Varför så fult att ta bort en gammal frisk häst?

moonstruck

Trådstartare
Ja frågan står i rubriken.

Jag undrar alltså varför folk anser det vara så fult att ta bort en gammal häst som fortfarande mår bra. Varför ska man vänta tills det att hästen mår dåligt innan det är ok att avliva?
Hästen är ju dessutom ett flyktdjur som helst inte visar några svagheter, de mörkar det mesta så mycket de bara kan. Vilket ju gör att en häst säkert kan lida av flera små ålderskrämpor utan att vi ser att det påverkar hästen särskilt negativt.

Och så har vi den ekonomiska aspekten också, en häst kostar x antal tusen i månaden. En äldre häst kräver dessutom ofta mer vård och omsorg än en yngre. Att sälja en gammal häst ser inte jag som ett alternativ.

Alla är väl överens om att en död häst lider inte?

Sv: Varför så fult att ta bort en gammal frisk häst?

Världens sämsta argument! Djur har precis lika stor livsvilja som människor, och lika stor rätt att få en bra pensionärstillvaro. Inte dödas pga att du tycker de kostar för mkt!!

Döda människor lider inte heller, men jag vill i alla fall leva så länge jag kan, dvs tills jag blir gammal och sjuk och inte mår bra längre.

Vill du dö nu så du slipper bli gammal och sjuk????

Känner man sin häst är man också lyhörd för när det börjar vända åt fel håll. Då ska man agera. Men att ta bort en frisk häst i förebyggnade syfte känns ju konstigt. Varför inte ta ihjäl 5-åringen, den kan ju bli halt nästa månad?

Har man inte råd att hålla häst på ett vettigt sätt tycker jag man ska göra sig av med den, oavsett ålder. De flesta väljer att sälja, för att få lite pengar.

Men det är helt ok att föda upp en kalv/gris/kyckling för att sen slå ihjäl den ung och frisk, för att äta upp den/använda skinnet?

Ni är vegetarianer alla ni som svarat?

Jag pratar alltså om en gammal häst som inte längre går att använda till det den har använts till under större delen av sitt liv.

Varför skulle jag vara vegetarian för att känna att det är fel att slå ihjäl en häst i förebyggande syfte? Vem som helst får ha ihjäl sin häst när man som ägare vill, men att moraliskt försvara det i förebyggande syfte - nej, inte i mina öron.

Jag håller med ...

Kollar ibland på Hästnet och ser då alla gamla hästar "med många år kvar" som säljs billigt...
När jag menar gammal menar jag 20 och uppåt...

Tycker det är "fegt" att inte ta sitt ansvar och hellre avliva sin gamla trotjänare än att riskera att de hamnar fel.

DET är ju en annan fråga! Jag tycker inte man säljer sin äldre trotjänare, men att avliva en frisk häst i förebyggande syfte (vilket nog bara är en ursäkt för att man inte längre vill låta hästen kosta pengar) är ju bara galet.

Har man inte lust att hålla den längre - fine. Men då finns det ju uttryck för det också, och behöver ingen omskrivning i stil med förebyggande syfte.

Men det är helt ok att föda upp en kalv/gris/kyckling för att sen slå ihjäl den ung och frisk, för att äta upp den/använda skinnet?

Jag pratar alltså om en gammal häst som inte längre går att använda till det den har använts till under större delen av sitt liv.

Förstår lite hur du menar, du har en icke ridbar häst? Vill kanske ha en ny och har inte råd med två??

Jag undrar då vad skillnaden är i att slå ihjäl en gammal häst som är gammal och färdiganvänd, mot att slå ihjäl ett ungt friskt djur för att äta upp det?

Är det att användningsområdena är olika?

Varför är det OK för en räv att döda en kyckling? För att den behöver mat.

Jag säger inte att det är fel att avliva djur, jag säger att ursäkten är patetisk.

Lovisaleonora_: corzette har uppfattat min fråga så som jag menade den.

Jag har alltså ställt samma fråga, men kanske inte utryckt mig så att du har förstått mig.

Skillnaden mellan dig och räven är väl kanske att du har en valmöjlighet till ett mycket bra liv med bra och näringsriktig mat utan att behöva döda en massa djur?

Så jävla sant. Skillnad på djur och tydligen.

Tja har du behov av köttet eller skinnet från hästen är det väl bara att slå ihjäl den oavsett hur gammal den är?!?

Men ändå kanske?
Jag har en gammal häst (28 år) som jag vill hinna avliva innan hon får ont.
Hon har en gammal skada i bogen, muskel och nerv, som kan ge henne stora problem om den går upp.
Om nerven svullnar och kommer i kläm så får hon mycket ont.

Det är en balansgång det där.

Tycker inte det alls är fel utan helt upp till ägaren oavsett ålder.

Är det en häst som någon annan kan ha glädje av kan jag tycka det är synd men inte fel att välja att slakta/avliva med tanke på hur lätt det värkar att hitta dolda fel och få tillbaka hästen minus massa pengar förstår jag att det finns dom som drar sig för att sälja.

Har kläckts kycklingar här hemma idag och fungerar på hur många som kommer hamna i frysen (alla tuppar -1) så är långt från vegan.

Fast poängen var ju att reaktionerna är så olika beroende på om det är en häst eller ko. Om det är en ko så blir det sällan reaktioner alls. Starta däremot en tråd om att du vill göra en skinnsoffa av din häst...

Fast poängen var ju att reaktionerna är så olika beroende på om det är en häst eller ko. Om det är en ko så blir det sällan reaktioner alls. Starta däremot en tråd om att du vill göra en skinnsoffa av din häst...

Och jag förstår inte varför det är så!

Däremot måste man tänka på att hästar inte föds upp för att ätas upp men det gör man med många andra djurslag.

För min del så hade har valt att ta bort en äldre men frisk häst om man känner att det är det bästa. Jag har inte avlivat en häst men däremot avlivade jag min 12 åriga honkatt förra sommaren pga att jag såg hur hon blev sämre pga att hon sakta men säkert blev stelare och stelare.

Ansåg att det är bättre att avliva henne medan hon hade kvar gnistan i ögonen! För min del är det det samma med äldre hästar.

Liknande trådar

R
  • Artikel Artikel
Dagbok Har svårt att klura ut vad som är bra för mig och vad som är rimligt, så jag skriver ned mina funderingar för att se om det blir...
2 3
Svar
44
· Visningar
9 427
Senast: Raderad medlem 142658
·
Hundhälsa Usch så svårt att skriva! Har läst igenom mängder av trådar där man frågar om när det är dags att ta bort sin gamla vänn... Nu sitter...
2
Svar
26
· Visningar
13 399
Senast: hastflicka
·
Hästmänniskan Inte första tråden i ämnet, men ändock ett så svårt beslut när det gäller en själv... Jag börjar känna att jag behöver lägga energin...
2
Svar
33
· Visningar
4 394
Senast: Twihard
·
Ekonomi & Juridik Skulle ni ta bort försäkringen på er häst om den var gammal (29år)?
2
Svar
33
· Visningar
4 642
Senast: sandrafors
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Akvarietråden V