varför så ändrat beteende?

F

fonen

Min häst går tillsammans med 4 stycken unghingstar (åringar och 2åringar) på bete nu och han trivs helt super, han uppfostrar dom jättebra och dom har tillome blivit mycket lugnare och de går utan problem att gå in i hagen utan att dom kommer och springer över än, vilket knappt gick alls förut.

men iallafall, min häst har alltid varit självständig och inte brytt sej om att lämna flocken eller så, han är likadan mot mej som tidigare, respektfull och följer med mej utan minsta problem från hagen o så och ifrågasätter ingenting.
men han har hela tiden koll på dom i hagen, inget direkt man märker av men han tappar ofta koncentrationen och tittar efter dom lite diskret om han får, de är som sagt väldigt diskret men de är irriteranade att inte ha hans fulla koncentration som man hade förut.

så här har han aldrig varit förut, han har aldrig ens tittat efter andra hästar när jag ridit, är de någon skillnad när de är småhästar som dom går med? tycker han kanske att han har mer ansvar för dom eller så? för han verkar ta uppfostrandet på fullt allvar i hagen, går emellan dom när dom bråkar osv.

jag är lite glad att han har fått en uppgift i sommar, för han verkar gilla dom små väldigt mycket..men som sagt..är de någon skillnad på småhästar och vuxenhästar?

Sv: varför så ändrat beteende?

Han tar sin uppgift på fullaste allvar, precis som du ville att han ska göra, ridningen stimulerar honom tydligen inte lika mycket och han anser väl att han inte vill släppa ifrån sig sina skyddslingar.

Här gäller det att kunna motivera honom!

Liknande trådar

Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 028
Senast: super
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 080
Senast: Lavinia
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 732
Senast: Mia_R
·
Dressyr Det är ganska få topphästar som går ute i stora hagar med kompisar. De finns absolut men är verkligen inte vanligt. Är inte helt med på...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
6 129

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka