Varför rider ni med spö eller/och sporrar?!

Xoya

Trådstartare
Jag bara kom på mig så där när jag stod och diskade tidigare idag att jag rider varken med spö eller sporrar på min häst.
Anledningen till det är för att min häst avskyr att jag rider både spö och sporrar...han sparkar bakut och stegrar sig i ilska för han känner sig ovärdig om man använder det på honom.
Och sen efter ytterligare tankegångar vid diskandet så började jag undra varför rider man med spö och sporrar egentligen?!
Det är väl en ganska dum fråga egentligen...men efter jag igår var och red med en bekant ut på sin häst som både red med sporrar och spö utan större framgång. Så kan jag inte släppa den fråga jag har i huvudet och frågar därför er...varför rider ni med spö eller/och sporrar?!

Sv: Varför rider ni med spö eller/och sporrar?!

Jag rider min häst med det så att jag kan ge finare hjälper. Det beror helt på vilken häst man sitter på.

Alltså, jag rider hellst utan spö och sporrar. Har aldrig ridit med sporrar. Men jag har en häst men rider även på Alleby ridskola. Och där ska man ha spö på sega och lata hästar för att dom ska öka.. :confused: Min kompis som gärna rider utan spö säger att man ska ha spöt på hästens bakdel för att liksom "styra" in den och få kontroll på den. Men jag tror man har det för att öka eftersom att många som rider använder det på bogen också.. Sporrar vet jag ingenting om. Men jag tycker det är fel att ha sporrar, även om det inte skadar hästen så tycker jag sporrar är hemska. antaglien från alla dessa filmer och bilder där man ser sådana stjärn formade typ.. :mad:

Senast ändrad av en moderator:

Jag har aldrig förstått det där med filosofin när man ska få hästen att öka farten med ett spö varför man använder spöet på rumpan.
Visserligen är det drivningen kommer bakifrån men om det är så att man vill ha hästen att öka farten så kan man väl lika gärna slå till sina egna ridstövlar...för mig är det själva ljudet jag tror hästen reagerar på...och själva ridspöet på rumpan måste väl hästen ta som en bestraffning...för det är väl ungefär som agning?! Eller är jag helt ute och cyklar nu?!

Spöet är inte till för att hästen ska öka! Det ska användas som en förstärkande hjälp till skänkeln om hästen inte lyssnar.

Har man en häst som inte lyssnar på skänkeln så känns det mycket humanare att ha ett spö att peta / förstärka skänkeln med än att stitta å tjata/sparka med skänkeln.

Sen kan ett långt dressyrspö användas att peta med så man kommer åt hela hästen.

Hoppspö tycker jag har varit utmärkt på hopptävling tex om hästen inte har full koncentration på mej/hindret så kunde man klappa lite med det på bogen, som att 'väcka' hästen lite.

Jag har ofta både spö och sporrar på min foderhäst och förklarar mer än gärna varför:

Spöt (tänker då mest på dressyrspöt) hjälper mig att komma åt bakbenen eftersom hästen tidigare gått utan några större krav och ofta tappar bakdelen. Sporrarna använder jag av den enkla anledningen att kunna ge finare hjälper. Vad gäller hoppspö håller jag helt med fijja i tänket.

Jag använder spö för att kunna peta till ett bakben.
Jag använder sporrar för att kunna ge finare hjälper.

Jag använder hoppspö sommartid för att kunna klappa till flugor och bromsar, jag. :angel: ;)

Använder sporrar när jag tävlar då det är krav enligt TR (har jag fått förklarat för mig på tävlingsplats). Dressyrspö använder jag ENDAST när jag tränar för instruktör eller själv för att kunna förstärka skänkel om det skulle behövas. :)

Hej!

Sporrar är jag inte mkt för har bara ridit med det en gång...

Spö har jag alltid med mig när jag e ute å rider min foderhäst.. Hon kan lätt få för sig att koncentrera sig på annat å då brukar jag använda spöt att väcka henne lite.. Sen kan hon även få för sig att skutta runt lite ibland å då är det även bra där som en hjälp för att få henne att lyssna.. Kan även använda det för att "visa" att hon går för nära ett träd eller liknande å då slår jag helt enkelt lite på trädet så hon fattar att hon ska flytta sig lite åt andra hållet... Å som en annan inläggare sa så e det även utmärkt att använda för att vifta bort flugor å andra småkryp.

Har ofta med mig spö eftersom jag anser att spö är mer logiskt... fram är ju fram men på en unghäst som inte kan allt än kan saker o ting va lite förvirrande.

Skänklar som klämmer på MITTEN vart ska jag ta vägen!? Pillar jag då lite med ett dressyrspö på rumpan i stället fattar de:idea: jag ska gå fram bort från det där pillet o så slipper man sitta o klämma eller rent av sparka i sidorna på hästen:crazy:

Sporrar vet jag ingenting om. Men jag tycker det är fel att ha sporrar, även om det inte skadar hästen så tycker jag sporrar är hemska. antaglien från alla dessa filmer och bilder där man ser sådana stjärn formade typ.. :mad:

Dom stjärnformade "westernsporrarna" och andra sporrar som rullar är faktiskt snällare mot hästen än vad de flesta tror!
Dom rullar på hästen och man kan inte "fastna" med dom som med vanliga sporrar.
Dessutom så kittlar dom mer på hästen än dom traditionella som petar i sidan istället.

Jag rider alltid med spö för min häst är en riktig filur som kan hitta på en del hyss och då är det bra att ha något att peta på honom med för att få honom på bättre tankar.
Sporrar har jag ibland för att jag har så klena ben :D och då behöver jag sporrarna för att förstärka skänkeln.

Spöt (tänker då mest på dressyrspöt) hjälper mig att komma åt bakbenen eftersom hästen tidigare gått utan några större krav och ofta tappar bakdelen. Sporrarna använder jag av den enkla anledningen att kunna ge finare hjälper. Vad gäller hoppspö håller jag helt med fijja i tänket.

Jag red med dressyrspö på min häst förut. Hon var inte heller van vid att några större krav ställdes på henne, så jag fångade upp bakdelen med spöt. Nu när hästen är i bättre form och orkar bära sig själv bättre har jag slutat med spöt, tycker mest det är i vägen nuförtiden...

Angående sporrarna är jag inne på samma bana som kampargladje, jag använder bara på tävlingar eftersom jag måste.

De är förstärkning av hjälperna. Inte alltid jag använder sporrar, dessutom kan man ha dem med utan att sakerna för den skull används. däremot skule jag tycka det var besvärligt att vid ev behov behöva sitta av, ränna efter spö/sporrar för att sedan fortsätta ridningen. ytterligare faktor är att de ska användas med precition. Dvs i exakt rätt ögonblick.

Jag rider med spö, dock inte alltid. Det använder jag när jag hoppar, när jag rider ut samt ibland till dressyren. Jag använder inte spöet mycket utan petar till någon gång. När jag rider ut har jag spöet i förebyggande syfte, dvs om det skulle behövas. Det är däremot inte alls ofta det behövs.

Sporrar använder jag aldrig. Hästen avskyr sporrar, han börjar bocka och sparka bakut. Dessutom är han pigg och glad och lyssnar väldigt bra framåt.

Måste däremot tillägga att jag använder sporrar på andra hästar ifall det behövs. Detta för att stärka mina hjälper vid behov. Som älgen skrev måste de användas i exakt rätt ögonblick!

Låter på dig som att du tror att man använder spöt till att bestraffa, att slå med? Man slår verkligen inte med ett spö, man petar..

Jag tänker mer typ "ey duu, koncentrera dig nu" när jag petar till min polle med spöet :p

Jag har faktiskt använt spö på min häst några gånger för att han ibland är väldigt lat/slö/seg och jag vill inte sitta och hacka med skänklarna. Säger jag trav ska det vara trav direkt, inte 20sek senare.
Så därför tycker jag det är bättre att visa med spöt en gång än att sitta och hacka med skänklarna en hel lektion.

själva ridspöet på rumpan måste väl hästen ta som en bestraffning...för det är väl ungefär som agning?! Eller är jag helt ute och cyklar nu?!

Man ska inte ju slå hästen med spöt, som för att straffa den. Man ska dutta, vifta, "klatscha" till lite lätt o.s.v. som en förstärkning av hjälperna.

Jag använder oftast sporrar på min häst när jag rider dressyr, för att få finare hjälper. Änvänder även spö ibland för att kunna komma åt bakbenen ännu mer.
Har alltid spö när jag rider ut eller hoppar.

Liknande trådar

Hästhantering Jag är så nära på att ge upp min häst jag snart har haft i 1 år. Jag hade sett så mycket framemot att ha häst igen men allt verkligen...
Svar
15
· Visningar
3 219
Senast: Grazing
·
Hästhantering Hej, Jag köpte min första egna häst hösten 2019. Honom köpte jag eftersom han skulle vara/verkade vara så lugn och snäll i hanteringen...
2
Svar
21
· Visningar
5 277
Senast: Happimess
·
Hästvård Jag är inne på att byta stall till min häst pga hagarna. De är dränerade men det är ändå lera nästan till knäna, magen ballar ur totalt...
2
Svar
27
· Visningar
2 363
Senast: Emine
·
Hästhantering När vi köpte vår ponny i början på november så var hon en lugn om än lite hanterad tjej som precis blivit inriden. Hon är importerad...
2
Svar
30
· Visningar
3 346
Senast: SiZo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar