Varför så fult att ta bort en gammal frisk häst?

Sv: Varför så fult att ta bort en gammal frisk häst?

Att ta bort en häst som levt ett långt lyckligt liv är väl inget konstigt. Konstigare är det när man tittar på hur vi utsätter mer intelligenta djur för lidande i storproduktion för att sedan livs levande och skrikande skållas till döds. Ja, det görs med grisar har det visat sig under kontroller då inte alla hinner bedövas ordentligt (de avlivas inte) innan de skållas i fabriken för att bli mat. DET är ju något ofantligt grymt, ändå smaskar många glatt i sig av deras kött medan man skriker och gormar här om en 20+ gammal häst bara för att den är frisk när den bultas lugnt och stilla i sin hemmiljö...

Lite eftertanke är inte fel. (Inte riktat till TS förstås som ju verkar vara av samma åsikt)

Varför tror du det är samma människor, de som har problem med avlivning av friska djur och de som tycker det är OK med ihjälplågade grisar?

Detta är en av anledningarna till att jag resonerar att det inte är fel eller fult att ta bort en häst oavsett ålder eller skick och att det är upp till var hästägare att fatta beslutet.

Det är lite så att en död lider inte för mig, men skillnaden går vid hur de behandlas eller hur djuret har det levandes.. Att få avsluta dagarna i lugn och ro på hemmaplan där man har tid till ett och ett djur som noga kontrolleras tex som de flesta hästar gör jämfört mot att friska djur tas bort i fabriksliknande miljöer, långt från hemma och stress där det är större risk att avlivning kanske går fel pga många djur/inte lika individanpassat..Vilket är värst?

För somsagt, varför reageras det så lite på de slaktdjur som avlivas i produktioner dagligen, som måste vara friska/unga för att gå till livsmedel medans våra hästar till majoriteten lever ett långt och friskt liv innan de tas bort på ett väldigt stillsamt och kontrollerat vis?
Skillnaden på liv och liv borde det inte vara så stor skillnad på tycker man..men tydligen är det så, skillnad på djur och djur :(

Jag drar absolut inte alla över en kam. Det finns säkerligen många som är emot både både köttproduktionen och avlivning av friska sällskapsdjur, och tvärtom.

Jag tog bara ett exempel på hur det faktiskt KAN se ut, för vissa, och att min personliga åsikt är att just det exemplet jag tog upp är konstigt i sammanhanget när man diskuterar avlivning. Ville ge en tankeställare.

Jag brukade förr tycka att man skulle försöka rädda alla hästar (eller andra djur också för den delen) för det var så synd att avliva friska djur. Med tiden lärde jag mig att det inte alltid blev bra. Gamla hästar som var friska och det inte gick att behålla försökte jag rädda genom att hitta köpare för att några år senare få höra att hästen stod mager i nån liten hage. Några fick det säkert bra. Men med facit i hand skulle flera av dem mått bättre av att få komma till himlen direkt, trots att det just då inte var något större fel på dem. (jobbade på den tiden i stall med väldigt många hästar och stor omsättning) Numera förespråkar jag avlivning om man inte har möjlighet att behålla hästen själv.

Just det här är ett etiskt problem för mig som jag brottas med då och då, precis som faktumet att jag äter kött och fisk några gånger i veckan.

Vem är jag att be hästen att hoppa svåra terrängbanor och bestämma att risken att någon av oss gör oss ordentligt illa är "värd det". Visst, min häst älskar att forcera terrängbanor lika mycket som mig och vi är väldigt överens om att klara ut varje hinder. Men hon har ju aldrig fått prova ett annat, fritt, liv att jämföra med och bryter hon nacken så ligger hela skulden på mig. Är inte det ett lika stort (eller större) övergrepp än att bulta en 15-årig häst hemma på gårdsplan?

I det vilda hade de blivit jagade och slagna av rovdjur, få dör förmodligen av ålderdom utan dör säkert en mycket plågsam och smärtsam död i full panik - antingen av rovdjursanfall eller skador som de får gå och lida av länge. Tänk er en häst med brutet ben eller stor senskada på stäppen... Så är vi räddare eller är vi förgripare?

Jag tror att mycket är vunnet bara man funderar över sina livsval. Jag brottas med de här frågorna ofta. Egentligen tycker jag nog att det är etiskt fel att öht äga djur om det inte krävs för överlevnad. Men jag gör det ändå. Många tycker nog i grund och botten att det är etiskt fel att äta kött men de gör det ändå. Vi har höns för äggens och trevnadens skull. Ibland måste vi nacka tuppar när de blir för många. Det etiska i det har sysselsatt min lilla hjärna många timmar. Jag är inte klar än. Vad gäller vilda djurs lidande så ser jag det mer krasst som livets gång. Det är ni vi tar över som den etiska problematiken börjar.

Absolut finns det många brister i våra djurhållningslagar, men att djur i Sverige plågas till döds tyckte jag nog var lite väl. Inom fågelnäringen finns mycket att jobba på. Korna och grisarna tycker jag nog har fått det bra även om det finns mycket att jobba med. Det man måste ta hänsyn till är att det är skillnad på att hålla 1-2 djur och driva storproduktion, och det måste man när vi äter så mycket kött. Jag kan definitivt tänka mig att dra ner på min köttkonsumtion och vara medveten om var jag köper mitt kött eller köpa vilt, men sluta äta kött - aldrig.

På tal om ursprungsfrågan så tycker jag inte att det är fult att ta bort något djur så länge avlivningen sköts som den ska. Tror inte alls att hästar har samma inställning till livet och döden som vi har.

Jag kan hålla med om att ordvalet var drastiskt och inte riktigt vad jag eg menade. Jag menar att trots våra svenska djurskyddslagar så vet vi att det brister. Djuren är så många. Man kan inte kontrollera att alla individer verkligen är bedövade. Dessutom lämnar lagstiftningen mycket att önska vad gäller utrymme, möjlighet till naturligt liv, resor till slakteri osv. Jag har jättesvårt att sluta med ägg och mejeriprodukter vilket är lika illa att äta som kött så jag förstår mer än väl att det kan kännas omöjligt att vara utan kött. Men jag tycker inte att man ska försvara sitt kött/ägg/mjölkätande. Det finns inga argument som rättfärdigar det. Enligt mig.

Jag drar absolut inte alla över en kam. Det finns säkerligen många som är emot både både köttproduktionen och avlivning av friska sällskapsdjur, och tvärtom.

Jag tog bara ett exempel på hur det faktiskt KAN se ut, för vissa, och att min personliga åsikt är att just det exemplet jag tog upp är konstigt i sammanhanget när man diskuterar avlivning. Ville ge en tankeställare.

Jag brukade förr tycka att man skulle försöka rädda alla hästar (eller andra djur också för den delen) för det var så synd att avliva friska djur. Med tiden lärde jag mig att det inte alltid blev bra. Gamla hästar som var friska och det inte gick att behålla försökte jag rädda genom att hitta köpare för att några år senare få höra att hästen stod mager i nån liten hage. Några fick det säkert bra. Men med facit i hand skulle flera av dem mått bättre av att få komma till himlen direkt, trots att det just då inte var något större fel på dem. (jobbade på den tiden i stall med väldigt många hästar och stor omsättning) Numera förespråkar jag avlivning om man inte har möjlighet att behålla hästen själv.

Jag är en sån som är emot massproduktion av kött och avlivning av friska sällskapsdjur. Men jag tycker inte att hästar eller andra djur ska räddas till liv till varje pris. Jag har en gammal häst. Jag har möjlighet att ta hand om honom länge än. Jag har stor förståelse för att det inte ser ut så för alla. Att betala en stallplats för tusentals kronor i månaden, resa flera mil om dagen, att inte kunna använda hästen...Jag tror jag landar i att det i vissa fall är ok att avliva en gammal men frisk häst. I andra fall inte.

Och jag håller med dig till hundra i det du skriver angående det motsägelsefulla i att vårda vissa djur in i absurdum medan man köper, äter och därmed stöder en köttproduktion som inte är ok.

Även jag har grubblar mycket i olika tanke gångar.

Har varit vegan i jakt familj till att börja föda upp slakt djur vilket fick mej nästan att bli vegan igen och nu äter jag bara vilt som fällts i jakt laget, fötts upp hemma eller hos någon bodde jag känner.

Jag ser inget fel alls i att avliva en gammal om än frisk häst om man av olika anledningar inte kan ha den kvar, däremot blir jag lika irriterad, arg och ledsen varje gång jag ser alla annonser där folk försöker krypa undan sitt eget ansvar genom att skänka bort eller försöka krama ut det sista ur en gammal vän och sälja den när de är gamla och inte längre värda ens en avlivning för ägaren. :banghead:

Det där med att vårda djur in absurdum har jag börjat fundera över i termer av ekonomi. och då menar jag inte i första hand personlig penga-ekonomi utan mer utifrån ett globalt perspektiv. Jag är medveten om att de resurser och mediciner vi lägger ned på våra djur inte helt självklart skulle kunna omvandlas till resurser och mediciner för människor i andra delar av världen, men jag funderar ändå över det etiska i att lägga så mycket tid och pengar på djur som inte mår bra när det finns människor som inte ens har tillgång till enklare vård. Jag tycker absolut att vi ska vårda de djur vi har tagit hand om, men jag funderar över var vi drar gränserna. Hur mycket kraft, energi, medicin och resurser är det försvarbart att lägga på ett djur som bara kanske kan få ett vettigt liv till exempel? Jag har inga svar jag ställer bara frågan.

Kl (?)
Jag tror att folk missar hur marknaden ser ut idag. Det finns alldeles för mycket hästar för att folk ska vara dumma nog att köpa en gammal häst som kanske kostar massor med pengar i foder och veterinärvård. Jag vet uppfödare som övervägt att avliva unghästar av bra kvalitet för att ingen vill köpa och de bara kostar pengar år efter år de går där. När folk dessutom avlar på skit för att ta fram en häst efter "sitt uuuunderbara sto" som sedan ska säljas...

Lägg då till att man inte "får" avliva äldre hästar för yngre förmågor, eller skadade hästar som håller för promenadridning för något man kan använda till det man köpte den skadade hästen för då den har så många år kvar :grin:

Ärligt talat förstår jag inte det där med att man inte får avliva äldre, friska hästar av samma anledning som nämts. Ska man lägga intresset på hyllan för att vänta in domedagen på hästen man tänkt tävla? Det känns inte riktigt rätt. Det är dyyyyrt att hålla häst, varför i hela friden ska man betala för det om det inte gör en glad? Dessutom är det att ta sitt ansvar när man avlivar till skillnad från vissa som säljer vidare.

/ds som har en pensionerad 23-åring inackorderad för att hon gör mig glad. Kanske hade jag avlivat henne om jag inte haft råd att hålla en yngre häst samtidigt. Försäljning är INTE aktuellt.

Och jag tycker absolut att man ska försvara sitt köttätande, men det är en helt annan diskussion som jag helt enkelt inte orkar gå in i ;)

kl

På tal om att ta bort gamla hästar som mår bra, läste att Gretzer låtit Feliciano, 27 år, somna in i sin favorithage igår, mådde tydligen bra. Jag tycker det är helt rätt att göra så.

Vi har höns för äggens och trevnadens skull. Ibland måste vi nacka tuppar när de blir för många. Det etiska i det har sysselsatt min lilla hjärna många timmar.
Jag har haft samma dilema om än inte i lika stor utsträckning som du verka ha haft. Jag vände på det och frågade mig själv hur etiskt det var att plåga de stackars hönorna med för många tuppar (nej jag kan inte ha 2 grupper). Mitt stora etiska dilema med slakt är att jag känner att jag tar tillvara för lite av tupparna. Numera tar jag hand om klubborna och bröstfileerna. Att få ut resten av köttet tar dubbelt så lång tid och det rör sig om ganska små delar. Jag tycker att har jag slaktat tuppen så är det min förbannade skyldighet att inte låta honom förfaras. Det har fört en god sak med sig. Numera köper jag nästan aldrig kyckling och lagar själv (äter på restaurang) då jag numera har svårt för både konsistens och smak på den. En tupp ger ett mycket kraftigare och mer mättande kött.
Angående hästar så beror det på. Vissa byter ju hästar som andra byter kläder. Om man ska slå ut sin häst som endast är gammal och ser till att man får ut försäkringen så äcklar det mig något oerhört. Om man slår ut hästen för att den börjar bli gammal och behöver trappa ner lite så känns det sisådär. Det känns mer acceptabelt om man då skickar hästen på slakt så att den kommer till användning. Det är ett oerhört resursslöseri att kassera fint kött i vår överbelastade värld.

OT som tusan

Koka fonder och soppor på resten av köttet och benen :) nu kommer ju hösten och vad är godare än en god gryta eller en god soppa efter ett distanspass i höstrusket?

Först, jag är vegetarian av etiska skäl. Jag tycker att det är groteskt att vissa djur får analyserad foderstat, täckas, klipps, klias, behandlas för sjukdomar, sysselsätts....

Ja lantbrukare har foderrådgivare av en anledning... en sinko och en högmjölkande kan inte äta samma mat, då blir de för feta / för smala. Något MÅNGA hästar är.
Har klippt ett antal kor, det är väldigt vanligt.
Nuförtiden går många kalvar ute, och många har täcke på vintern.
Kor och grisar behandlas direkt då de uppvisar hälta, har feber, stafylokocker, coli mm mm..

Sysselsättningen håller jag med, men (!!) Det finns alldeles för många hästar som går i frimärkshagar några få timmar per dag för att sedan komma in i en box med 4 väggar. En timmes motion i ridhus. Är det bättre, egentligen? Än kor som går på lösdrift med fri tillgång av anpassat foder + kompisar?

Ja lantbrukare har foderrådgivare av en anledning... en sinko och en högmjölkande kan inte äta samma mat, då blir de för feta / för smala. Något MÅNGA hästar är.
Har klippt ett antal kor, det är väldigt vanligt.
Nuförtiden går många kalvar ute, och många har täcke på vintern.
Kor och grisar behandlas direkt då de uppvisar hälta, har feber, stafylokocker, coli mm mm..

Sysselsättningen håller jag med, men (!!) Det finns alldeles för många hästar som går i frimärkshagar några få timmar per dag för att sedan komma in i en box med 4 väggar. En timmes motion i ridhus. Är det bättre, egentligen? Än kor som går på lösdrift med fri tillgång av anpassat foder + kompisar?

:bow:

Kommentarer överflödiga, egentligen.

Jag själv måste säga att jag tycker att det värsta är att man måste köra iväg djuren till slakt i stället för att slakta hemma. Jag har kommit i kontakt med mjölkgårdar liksom köttproduktioner av olika slag. Den produktionen som jag ser som värst av de jag kommit i kontakt med är nog fågel och ägg, intressant nog äter vegetarianer jag möter ofta ägg "för det är ju inte kött" och vräker i sig ost trots löpe :grin:

Liknande trådar

R
  • Artikel Artikel
Dagbok Har svårt att klura ut vad som är bra för mig och vad som är rimligt, så jag skriver ned mina funderingar för att se om det blir...
2 3
Svar
44
· Visningar
9 427
Senast: Raderad medlem 142658
·
Hundhälsa Usch så svårt att skriva! Har läst igenom mängder av trådar där man frågar om när det är dags att ta bort sin gamla vänn... Nu sitter...
2
Svar
26
· Visningar
13 399
Senast: hastflicka
·
Hästmänniskan Inte första tråden i ämnet, men ändock ett så svårt beslut när det gäller en själv... Jag börjar känna att jag behöver lägga energin...
2
Svar
33
· Visningar
4 394
Senast: Twihard
·
Ekonomi & Juridik Skulle ni ta bort försäkringen på er häst om den var gammal (29år)?
2
Svar
33
· Visningar
4 642
Senast: sandrafors
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Akvarietråden V