar och vattendrickande... Vår 1 åriga Leonberger hane har haft lite problem med...
2
Svar
27
· Visningar
11 548
Senast: nilie
·
Anläggning Det finns lite lösa funderingar att bygga en ligghall till hästarna nu. Blir ingen lösdrift då hagarna inte hade klarat av det. men är...
Svar
19
· Visningar
1 780
Senast: lady_vip
·
Hästvård Jag blir inte riktigt klok på min hästs mage och tänkte nu höra om någon har liknande erfarenheter. Börjar med en liten (halvlång)...
Svar
11
· Visningar
3 109
Senast: MayGrace
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama