Varför ramlar maten ur munnen?

C

Cider

När min treåring äter kraftfoder och dricker vatten så hamnar en hel del på marken. Han ser bra ut i munnen så det är inte det. Det känns lite halvjobbigt när så mycket dyrt foder går till spillo... :crazy:
Kommer han att lära sig "bordsskick" när han blir äldre? :confused:

Sv: Varför ramlar maten ur munnen?

Cider skrev:
Kommer han att lära sig "bordsskick" när han blir äldre? :confused:

Njäe, inte så säkert ;)
Min är 13 och hon är en riktig grisfia när hon äter. Hon lackerar väggarna med uppblött lusern varje dag och kornkrossen slänger och slabbar hon hälften utanför krubban. Men när krubban är tom så leker hon dammsugare, så hon får nog i sig det mesta ändå :smirk:

Det är sånt man får leva med helt enkelt ;)

Det skulle jag inte räkna med ;) Min dam är 14 år och när hon äter ramlar hälften ut. Det svider lite när man ser pengarna trilla ut ur munnen på pållen och spridas ut i spånet. Men jag tror nog som ovanstående, att dom får i sig det mesta ändå efter lite plockande. :)

Måste nog tyvärr säga att förmodligen lär sig inte den häst bordskick.

Min vallack är 12 och äter så. Han stoppar ner hela mulen i krubban och länger ut allt i spånet. Sen leker han slamsugningsverk :D Undrar egentligen hur mycket spån han får i sig också.

Min femåring är en riktig gris också, sprider fodret överallt, i vattenhinket och ner på boxgolvet, på väggarna men helst på mig om jag är i närheten, hade uppblött betfor+havre i håret senast igår :smirk: Stod lutad med ryggen mot boxdörren när hon åt och när hon skulle kolla vad jag gjorde (sms:ade) så "svepte" hon över hela mig med dreggel och mat :smirk:

Allt medan den stackars bantande boxgrannen avundsjukt ser på med längtan i blicken, hon står på diet på grund sin något..eh..bastanta kroppshydda och får bara hö+mineraler, med en liten tröstnäve krafft till som hon inte skulle drömma om att drälla en smula av..
Dessutom har hon likadan gris på andra sidan om sig också. Stackarn :o

Brukar förklara för henne att det är dyrt och att mamma måste jobba hela dagarna för att betala hennes mat men hon bryr sig föga ;)

Senast ändrad av en moderator:

Mmmm, know the feeling... valacken bara gapar och sväljer, märren tar en munfull och stoppar sen in kanten på mathinken I munnen medans hon tuggar, (orsak :confused: ) vilket gör att maten rinner ut efter ytterkanten på hinken.
Jag fick henne gratis iaf, alltid nåt.. :angel: ;) :D

Min nordis gör samma sak och har alltid gjort det :smirk:
Men efteråt städar han på golvet...
Förrut slängde han ut allt på golvet men nu har han fått en sten i krubban så nu tar han med maten i munnen och tuggar och spottar i vattenkoppen :smirk: eller på stallgången

Min systers foderhäst gör också så. Han tar en munfull, sen tuggar han med vidöppen mun så att hälften faller ut på golvet. Men han städar ju upp efter sig sen när det är slut i krubban/hinken. Han har heller inga fel på sina tänder.
Det har också hänt att han har slängt till med huvudet mot en fluga etc. med munnen full av mat, så ligger där kvar en liten klick med Fibergi på ryggen sen :rofl:
Har han en tom hink jämte den hinken han äter ur, tar han gärna lite ur den hinken och lägger i den andra som är tom, sen äter han upp det allra sist :p Sparar lite liksom.

Vatten är han däremot fenomenal på, han tappar inte en droppe! När han har druckit sticker han ut tungan mellan framtänderna, sen står han så och "suger" ett tag tills han har svalt ner allt :love:

Många hästar spottar ju annars ut det sista vattnet som blir kvar i munnen..

Senast ändrad av en moderator:

Min Geisli slabbar också en hel del utanför, men brukar "dammsuga" golvet efteråt. Brukar ha rensopat golv under krubban av den anledningen.

Har funderat över om ifall man satt krubban så högt som möjligt, så kanske det är bekvämare att äta Över krubban hela tiden än att resa huvudet ideligen för att komma ur den. Kanske ett tips?

Har du funderat på om hon alltid gjort så eller det har kommit ganska nyligen? Tänk på att hästen fäller tänder fram tills de är ung. fyra år= Det är inte alltid så lätt/mysigt att tugga med tänder på vift...
Är det bestående så prova att lägga en sten i krubban som hon måste skyffla runt för att komma åt fodret och därmed måste äta långsammare/försiktigare. En krubba med spillkant brukar också fungera bra! Lycka till!

Jag tror din häst får i sig nästan allt ändå, för när det är slut i krubban så roar sig hästen med att leka som sagt dammsugare i halmen/spånet...men nått bordsskick kan du nog inte räkna med ;)

Liknande trådar

Hästvård Kommer ut till stallet och hittar min häst med jätte svullna ben på alla fyra, tänk lite lymfangit. Ingen temp, äter ok om än lite...
Svar
18
· Visningar
2 573
Senast: super
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 605
Senast: Enya
·
Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 329
Senast: Castellini
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 449

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25

Hästrelaterat

Omröstningar