Varför så fult att vara bekväm?

Sv: Varför så fult att vara bekväm?

Kan bara hålla med om att hallens placering betyder mycket men även vilket material har jag märkt mina går inte in vid dåligt väder om det är plåt eller plast tak på.

Om det blir snuskig på ytan har man fyllt på med för lite halm eller för sällan, skall inte vara värre än man själv skall kunna ligga på halmen.

Mina sover alltid i sin hall på morgonen är så söta när dom är nyvakna när man kommer tidigt.
 
Sv: Varför så fult att vara bekväm?

Tycker absolut inte det är något fel med att vägra vattenkoppar, men jag som använder det undrar självklart varför? :)

Åh, det är av flera skäl. Jag bor i Västernorrland och stallet blir kallt när hästarna inte är inne och risken för att ev. ledningar fryser dagtid är stor. Sen vill jag se hur mycket hästarna dricker ;)
 
Sv: Varför så fult att vara bekväm?

Ja smatter på ett plåttak är öronbedövande för vem som helst.

Om hästarna bara använder den sommartid är problemet ngt dylikt.

Det finns de som sköter dem som de ska, men också motsatsen. De människor som är FÖR bekväma.

När man bygger ligghall bör den placeras där hästarna tidigare har valt som favvisställe.
 
Sv: Varför så fult att vara bekväm?

Jag har hästarna en liten bit bort, gångavstånd 5-10 min. Jag hade aldrig kunna behållit hästarna om jag inte haft lösdrift. 2 barn på raken så att säga. Med den flexibilitet det medför är guld värd o bara ett PLUS för djuren. Jag mockar när jag vill o kan på dagen, när vi är redo att gå över till dom tar vi vagnen och går o tittar till dom. Lika bra nu när man börjat jobba och man ska på dagis. Går dit till kvällen när man är klar för dagen med jobb och barn, då är det hästarnas tur. Använder inte täcke för renlighetens skull utan bara i nödfall för hästarna tex höst med snålblåst o regn, hua. Jag har en vanlig dammsugare så att rykten går snabbare om hon råkat lagt sig i goaste sandhögen :D.
 
Sv: Varför så fult att vara bekväm?

Kl


Den stora skillanden är väl ofta att nötdjur är en inkomst liksom travare (hoppas man) medan ridhästar är en dyr hobby. Det finns inte kapital nog att ha det bekvämt för de flesta utövare.
Då får man gilla slitet så gott det går.

Handen på hjärtat finns det väl ingen som älskar att bära hinkar med vatten när det är 15 minus, blåser och är kolsvart? Eller att stå i ett kallt, dragit stall med stelfrusna fingrar och slita med en halvtrasig gödselgrep?
Jag avstår häst i dagsläget, eftersom jag vill ha det bekvämt och smidigt om det ska vara aktuellt.
Jag viil inte frysa, släpa massa vatten och sakna ridhus. Att sitta och huttra med tår som isbitar och stanna var femte meter för att knacka snöstyltor är det värsta jag vet.

Jag vill ha varm sadelkammare, stort ridhus och helinackordering, tränare och fina skogsvägar.
 
Sv: Varför så fult att vara bekväm?

Ja jo vi stänger av vattnet inne på vintern nu då vi inte har hästarna inne = fryser, så de är bara vatten i lösdriften och i ett varmt litet rum inne i stallet ^^

Jag har ingen aning om vilket ställe våra hästar har som favoritställe, de rör sig som sagt genom hela hagen på vintern och på sommaren har vi inte dem i den hagen, de använder den sporadiskt på vintern som sagt och den går inte att flytta då den är en del av stallet så våran är placerad där den kunde vara helt enkelt. Tror inte de miss trivs i den dock, då de vistas där inne även om de inte är hela tiden. De går inte in om det snöar, där emot trivs de inte med snöblandat regn eller regn och då går de in, men vad jag trodde hästar var så är de djur som lever ute i naturen inte i stall. Så jag ser det som naturligt att de hellre är ute än inne. Inte likt hundar som är mer präglade av människor sedan århundraden längre än hästar. :P men de e bara min åsikt och tanke om det hela x)
 
Sv: Varför så fult att vara bekväm?

Jag kommer om några år antagligen att lägga om hästeriet till enbart 1 styck häst och helinaccordering där jag kommer ut och finrider lite på helgen när andan faller på. Kommer antagligen betala en extra peng för att hästen motioneras lite lätt i veckorna också.

Lat och plocka russinen ur kakan? Hell yeah!
 
Sv: Varför så fult att vara bekväm?

*KL

Att vara bekväm av sig och göra arbetet kring hästarna lättare har jag inte alls upplevt som "fult" så länge det inte går ut över hästarna.

Största anledningen till att många inte har bekvämare lösningar är väl främst att allt kostar pengar. Var ute på lite olika praktikplatser i gymnasiet och det pratades faktiskt ganska mycket om vad de gjort och vad man kunde göra för att göra arbetet mindre slitsamt. Om varje stallägare hade en rejäl hög med pengar över skulle nog mycket fixas till och göras effektivare.
 
Sv: Varför så fult att vara bekväm?

*kl*

Just nu har jag hästarna på gården. Sparar restid, minst en timme om dagen, och sparar pengar som annars skulle läggas på stallhyror. Har för närvarande lösdrift med sand + spån och fodrar utanför. Vatten fylls med slang och hö bärs ut tre gånger om dagen i stora lass.

Till vintern kommer det nya stallet att stå klart, och jag har lagt en hel del tid på att göra det till en "latmanslösning". Allt hästarna behöver kommer att finnas en dörr bort i stallet, gödsel tippas direkt på kärra för bortforsling från ramp. Stadigt och inte långt att knuffa. Slipper knuffa skottkärran genom en halvmeter snö med blankis under och balansera för att inte tippa innan man hunnit iväg från stallet..

Vatten med slang från varm sadelkammare. Spolspilta inne i stallet. Värmefläktar för midvinterkylan. Fri tillgång på hö för att slippa fodra, bättre för hästen och bättre för mig! (är allergisk mot hö.) Dörrar från boxarna ut i hagen så att stallet fungerar som lösdrift förutom vid den kallaste perioden på året. Skottade hagar och ridplan, här kommer det massvis med snö. Stora portar för att lätt få in spånlass och silagebalar. Mocka hagarna med traktor..

Visst, jag är lat när jag är ledig (jobbar uppmot 200 timmar per månad) men samtidigt så väger jag in hästarnas välmående och kan lägga den lediga tiden på att göra roligare saker med hästarna :)
 
Sv: Varför så fult att vara bekväm?

Jag har mina på lösdrift, med fri tillgång på hösilage större delen av året och en hage som inte blir lerig hur mycket det än regnar eftersom hela hagen är en backe med bra avrinning. En granne kör in halm åt mig med traktor och mina hästar använder skyddet både när det är mycket insekter om de går i den hagen och resten av året men mest på vintern. De har alltid en tjock halmbädd att plocka eller vila i.

Under den kalla årstiden kör jag fram till hagen med dunkar med varmt vatten och resten av året fyller jag med slang. För mig skulle det inte fungera att ha dem uppstallade utan isf skulle jag vara tvungen att inackordera dem då jag dels har oregelbundna tider och dels reser ibland i tjänsten, så mina hästpassare ska också ha det enkelt att se till dem när jag inte är hemma. När det är riktigt grisigt väder täckas mina stora.
 
Sv: Varför så fult att vara bekväm?

jag flyttade hästarna i veckan till en lösdrift en km hemifrån eftersom stallet 100m hemifrån ska säljas.

där de står nu är ett inackorderinsstall som är otroligt tungjobbat, slangar som ska dras 200 meter alternativt kånka tunga tunnor 200m vatten i skottkärra.
Hö antingen fri tillgång eller förvaras 200m bort.

Således köpte vi en sån där easy h2o, byggde en höförvaring inne i lösdriften och det fanns en sadelkammare inne i lösdriften men alla krokar satt illa osv.

Min gubbe har byggt om allt.
Det ska vara enkelt, när det blir jobbigt blir jag galen.
Jag vill ha det enkelt för annars tar allt lämgre tid och det tar tid från det jag vill lägga tid på; mina hästar.

Och jag vill inte slita ut mig i onödan, min kropp är redan sliten.
Sadlar ska inte lyftas högt och man ska inte vrida kroppen i konstiga ställningar och sträcka sig.
Kånka tunga vatten tunnnor på 45 liter nono inget för mig.
Det ska vara enkelt och smidigt.

Så länge hästarna mår bra av ett smidigt hästägande säger jag bara go for it.
 
Sv: Varför så fult att vara bekväm?

Så länge hästarna mår bra av ett smidigt hästägande säger jag bara go for it.
håller med!

Jag har genom åren förenklat min hästhållning successivt, främst pga mn reumatiska sjukdom. Kommande vinter blir den första med samtliga på lösdrift, vi håller på att bygga ett nytt skjul just nu. :love:

Man kan inte få allt som man vill. Någon tyckte att man rationaliserar på hästarnas bekostnad om man inte har mer kuperade hagar än att en traktor kan ta sig fram. HUR tycker man då att man ska lösa detta om åkermark är det enda man har att tillgå? Nej, jag tycker inte heller att mina hagar är de roligaste som finns, men de har åtminstone stora ytor att röra sig på. Shettisarnas vinterhage är 1 ha (ganska avlång) och den andra vinterhagen är knappt 3 ha, där 1 ha går att stänga bort med en grind. Men just nu har jag parkerat deras hösilage där, så de måste förflytta sig 200 m för att ta sig till vattnet. För jag gillar inte när de står för nära vattnet och äter, det inbjuder inte till rörelse.
Vad gäller vattnet så förvånas jag varje vinter hur stor skillnad det gör att ha dubbla vattentunnor - jag har tagit trasiga vattentunnor och gjort mer hål i botten på dem och ställt nya hela tunnor inuti. Hålen i botten gör att eventuellt vatten som rinner över vid påfyllning och hamnar i yttertunnan inte blir stående kvar och fryser till is. Visst får jag knacka is när det blir 20 minusgrader, men isskorpan blir så oerhört mycket tunnare bara av den lilla åtgärden att ha dubbla tunnor. Nu väntar jag bara på att min varmvattenberedare ska installeras i stallet också så att det blir lättare att fylla på ljummet vatten till dem. (jag vet mycket väl att det inte är idealiskt att ge varmvatten på detta sätt, men det är främst för att varmvattnet löser ut koppar ur ledningarna. Vi kommer inte ha kopparledningar, så det blir väl i alla fall aningen bättre...)
 
Sv: Varför så fult att vara bekväm?

*KL

Att vara bekväm av sig och göra arbetet kring hästarna lättare har jag inte alls upplevt som "fult" så länge det inte går ut över hästarna.

Största anledningen till att många inte har bekvämare lösningar är väl främst att allt kostar pengar. Var ute på lite olika praktikplatser i gymnasiet och det pratades faktiskt ganska mycket om vad de gjort och vad man kunde göra för att göra arbetet mindre slitsamt. Om varje stallägare hade en rejäl hög med pengar över skulle nog mycket fixas till och göras effektivare.

Det handlar inte om pengar. För pengar finns det i ridsporten. Folk lägger enorma summor på bandage, schabrak, diverse småpryttlar, huvor, och annat krams, för ha senaste modet.

Men investera bort ikeapåsar, det går inte. Inte heller dra vattenslangar till hagarna. Nej, bära och skvalpa, det ska man göra.
 
Sv: Varför så fult att vara bekväm?

Det handlar inte om pengar. För pengar finns det i ridsporten. Folk lägger enorma summor på bandage, schabrak, diverse småpryttlar, huvor, och annat krams, för ha senaste modet.

Men investera bort ikeapåsar, det går inte. Inte heller dra vattenslangar till hagarna. Nej, bära och skvalpa, det ska man göra.

:bow::bow::bow::bow: Jag kikade runt lite efter ensilagerivare för skojs skull. 10000 kr verkar inte vara helt ovanligt begagnatpris för en sån. Alltså 1000 kr i månaden i tio månader. Bara att hoppa över några schabrakinköp så är saken biff ;)
 
Sv: Varför så fult att vara bekväm?

:bow::bow::bow::bow: Jag kikade runt lite efter ensilagerivare för skojs skull. 10000 kr verkar inte vara helt ovanligt begagnatpris för en sån. Alltså 1000 kr i månaden i tio månader. Bara att hoppa över några schabrakinköp så är saken biff ;)

Fast VEM är det som har de pengarna? Har man egen hästgård så går ju mycket pengar dit så det är kanske inte där pengarna finns.
 
Sv: Varför så fult att vara bekväm?

Men det är ju det vi talar om. Det går väldigt bra att lägga åtskilliga tusenlappar per år på täcken, schabrak mm. mm. varje år, men att skippa dessa schabrak mm ett år och lägga de pengarna på ensilagerivare eller nergrävda vattenledningar istället, det går inte. Även om du kanske inte lägger pengar på sånt så är det väldigt många som gör det. Därav är min övertygelse att det finns väldigt mycket pengar i ridsporten som kunde användas på ett smartare sätt.

Och ett stall med två-tre hästar är kanske inte i behov av en ensilagerivare, men ett stall med 10 boxar är definitivt det.
 
Sv: Varför så fult att vara bekväm?

Fast det jag menar är att om man har egen hästgård så kostar det rätt mycket bara att bygga/underhålla om man däremot har inackorderat så har man mer pengar över men är ju inte den som investerar på en hästgård.
 
Sv: Varför så fult att vara bekväm?

Jag förstår absolut hur du menar men ensilagerivaren eller den nedgrävda vattenslangen torde ingå i underhållet. Det sparar ju väldigt mycket tid för den som jobbar i stallet. Det man förlorar på gungorna vinner man på karusellen liksom. Färre arbetstimmar är ju också värt ett antal tusenlappar per år.
 

Liknande trådar

Anläggning Efter den här regniga och leriga hösten börjar jag känna mig smått desperat. Jag har min häst uppstallad på en jättebra lösdrift. Den...
Svar
16
· Visningar
4 134
Senast: ylvalill
·
Hästvård Min häst var och tränade i tisdags och var alldeles klockrent. Igår (onsdag) kom hon in i stallet haltandes. Fick äta upp kraftfodret...
Svar
11
· Visningar
8 449
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 516
Senast: moonstruck
·
  • Låst
Hästhantering Begreppet Horsemanship - God hästhållning/Gott hästmannaskap, grundar sig på de regler och lagar som styrs enligt Djurskyddslagen...
Svar
0
· Visningar
23 658
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp