Varför så få varmblodstravare inom körsport/hobbykörning?

Luna10

Trådstartare
Varför används inte före detta (varmblods)travare mer inom körsport?
I lätta klasser behöver man ju knappt använda galopp (om man nu vill tävla) och till hobbykörning räcker ju trav långt :)
Tycker att det borde vara lättare att lära hästen balansera sig och bära upp sig framför vagn när den inte störs av ryttarens vikt, än att omskola till ridhäst direkt från banan. Eller?
Hittade en engelsk film med en fd galoppör som omskolats till körhäst. De har ju lite liknande temperament som travare, och det funkar ju tydligen?
http://m.youtube.com/watch?v=viUSm3Q8Vh4

Eller är det helt enkelt så att det är så få som kör att det ändå inte finns avsättning för så många fd travare inom körsporten?

Sv: Varför så få varmblodstravare inom körsport/hobbykörning?

Kanske för att de inte drar på rätt sätt?

Var för mycket länge sen med om att omskola en travare till körhäst, den hästen hade problem med att lära sig att ligga i selen och dra utan ville istället bara springa fort.

Men alla hästar som körs in måste ju lära sig dra på rätt sätt? Eller menar du att det är så mycket svårare att lära om än att lära rätt från början?

Jag har visserligen en kallblodstravare som jag skolat om till vanlig körhäst. Men travare som travare ändå..

Köpte en travare delvis för att jag ville hålla på med körning och trodde jag gjorde det lätt för mig att köpa en travare som redan var mycket körd och stabil framför vagnen än en annan häst som jag skulle behövt köra in.
Och visst, han är väldigt stabil framför vagnen och har alltid varit, kan spänna för vad som helst bakom honom utan att han bryr sig. Galoppen var lätt att få till framför vagnen också.

Men däremot dressyrkörningen.. Att bara få till en hyfsad hörnplacering tog 1,5 år då han var körd i nästan 8 år utan att någonsin behöva ställa eller böja sig rätt utan bara gå rakställd eller möjligtvis vara utåtställd. Att hitta någon typ av form framför vagn tog lång tid även det då han aldrig arbetat i den typen av form under alla år framför vagn.
Han var dessutom väldigt obrydd om att han hade ett bett i munnen och hängde sig gärna i bettet och blev väldigt tung. Tog allt för mycket stöd i bettet. Så fick köra honom med en kombination av repgrimma och bett då han alltid lyssnade på repgrimman, hade ju ingen erfarenhet från travtiden att bli körd bettlöst. Efter några månader med det så lärde han sig lyssna på bettet dock.

Tagit längre tid att skola om honom till en vanlig körhäst än det tagit att skola om honom till ridhäst faktiskt. Nu är han dock riktigt trevlig framför vagnen, även om han under stress direkt kommer tillbaka in i travartänket.

Men det positiva har iaf varit att han är stabil framför vagnen när man är ute, att han är erfaren körhäst, även om han varit travkörd bara så märks det att han kan det där med att dra vagn och trivs otroligt bra med det.

Med facit i hand hade det nog varit lättare med en icke-inkörd häst, men samtidigt känns det roligare att skola om en travhäst än att köra in en häst. Nästa häst blir nog ingen travare dock.

Jag är rätt så säker på att det beror på att man måste skola om travaren och få den att tänka på ett annat sätt/arbeta på ett annat sätt. Detta kan ta tid och är nog det som avskräcker ganska mycket, alla är inte beredda att lägga ner det arbete som det kan kräva. Travare kan dessutom ha mycket svårt för samling, vilket gör att vissa individer får det riktigt svårt och det blir aldrig "helt bra"/så som man tänkt sig.

Har faktiskt läst att några internationella kuskar använder varmblodstravare ,någon i hela spann och någon det ena paret i fyrspannet .Det var bla dom höll hellre trav så det inte blev så ryckigt.har för mig att någon hade ett travarspann för innomhusrävlingar.Tror dom köpte unga hästar och inte äldre som hade travtävlandet inslaget i skallen.

Har faktiskt läst att några internationella kuskar använder varmblodstravare ,någon i hela spann och någon det ena paret i fyrspannet .Det var bla dom höll hellre trav så det inte blev så ryckigt.har för mig att någon hade ett travarspann för innomhusrävlingar.Tror dom köpte unga hästar och inte äldre som hade travtävlandet inslaget i skallen.

Nån var väl på Globen och tävlade med ett sånt spann

Jag träffade vid ett tillfälle en svensk 4-spannskusk, när jag köpte en begagnad vagn av den kusken. Hen körde huvudsakligen med franskstammade travare, men de kom inte från travtävling, utan de kördes in som unga, som vanliga körhästar. Det var inte inkörda hästar som önskades, utan rasens egenskaper som var intressant. Svenska (eller amerikanska) varmblodiga travare fungerade tydligen inte alls lika bra.

Senast ändrad:

Gick körutbildning på gymnasiet, trav och bruks. En av travarna blev blind på ena ögat och fick då byta från travstallet till bruksstallet, han skolades om och var närapå den bästa brukshästen av alla, SÅ trygg och snäll att köra! Hetsade aldrig och lyssnade väl. En gång tex hade ett träd vält i skogen och vi fick skumpa ut med marathonvagn i skogen för att komma runt - inga problem :D

Det enda han aldrig lärde sig var att kliva i skaklarna ordentligt, men ändå inget problem att sätta på vagnen.

Jag håller med parellikusken. Det tar mycket att omskola en travhäst så den klarar dressyren med den form, samling och ställning som krävs. Vi har sett många travare på körtävlingar men de brukar ha stora problem i alla momenten pga att de bara lärt sig trava fort och varken ställer eller kan svänga lite snävare svängar.

Jag har skolat om en travare. Hon hoppade 120 och dressyrade La-programmen med förra ägaren. Hon var startad några gånger.
Men gör inte om det arbete jag gjorde....Hon skulle aldrig kommit längre än till Lätt klass i varken maraton eller dressyr pga att hon tappade samlingen i hörnpasseringarna. Det är ju rätt tungt att galoppera med en vagn i ridhus eller grusbana, och då märktes det. Det fungerade mycket bättre under sadel.
I övrigt var hon den bästa hästen!!

Ska jag skaffa en ny stor häst kommer jag att titta på dressyrstammade hästar, med bra psyke.

Liknande trådar

Körning Hej är lite smått sugen på att skaffa häst igen och har blivit erbjuden en äldre fd travare. den har de senaste 4 åren inte blivit körd...
2 3
Svar
51
· Visningar
9 882
Senast: Cambrie
·
Trav Tog över en "problemhäst" i september 2012. Sned häst som vi började om helt med. Nu behöver jag lite tankar och idéer. Historia från...
2
Svar
25
· Visningar
8 566
Senast: Zuzzi
·
Hästvård Tänkte höra med er som har mer erfarenhet av ledproblem än jag, vad ni tror om framtidsutsikterna för den här hästen...
2
Svar
38
· Visningar
7 343
Senast: Ingela_S
·
P
Körning Hur pass billigt kan man få en sele plus vagn som duger till lite hobbykörning hemma i (den platta) skogen? Jag skulle nämligen vilja...
Svar
12
· Visningar
1 086

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka