Varför så bråttom?

Sv: Varför så bråttom?

*delvis kl*

Det verkar ändå som att många är vettiga och håller en lagom utbildnings tempo.

ZOFUS! Som jag skrev i ett inlägg så vet jag att hästens ligament och senor mår bra av tidig belastning. Men som jga upplevt unghästutbildarna här omkring så lägger de för hög belastning och för höga krav på sina unghästar.

När man sedan då läser om folk här på buke som sitter på sina 1½-2 åringar så börjar jag fundera på om jga är överdrivet försiktig med de unghästar jag hafft i min vård.

Jag vet inte vad du har för "unghästutbildare" omkring dig, men speciellt rutinerade eller duktiga eller ens kunniga verkar dom ju inte vara.
En duktig och seriös unghästutbildare har mer långsiktiga mål, som till exempel hållbarhet, vilket innebär att undvika för hård eller felaktig belastning... Att rida en timme (eller ens en halvtimme i annat än skritt) på en treråring 6 dagar i veckan är inget annat än idioti.

Unghästbedömningarna och championaten är en del av en långsiktig utbildningsplan för den unga hästen. En individ med rätt förutsättningar och rätt matchning av en erfaren ryttare ska galant klara målen. Det är det dom är till för!
Däremot en individ med förutsättningarna emot sig och en dålig ryttare har inget där att göra öht.

Bedömningarna och championaten är till för att sålla agnarna från vetet sas och verka för ett prestationsinriktat avelsarbete och för att få fram goda tävlingsindivider för sporten.

Det är tråkigt att se orutinerade ryttare pressa sina talanglösa unghästar mot ett mål de aldrig kommer att nå. Och utefter vad du skivit tror jag det är just dom du har omkring dig.

Jag "red in", altså började rida på min häst när han var 2,5. Då handlade detta om att rida ut 20 min 2 - 3 dagar i veckan. Sen fick han stå två veckor på bete och när han fyllde 3 så startade vi den mer avancerade träningen

Jag ska börja hänga och sitta på min häst ett tag efter att hon fyllt två! O då är det bara hänga och sitta som gäller! Helt enkelt låta henne vänja sig vid att matte sitter på ryggen och att det faktiskt är helt lungt :) Detta för att hon ska bli stor (170cm+) och har mycket mycket vilja! POSETIVT såklart, men krävande! :laugh: Vill att vi skall vara i balans med varandra och vet hon då att det är lungt att ha matte på ryggen när det är dags att börja inridningen på riktigt kan inte jag se nått fel med det :)

Senast ändrad:

*KL*

Jag har suttit in min 06:a. Welshponny. Hade jag haft a) en sadel som passade och b) han haft skor på fötterna hade jag dessutom skrittat korta snuttar på honom, typ 50 - 75 meter, och ev några steg trav. Sen vila nån månad, upprepa det, två kortsnuttar/vecka i två veckor och sen vila igen.

I vår påvörja trav under ryttare, och när det pasar sig första galoppen under ryttare.

Allt med hänsyn till växtfaser, individens mognad etc.

Förra damen, arab. Satts in som tvååring och skrittade kortsnuttar på våren. Vila hela sommaren, på hösten samma sak och inslag av trav, 10 - 15 steg. Upprepade ett par svep under vintern. Senvinter/tidig vår (mars) som treåring lite 'längre' snuttar (15 min typ) som byggdes på. I maj året som treåring reds hon 2 -3 ggr/vecka, 30 min per gång och vi påbörjade lite lätt rulla en bit i galopp under ryttare.

Enkelt, kort och roligt när de är små. De ska tycka det är lattjo lajbans. Ingens tress (och jag har inga medhjälpare heller), med ömsesidigt förtroende - och UT I SKOGEN från steg ett, ingen ridbana. Det är min filosofi.

Jag föreställer mig att det är bra att börja sitta på dem tidigt, alltså bara sitta upp, kanske ta ett par steg osv. Detta för att ge dem en positiv bild av att ha någon på ryggen, det ska vara enkelt och odramatiskt. Fär de såna erfarenheter tidigt så föreställer jag mig att de har det s.a.s. i bakhuvet när man sedan börjar rida mer, så att om/när man får ett bakslag har man positiva händelser sedan lång tid tillbaka att liksom gå tillbaks till. det är min filosofi. Sedan menar inte jag att man ska rida en massa på en så ung häst, utan mer lite då och då friska upp upplevelsen av att ha nån på ryggen.

Ja, min filosofi är att ta det i små steg över lång tid. Starta tidigt är inte neg sålänge man tar det just i små steg och tar hänsyn till hur sena/färdiga de är i utveckling, när de är i växtperiod etc. Alla är ju inte redo för att ens sitta på som 2 eller 2½ åringar.

So far har mina tyckt KUL om det hela. Inga problem med bockningar vid sadelvänjning, jag sitter ju upp helt själv utan medhjälpare även första gången, än *ta i trä* har det gått helt odramatiskt till. Just att jag inte har medhjälpare är ju inte att rek, men det ger bonuseffekten att det aldrig 'stressas'. jag tycker aldrig 'på torsdag ska jag sitta upp, kan du hjälpa mig då?', utan när det känns rätt sitter jag upp helt enkelt. På nuvarande kille blev det tredje gången med sadel, och en besökare skulle kunnat se mig i hjälm, mysbyxor och i strumplästen (hade gummistövlar ju, sparkade av dem) sitta upp och skritta herrn genom stallet och göra halt. Inte alls planerat att sitta upp, men som sagt, när det känns rätt.

Så, börjar mycket hellre året de är två, än nån snabbfix över 2 -3 månader våren de är tre.

Och så mitt eviga tjatämne - unghästar ska ridas UTE. Ridbana ser mina när de är stabila i skritt, trav och galopp ute.

Det FÖRSTA mina lär sig är btw stå stilla vid pallen. Och så ska de kunna göra halt på röstkommande och lugnt och tryggt stå still med.

Och det är ungefär vad första turen går ut på. Stå still vid pallen, matte sitter upp (jag hänger inte en massa heller), man skrittar en liten bit, gör halt på röstkommando, står still en stund, matte sitter av. Färdigt.

Sen byggs det på, med start igen efter halten osv. I små myrsteg.

kl

Tycker de flesta här verkar ha samma uppfattning som mig. Mn 06:a har jag "ridit" 4 gånger. Max 5 minuter, skritt, halt, skritt, ett par steg i trav, sen är det bra. Eftersom hon inte verkar tycka det är konsigt alls och känner till mina kommandon från backen så ska jag ine rida henne så många gånger under vintern, utan vi kan sätta mer fart i vår. Hade hon däremot tyckt att det var obehagligt att ha mig på ryggan hade jag kunnat rida henne några minuter lite oftare under vintern och sluppit stressa i vår, om man vill visa på 3årstest.

Jag tycker att den metoden är bättre än den man tyvärr ser mycket omkring där jag bor. Hästen gör ingenting, bara går i hagen till den är typ 4 år. DÅ helt plötsligt kommer någon på att OJ, den måste j börja ridas. Skickas iväg på inridning och går från haghäst till ridhäst på mindre än en månad:eek:

*kl*

Jag tycker det verkar som de flesta här är inne på samma spår som mig. Korta och roliga arbetspass när de är unga. Jag måste erkänna att jag trodde att de unghästutbildare/tränare runt omkring mig som pressar sina hästar rent tokigt i mina ögon var representativa för "halvblodsfolk" eftersom de hela tiden försvarat sitt beteende med att de ska till 3 års test och fyraårs championat.

Eftersom jag ytterst sällan har medhjälpare så gör jag lite som Alexandra_W. Jag brukar passa på att klättra omkring på stenar när vi går skogspromenader så de tidigt redan vid 1½ års ålder vänjer sig vid att jag är högre än dem. Jag brukar även passa på att klappa dem på andra sidan med armen över ryggen i dessa lägen så de vänjer sig. Sedan sitter jag helt sonika upp när det känns som läge för det och då blir det korta skrittsnuttar på 50 meter eller så.

vad skönt att du fått lite annan uppfattning! :) ALLA halvblodsnissar är inte hemska *ler* men som sagt, du måste ha extremt hemska hästfolk runt dig, stackars djur!!

Ja åtminstone halvblods folket. Tack och lov tillhör jag själv inte dem och jag fick ofta skäll för att jag tog det för lungt med min häst och inte höjde kraven tillräckligt fort. Fast jag inte skulle iväg på några tester osv.

Tyvärr har det där satt sig ganska djupt så är jga fortfarande ofta osäker på om jga ställer för låga krav på min häst och går för långsamt fram. Fast det borde ju inte skada hästen heller iofs.

För låga krav kan man nog inte ställa (kanske i uppfostrad iof och du får en häst som blir väldigt sent ordentligt inriden i jämförelse med jämåriga kamrater) men det viktiga är att du inte är osäker på hur du ställer kraven! Sen om du tar det jääääättelungt är upp till dig, man ska aldrig skynda fortare än hästen kan! :)

Nu är jag ju inte halvblodsfolk längre. Men jag var likadan när det begav sig och jag hade hbl. Nu är det så drygt länka till passagen, men finns fin bild på premiärsittningen på dåvarande halvblodsungstoet. Det är på våren som tvååring, barbacka och uppsuttet från pall. Nu fick hon tas bort några månader senare, men annars hade hennes utbildning blivit lika som arabstoet fick och ponnyskrutten här skulle fått om jag haft en sadel åt honom nu.

För låga krav kan man nog inte ställa (kanske i uppfostrad iof och du får en häst som blir väldigt sent ordentligt inriden i jämförelse med jämåriga kamrater) men det viktiga är att du inte är osäker på hur du ställer kraven! Sen om du tar det jääääättelungt är upp till dig, man ska aldrig skynda fortare än hästen kan! :)

När det kommer till den generella uppfostran så är jag stenhård på var mina gränser går och vad hästen får och inte får göra. Där viker jag inte en tum. För det kan bli farligt.

Egentligen är jag inte så osäker på hur fort jag kan utveckla min häst utan tar det efter hur det känns men jag blir ändå osäker om jag är för långsam. Nu i dagsläget sitter jga på en häst med mycket bagage och vill få så lite bakslag som möjligt så jag kanske är lite mesig. Å andra sidan så är detta ingen tävlingshäst som ska ut och visa upp sig utan möjligtvis att vi kommer ut på någon klubbtävling om något år.

Mitt mål nu är att hon ska kunna starta (men vi kommer nog inte göra det) en LC dressyr och en Lc hopp och 1 pp distans. Det är målet till nästa sensommar. Men det betyder inte att jag kommer starta utan det är ett mål uppsatt för att vi ska ha något att sträva mot. Vet inte om det är för snabbt marscherat med tanke på att hon bara är riden 11 ggr.

tycker också att många har lite väl bråttom ibland. när vi hade 3-års test på skolan hade vi med två unghästar som vi elever hade ridit in.
innan hästarna skulle visas upp så red dom fram ute på ridbanan, vi hade en domare som stod och pratade med oss under tiden och när en av unghästarna travade förbi så suckade han bara. den unghästen reds i form i alla gångarter och det gillades inte. sedan lufsade en av våra hästar förbi och det var grym skillnad, den här travade på i friskt tempo med huvudet upp så han kunde kika omkring under tiden. då kläckte han ur sig att "sådär ska en treåring gå".

Fast det där tycker jag är fel. Från dag 1 uppmuntrar jag en bra form och koncentration på ryttare ska hästen ALLTID ha, oavsett ålder. Däremot ska man inte panikträna för att få hästen att böja på nacken inför treårs, då är man helt fel ute.

Det viktigaste är bjudningen, och när den finns är "trillar" de flesta hästar in i en bra form om ryttaren är balanserad och gör hästen uppmärksam. Jag tycker det är helt fel att uppmuntra hästen att gå med huvudet i vädret och titta på andra saker.

det var väl inte så att det "uppmuntrades" att springa med huvudet i vädret. utan det ställdes inga krav, var ingen "hårdträning" inför testet, utan bara uppsutten ridning några gånger tills alla gångarterna fungerade. inte mer än så.

men det är väl självklart^^ men i början av en inridning när man bara ska lära hästen att gå i alla gångarter under ryttare så är väl inte formen något man ställer krav på redan? =O
nu menar jag under ryttare, i annan träning kanske man kan göra lite mer, men det borde väl vara lättare för hästen att lära sig hitta sin egen balans själv i början när den har någon på ryggen?

jag kanske är helt fel ute då jag inte är så insatt, men dom gånger jag har varit med och ridit in unghästar så har det koncentrerats på att hästen bara ska bli säker i ridningen och att man kräver form lite längre fram^^

Senast ändrad:

Jo men form och att hitta sin balans är olika saker :)

Formen "kräver" man inte förens hästen, som du säger går bra i alla tre gångarter :) Då kan man lägga in formen så att gångarterna och träningen kan utvecklas!

Med att hitta sin balans menade jag att det är bättre för hästen om den söker sig neråt även om den inte går i form än att den går med huvudet uppåt!

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 963
Senast: mars
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 973
Senast: Lavinia
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 578
Senast: Fiorano
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 911
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka