Varför rider du, egentligen?

Z

Zora

Satt och diskuterade med en väninna igår som inte håller på med hästar. Det kom fram frågor som jag tänkte ställa till er också.
Varför rider du?
Varför har du valt just den inriktning du valt (skogsridning, fälttävland, dressyr, hoppning osv)?
Om du tävlar, varför gör du det?
Vad har du för mål med dig själv och din ridning?
Vad har du för mål med hästens utveckling?
Hur går du tillväga för att nå dina mål?

Och det räcker inte med svaret som jag först försökte komma undan med: För det är så roligt. :)

Jag rider för att jag tycker det är kul. (Det är sant.) Älskar allt som har med hästar att göra.
Jag är en allround tjej. Tycker om att rida skogsturer men även att hoppa och rida dressyr. :love:
Mål med mig själv är att bli bättre såklart.

Själv rider jag western och håller på mycket med NH. Innan red jag engelskt och visste nog inte så mycket om hur hästen fungerade (psykiskt och socialt) Och inget funkade speciellt bra för oss! :(

Nu rider jag inte nödvändigtvis, nu är det roligt att bara umgås med pållan på HENNES vilkor.

Vi har jätte roligt tillsammans!

Jag skulle vilja svara så här:
Jag umgåst med min häst för att det blivit roligt och hon lär mig något nytt varje gång!
Hon är min lärare om hur hon fungerar.

tänker alldrig "dumma häst" längre.. för när hon inte gör som jag vill att hon ska göra så är det jag som inte gjort rätt!

RIDER FÖR ATT HÄSTAR ÄR DET UNDERBARASTE DJUR I VÄRLDEN!! :rofl: :rofl: :bow:

Jag rider för att samhörigheten med hästen ger en kick.
Och det gäller som svar på alla frågorna.

Målet är att bli "Ett med hästen".

Varför rider du? Träning, motion, samhörighet, lycka, kärlek, glädje, sorg, framgång och motgång.

Varför har du valt just den inriktning du valt (skogsridning, fälttävland, dressyr, hoppning osv)?
Dressyr främst, har min häst uppstallad på en anläggning där det är främst dressyr som gäller, har även hittat en superb dressyrtränare & därför har det på senaste året blivigt mest dressyr. har inte hittat någon hopptränare jag trivs med & det finns inte så många träningar att delta i här.

Om du tävlar, varför gör du det? gör det inte

Vad har du för mål med dig själv och din ridning? Utvecklas, som ryttare och individ. Utveckla hästen som ridhäst och individ. Stärka och förbättra vår kommunikation.

Vad har du för mål med hästens utveckling? se ovan.

Hur går du tillväga för att nå dina mål? Träning, mycket tid kärlek och pengar.

* Varför....? Ja... Därför att hästar är en av de mest fantastiska skapelser som finns! Och för att de är levande djur, varje dag tillsammans med en häst är en utmaning...
* Min "inriktning" är hoppning. Jag har alltid gillat utmaningar och "fart coh fläkt", sedan jag började rida har jag vart hoppfrälst.
* Jag tävlar därför att jag tycker att det är kul! Dessutom älskar min häst att åka iväg på tävlingar!
* Mitt mål med min ridning är jag jag ska utvecklas och få bättre samhörighet med hästen.
* Mitt mål med min hästs utveckling är att få henne mer lyhörd och att vårt samarbete skall flyta på.
* Hur jag går tillväga? TRänar och försöker skapa ett ömsesidigt förtroende till att börja med. Men träning är väl nyckeln till all framgång, som det så fint heter...

- Jag rider för att jag älskar hästar, det ger mig jättebra kondis och smidiga muskler, det ger mig frihet att komma ut i skog ock mark i alla väder, för all glädje och sorg och för att hästar är det bästa som finns!!!

-Jag är en hoppmänniska för att jag gillar spänningen och farten.

-Jag tävlar för att jag tycker det är kul och det har mina hästar också tyckt. Sen vill man ju gärna få ett "kvitto" på hur långt man kommit i sin ridning!

-Målet är att utvecklas i min ridning och att hålla kroppen igång!

-Målet är att hästen ska utvecklas tillsammans med mig så vi blir bättre tillsammans!!!

- Mina mål uppnår jag med träning, envishet och kärleken till min häst!!

Jag rider för att min dotter gör det :)Jag red mycket som tonåring, sen har det varit ett långt uppehåll.
Men när min dotter började, så kändes som att jag ville börja igen. Jag har inget speciellt mål, roligt att ha ett intresse gemensamt med sina barn, trevlig motionsform. Underbart att vara bland hästar.
Fluff :bump:

Satt och diskuterade med en väninna igår som inte håller på med hästar. Det kom fram frågor som jag tänkte ställa till er också.
Varför rider du? för att de så kul!!!
Varför har du valt just den inriktning du valt (skogsridning, fälttävland, dressyr, hoppning osv)? Ville hoppa,men kraschade-blev rädd och ponnyn passade bättre till dressyr så sen dess e man dressyr "idiot"

för att de så kul!!

GP om en sådär 20 år :angel:

GP

tränar,tränar,tränar,tränar osv

Och det räcker inte med svaret som jag först försökte komma undan med: För det är så roligt. :)

Jag rider dressyr för njutningen av problem lösning (samma som i matte och klättring)
Jag hoppar för det vågar jag egentligen inte.
Galopperar för jag är lite fart galen.
Kör av samma orsak som galoppen.
Rider ut i skogen för naturen.
Men framför allt handlar det om samspel :)

*Varför rider du? - För det där ögonblicket när allt klaffar och samspelet mellan häst och ryttare är fulländat.
*Varför har du valt den inriktning du valt? - Dressyr, för det är en större grej för mig att få till det perfekta bytet än att hoppa över ett hinder t.ex. Men hoppning och skogsridning gör jag ändå för omväxlingsskull.
*Om du tävlar, varför? - Jag har inte tävlat än (bara någon ridskoletävling) men tänkte börja med det till våren för att lättare kunna stämma av mina målsättningar och framsteg.
*Mål med mig själv och ridningen? - Utvecklas som mäniska och ryttare. Fullärd blir man aldrig men mer lärd kan man alltid bli.
*Mål med hästen? - Nu för stunden är målet att hästen ska komma i kondition igen (efter fölledigheten). Sen vill jag ju alltid ha en frisk och välmående häst som ska trivas.
*Hur uppnår jag mina mål? - Gnetar på i stallet varje dag året om, tar åt mig av både positiv och negativ kritik så länge den är befogad. Lär av alla som har något vettigt att lära ut.

Varför rider du?
För att jag älskar det. Älskar hästar, (och det känns lite småtufft att ha kontroll över ett djur på ca.600 kg :cool:)
Har ingen riktig inriktning, men dressyr rider jag på lektionerna, och hoppar ibland på blåbärshoppning. Och rider i skogen med min kompis
Vill bli så bra som möjligt, hoppa högre än vad ja vågar nu( :angel:).
-
Träna,Träna,Träna,Träna,Träna

Varför rider du?
För att det är kul.

Jag har ingen inriktning själv, är ridskole-elev, men rider helst lättare dressyr om jag måste välja.

bara startat ett par gånger på klubb-tävlingar. gjort det för att det känns lärorikt att värkligen få veta vad någon tycker att jag gör för fel.

lära mig mer å bli riktigt bra. vill värkligen bli duktig å kunna samla hästen och att den skall trampa med bakbenen, lära mig hitta den rätta känslan.

har ingen häst.

tränar. kan dock bara rida lektion då jag inte kan ha egen häst, men jag rider så ofta jag kan och försöker värkligen.

¤Jeg rir selvfølgelig fordi det er gøy :p men også fordi jeg har vært fascinert av hester hele mitt liv; jeg begynte å mase om å ri så fort jeg lærte å snakke rent(2år gammel) Jeg hadde flere sterke "fascinasjoner" da jeg var liten;
-naturen, da spesielt vulkaner
-dykking
-sveising (!) :p
-ishockey (!)
-motorsykler
-hester
Så jeg føler at jeg i det minste må fullføre "hestedrømmen" ;)

¤Jeg har dessverre blitt litt engstelig med åra :( og islandshester er de hestene jeg har følt meg tryggest sammen med i den senere tid, derfor har jeg skaffet meg en selv. De er også veldig morsomme, for de er så rolige og greie å håndtere samtidig som de er ordentlige HESTER å ri! Jeg blir faktisk lettere utrygg ved håndtering av hest enn ved ridning!!! :o Derfor passer islandshesten spesielt bra for meg.

¤Jeg savner å konkurrere, har tidligere konkurrert i både sprang og dressur. Har tenkt til å prøve meg igjen...

¤Mitt mål er å få stabil, ren tølt på hesten, og starte på islandsheststevne, OG lære han å hoppe, og starte 60cm sprang! Jeg håper på en roligere trav etterhvert, så det blir mulig med LC dressur óg.

¤For å nå mine mål må jeg ta tiden til hjelp...

Jag rider för att det är helt underbart. För mig är islandshästarna otroligt fascinerande tack vare flock-känslan, lynnet, gångarterna - ja *allt* :love: !!
Vi tävlar inte än, men ska göra ett försök när vi kommit så långt.

Våra mål är en bra samvaro baserad på tillit och respekt, vilket påverkar både vår ridning och utveckling. Allt går ihop och är beroende av varandras utveckling. Mitt eget "lilla" mål är att lära mig så mycket som möjligt med ett öppet sinne.

*Varför rider du? (Kliché-svar)
För att det är kul!

*Varför har du valt just den inriktning du valt? Jag har ingen "inrikting" utan prövar på allt. Senaste projektet är att skaffa en westernsadel och träna upp hans gamla westernkunskaper.

*Om du tävlar, varför gör du det? Jag vill börja tävla lite smått i dressyr med honom, men vi är för dåliga än + att ag glömmer alltid programmet + att jag har noll tävlingsnerver :D

*Vad har du för mål med dig själv och din ridning? Att ha kul och överleva ridturen ;)

*Vad har du för mål med hästens utveckling? Att få honom smidigare och bättre på att hålla balansen. Han är lite klumpig.

*Hur går du tillväga för att nå dina mål? Tränar dressyr på åkern när underlaget tillåter, åker till ridskolan och tränar ibland samt försöker ta privatlektioner när jag har råd. Blir dock mycket markträning och lydnad så att han ska veta vem som är boss ;) :D

Varför rider du? Det finns så otroligt många skäl, så jag nöjer mig med att säga: jag rider därför att utan hästar är jag ingen hel människa.

Varför har du valt just den inriktning du valt (skogsridning, fälttävland, dressyr, hoppning osv)? Har ingen direkt inriktning, även om jag kanske är lite mer dressyr- än hoppintresserad (hoppfegis, det är jag det).

Om du tävlar, varför gör du det? Skulle aldrig få för mig att ställa upp i en tävling. Har inte nerverna för det, och ser inget nöje i det över huvud taget. Tävlar med mig själv, dock, vill ju utvecklas hela tiden.

Vad har du för mål med dig själv och din ridning? Att bli en bra ryttare, en sådan som kan plocka fram det bästa i alla hästar, en sådan som får hästen att tycka att det är roligt att arbeta. Målet med medryttarpållen just nu är att hitta ett gemensamt språk, vi talar förbi varandra en hel del. Men framför allt vill jag ha roligt!

Vad har du för mål med hästens utveckling? Har klarat av mitt första delmål: att få honom mer liksidig. Tidigare biljarderade han kraftigt med vänster fram, nu är biljarderingen borta. Nu tänker jag koncentrera mig på att bygga muskler och självförtroende och försöka få lite hyfs på hans galopp (travare).

Går långsamt fram, känner efter, låter det ta tid men är ihärdig. Lyssnar och läser, tar till mig av olika synsätt och drar egna slutsatser. Ser till att träning blir njutbart för både mig och hästen. Letar orsaker till allt som går fel, men även till allt som går rätt.

Först och främst är det väl för att jag tycker om djur och att slippa gå själv :D Det är fantastiskt att sitta på ett så stort djur och kunna se mycket. Långa turer i skogen och uppleva naturen tillsammans med ett djur. Att galoppera uppför en skogsväg en kylig höstdag och nå toppen med en häst som börjar ånga och som sprudlar av liv under en. Känna värmen och doften från hästen. Kunna komma vilt nära, att vara i samklang med naturen. Att kunna utvecklas med sin häst och lära mig nya saker, nya rörelser och förstå mer och mer.
Med den motiveringen till ridning så blir det givetvis distans som jag tävlar i. Tävlandet tvingar ut mig på långturer och att strukturera mitt ridande och det i sig är utmanande och kul. Samt att planera variation och inte bara rida på slentrian. Sedan rider jag dressyr till husbehov och hoppar lite, men inte för tävling. Detta är för att bygga en hållbar häst och att ha kul.
Och sist men inte minst, för att själv få motion, så att man inte blir gammal och trött för fort.
Hälsning Maja

Varför rider du?
Tycker det är roligt. Men det bästa är ju inte ridningen utan hästarna.
Gör allt men framför allt jobbar jag med att kunna rida min häst utan träns(äv. kallad rai-ridning). Vill göra det för att jag vill att min häst ska få slippa alla bett, sadlar och rep. Han ska känna att han är fri att välja sin väg.
Tävlar inte, ser inte meningen med att åka iväg och hoppa/dressyra när man kan göra det hemma, dessutom billigare. :smirk:
Mål?.. Beror på vad man anser är ett mål. Jag vill kunna göra mina hästar lyckliga och kunna visa dom vad dom betyder för mig. Det finns inget stop, vill aldrig sluta lära mig.
Vill ju självklart att han ska utvecklas i allt, men han är redan en stjärna i mina ögon, det har han alltid varit, och kommer han inte längre så spelar det ingen roll. Så länge han är frisk och glad.
Ser och lär. Lyssnar på andra människor men framför allt på hästarna.

Jag rider för att det gör mig glad och lycklig. När jag rider blir både hästen och jag mer tillsammans än vad vi är var för sig, dvs 1+1 blir mer än 2...

Med egna hästarna har jag ridit mest i skogen eftersom det har passat hästarna, min kunskapsnivå och omgivningen där jag haft hästarna. På lektioner rider jag både hopp och dressyr för att jag vill lära mig både och och tycker jag lär mig olika saker.

Jag tävlar inte.

Mitt mål är att fortsätta bli glad och lycklig av att rida, och att lära känna mig själv så att jag kan kommunicera och samarbeta bättre och bättre med olika hästar.

Hästen ska också tycka det är roligt att bli riden av mig och den ska bli starkare, känsligare, gladare och vilja samarbeta med mig.

Jag rider lektioner, läser, funderar, tränar min egen kropp och utvecklas personligen.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 303
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 608
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 540
Senast: Cambrie
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 449
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar