Varför så bråttom?

Mysaan

Trådstartare
Jag sitter här och läser trådar på Buke om inridning av hästar. Jag personligen har svårt att förstå att hästar rids in som 2½ åringar för att hinna vara med på 3 års testen.

Nu när man läser runt känns det som att uppsittningen kryper längre och längre ner i åldrarna. Men hur blir det med hästarna om 10-15 år? de som rids in snabbt och effektivt som 2 åring (våren det året) hur ser de ut i rygg och ben 15 år senare?

Jag förstår att det kan vara viktigt för uppfödare osv att få sina uppfödningar bedömda. men stressar vi inte hästarna lite mycket nu för tiden? Ställs det inte lite väl höga krav på dem emd alla tester och bedömmningar osv.

För som jag har förstått så är det sedan någon test vid 4 år och då ska den visat tävlingsresultat på vad? 1 .10 inom hoppning?

Sedan då som 5 åring? Hur mycket har kraven ökat då? Det känns som att vi stressar på och ska ha resultat fort.

Är det därför man läser annonser sedan där det står: Billig på grund av hög ålder men har nog något år kvar. Sedan visar det sig att hästen bara är 12 -13 år. Räknar vi med att hästen är slut då? Eller är den slut då pga för höga krav som unghäst? Jag bara funderar här. För det konstiga är att sedan läser man om hästar som blir både 25 och 30 år så hur kan de då räknas som slut och gamla före 15?

Sv: Varför så bråttom?

Jag sitter här och läser trådar på Buke om inridning av hästar. Jag personligen har svårt att förstå att hästar rids in som 2½ åringar för att hinna vara med på 3 års testen.

Nu när man läser runt känns det som att uppsittningen kryper längre och längre ner i åldrarna. Men hur blir det med hästarna om 10-15 år? de som rids in snabbt och effektivt som 2 åring (våren det året) hur ser de ut i rygg och ben 15 år senare?

Jag förstår att det kan vara viktigt för uppfödare osv att få sina uppfödningar bedömda. men stressar vi inte hästarna lite mycket nu för tiden? Ställs det inte lite väl höga krav på dem emd alla tester och bedömmningar osv.

För som jag har förstått så är det sedan någon test vid 4 år och då ska den visat tävlingsresultat på vad? 1 .10 inom hoppning?

Sedan då som 5 åring? Hur mycket har kraven ökat då? Det känns som att vi stressar på och ska ha resultat fort.

Är det därför man läser annonser sedan där det står: Billig på grund av hög ålder men har nog något år kvar. Sedan visar det sig att hästen bara är 12 -13 år. Räknar vi med att hästen är slut då? Eller är den slut då pga för höga krav som unghäst? Jag bara funderar här. För det konstiga är att sedan läser man om hästar som blir både 25 och 30 år så hur kan de då räknas som slut och gamla före 15?

Tror jag läste en tråd om detta för ett litet tag sedan. Förstod det så att hästarna som rids på treårstestet vanligtvis får ha ett låååååååååångt sommarlov sedan.

Fast det lilla som de gör på 3-årstestet är knappt vad jag kallar för ridning. Det räcker om hästen accepterar att ha ryttare på ryggen så räcker det i princip. Det enda den skall göra är att ta sig runt med en ryttare ett varv åt varje håll i varje gångart. Dvs samanlagt så blir det ca 6 varv. Uppsittningen skall också ske framför dommaren och samma sak med "uppvärmningen" (i mitt fall skritta runt i ett varv för att kika på omgivningen).

Så håller inte en 3-åring för den lätta ridningen så är det tveksamt om den kommer att hålla som ridhäst överhuvudtaget.

Mvh

Tora

jag har pratat med många olika tränare och unghästutbildare och deras gemensamma svar är att årgångstesterna är just en trigger för att hästarna SKA ridas in i tid. Hästarna mår inte bra av att stå i en hage fram till fyra-fem års ålder. Senor, ligament, fästen, skelett odyl behöver tydligen viss belastning under tillväxt för att bli starkare.
och som tscabo skriver - treåringarna som matchats inför test eller ridits in under våren får ju minst 2 månaders ledighet under sommaren.

Att rida unghäst handlar ju inte om att nöta en massa utan enbart presentera nya uppgifter och lätt motion.

Man får nog känna sig fram på sin egen häst. Den som har en riktig framtida hoppstjärna behöver knappast anstränga sig för att få hästen att hoppa 120 som femåring.
Men om hästen har svårt för sig, då bör man tänka efter.

så visst, en del kanske stirrar sig blinda och tvingar sina hästar till uppgifter de inte klarar av "bara för att", men jag tror även att många agerar med sunt förnuft och tränar inför en viss uppgift men om hästen inte är redo så struntar man helt enkelt i det.

Att hästarna går sönder handlar mycket om just FELAKTIG ridning och avel. Man lägger en snygg hingst på ett snyggt sto utan tankar på huruvida deras benställningar, ryggar etc ser ut.

Hrrm, jag haller nog med lite granna, att det stressas lite for mycket, speciellt har i england...jag har en 2 1/2 arig pre hingst och som han ser ut i kroppen just nu skulle jag aldrig komma pa tanken att sitta pa honom an, han ar helt enkelt for ung an sa lange...

men vi jobbar lite granna pa lydighet, typ in hand arbete 3 ggr i veckan for ungefar 10-15 minuter och lite promenader ut i skog och mark....har longerat men tranar da mest typ att visa hasten pa spanskt vis sa att trava upp i en rak linje, men ocksa att lyssna pa rost och sa....men vantar med att sitta pa honom tills han ar tre, och da blir det fortfarande valdigt lugnt och lite arbete

*kl*

Okej jag hade ingen aning om hur mycket som krävs på treårs testen utan jag utgick från det jag har sätt i min omgivning. Dvs timslånga ridturer och traggla för att hästen ska gå i form osv.

Att hästens senor och ligament inte mår bra av att stå i en hage tills de är 4-5 år stämmer väldigt bra. Lättare belastning i tidig ålder är bra för den bitens skull.

Det jag reagerar emot lite är (attityder som jag stött på) att hsäten ska stressa till att klara saker. Skit i att de är i en växtperiod utan rid 1 timme 5-6 dagar i veckan på 3 åringar.

Sedan när man läser här på buke så ser man folk som hänger/sitter/rider på sina 1½ åringar för de är snart 2 typ.

Lättare belastning är bra men någonstans måste man väl ändå se till hästen som individ också? Jag har läst endel trådar här på buke där man faktiskt har skjutit på testen och/eller struntat i den för att hästen inte är redo vilket jag tycker är bra. Men generellt känns det som att hästen bara ska vara redo.

Man får nog känna sig fram på sin egen häst. Den som har en riktig framtida hoppstjärna behöver knappast anstränga sig för att få hästen att hoppa 120 som femåring.
Men om hästen har svårt för sig, då bör man tänka efter.

.

Och jag har tyvärr lite för ofta stött på unghästar som är hoppavlade men som verkligen inte kan hoppa som därför tvingas hoppa 2-3 ggr i veckan för att den ska lära sig. Detta med en så kallad "duktig hopptränares" goda minne. Hästen har ingen teknik öht men eftersom det ingår i 4 års testen så ska den bara hoppa för att uppfödaren sedan ska kunna sälja för 100 000 - 150 000 kr.

Det är ju rent skrämmande. Och det verkar som att detta är en ganska allmän uppfattning. Hästen är avlad för hoppning den ska hoppa till varje pris. Även om den är usel.

Nu säger jag inte att alla är så för det finns fortfarande vettiga människor men tyvärr verkar denna attityden sprida sig mer och mer. Man glömmer se till hästen utan bara vad som ska vara i tester osv.

Men säg gärna att jag har helt fel och att jag bara stött på avarter och att det inte är allmän uppfattning.

Dessutom ska man tänka på att treårs och kvalitén är för en normalbegåvad, normalutvecklad individ.

Championaten i sin tur är för mer begåvade individer - dvs det är inte meningen att ALLA ska klara av att kvala och de som har mindre begåvade individer men inte inser det försöker kvala i all oändlighet - DÅ blir det stress och helt fel utbildningstrappa för DEN hästen.

Men jisses!! då har du verkligen träffat fel folk *morrar högt!*

Då förstår jag varför du blir upprörd, jag skulle blivit galen!!
fy f-n för sånna människor. Man ska självklart se till hästen som INDIVID och som UNGHÄST, dvs anpassa ridning efter deras ålder, kropp å psyke. Annar ska man inte ha unghäst.

Kolla gärna under 05ornas tråd här på Buke så får du träffa en hel del vänliga människor som ändå strävar mot framtida tävlingsbanor men som rider idag efter de förutsättningar hästarna har!
De du har träffat skulle tas ned från sadeln direkt!

Dessutom ska man tänka på att treårs och kvalitén är för en normalbegåvad, normalutvecklad individ.

Championaten i sin tur är för mer begåvade individer - dvs det är inte meningen att ALLA ska klara av att kvala och de som har mindre begåvade individer men inte inser det försöker kvala i all oändlighet - DÅ blir det stress och helt fel utbildningstrappa för DEN hästen.

Speciellt en häst jag tänker på försöker de kvala till championaten och den stackaren kan knappt kravla sig över ett 90 hinder. Men hon är hoppavlad så hoppa ska hon.

En duktig unghästutbildare kan bedömma individen, växtperioder mm och lägga upp det hela efter det.
Ibland kan "träniongen" vara 2*20 min i veckan. resten går hästen i hage med andra och busar.

Att det börjas i tid är knappast problemet.Det är snarare att man väntar för länge.Hästen behöver under en längre period vänjas vid belastning för att kunna utveckla sitt skellett, muskler och senor.

Treårs och de olika championaten är ju mål med fastställda riktlinjer som kunnigt folk har kommit överens om ska ingå i de olika momenten.De saker som ingår i momenten är saker som en medelmåtta lätt klarar av med rätt träning.

Jag tycker att det är rimliga krav till både 3års testet och 4 års kvalitén för halvbloden.

3års testet är löshoppning upp till 1,30cm, visning för hand i skritt och trav + galopp löst samt ett valfritt ridprov.
Ridprovet går i princip ut på att du ska kunna rida i båda varven i alla gångarterna. Så med andra ord behöver hästen vara styrbar och kunna växla mellan gångarterna hyfsat. Det bedömning inte hurvida hästen går i form eller inte och det sätts inga poäng utan bara G eller IG.
Och det är som sagt upp till ägaren om man vill visa uppsuttet eller ej. (dock krav för diplom)

4 års kvalitén är samma sak ungefär, men ridprovet är lite mer utvecklat, hopphästarna visas hoppade en lätt bana på typ 70-80cm och gångarts hästarna ridna, här är det mer krav på form men programmet man rider är i princip LC.

För årgångs championaten är det 100cm för 4 år, 120 för 5 års och 130 för 6åringarna. Det krävs 3 felfria runder på höjden för att kvala. Man kan kvala från mars-aug (sept?) så det är rätt lång tid att klara 3 rundor.

Jag har en 3åring som ska visas på 3 års nästa år, inte min men jag "utbildar" henne. Planen är att löshoppa och tömköra henne nu under ett par månader, om hon är redo så hänger vi lite på henne och ev sitter på henne. därefter får hon ett par månaders vintervila och sätts sedan igång ett par månader innan 3 års för att finslipa. Efter 3 års blir det betäckning och sommarlov.

Så har jag fått uppfattningen om att de flesta gör.

Speciellt en häst jag tänker på försöker de kvala till championaten och den stackaren kan knappt kravla sig över ett 90 hinder. Men hon är hoppavlad så hoppa ska hon.

Stackars :(

Mina tränare är helt underbara med unghästar, de kan verkligen ge en bra råd om precis allt i uppläget :love:

*delvis kl*

Det verkar ändå som att många är vettiga och håller en lagom utbildnings tempo.

ZOFUS! Som jag skrev i ett inlägg så vet jag att hästens ligament och senor mår bra av tidig belastning. Men som jga upplevt unghästutbildarna här omkring så lägger de för hög belastning och för höga krav på sina unghästar.

När man sedan då läser om folk här på buke som sitter på sina 1½-2 åringar så börjar jag fundera på om jga är överdrivet försiktig med de unghästar jag hafft i min vård.

När man sedan då läser om folk här på buke som sitter på sina 1½-2 åringar så börjar jag fundera på om jga är överdrivet försiktig med de unghästar jag hafft i min vård.

*nyfiken* Var har du läst det?

Min förra unghäst jag hade utbildade jag enligt halvblodsmodellen. Nu med min nya stjärna har jag beslutat mig för att skjuta på allt ett år, då jag dels inte såg någon vinst i att utbilda så tidigt med den förra unghästen och dels så är nuvarande häst född så sent på året (mitten av juli).

Hon kommer därför bli insutten först under hösten som treåring. Eftersom hon är under 148 cm så finns ju inte någon hets ifrån treårstest, då ponnyer inte visas uppsuttna.

Det var någon tråd som jag så sent som i dag läste om en som satt på sin 16 månaders ponny inkl. westernsadel.

Måste då få fråga är dte bara halvblod som rids in som 2½ åringar och som har alla dessa tester? Har ett svagt minne av att det fanns någon 4 års (i allafall) test för connemaror när jga hade en sådan.

Har inte alla raser års tester?

Jo alla raser har treårs o kvalite. Men ponny sitts ju inte på på treårs och hoppas ej uppsuttet i grundkvaliten, däremot om de går vidare som hopponny i finalen ska de visas uppsutten hoppning.

Dock tyckerj ag de flesta ponnyer kan ridas in (jag har connm) som 2,5 åringar. Eller ja, sittas in. Sedan kommer de inte (och ska inte heller) komma lika långt som ett halvblod lika tidigt.

Quarterna börjar man ofta rida tidning vet jag. Alltså liknande halvbloden. Man sitter in dem sas.

Quarterna börjar man ofta rida tidning vet jag. Alltså liknande halvbloden. Man sitter in dem sas.

Jo dem sitter man på redan våren som tvååringar har jag förstått. Eller iofs lite ut efter hur de ligger till i tillväxten också.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 963
Senast: mars
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 973
Senast: Lavinia
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 578
Senast: Fiorano
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 911
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka