Varför räknar vi i Sverige som vi gör?

Hippocampus

Trådstartare
Tanken slog mig, varför räknar vi som vi gör på vår foderstat med MJ och smrp? Större delen av europa räknar med råprotein (gärna i %) och DE och inte ME. Det blir ju problem/extra jobb om manm ska sitta och översätta allt som man köper foder från utlandet. Hur kan det komma sig att vi gör "annorlunda än alla andra"?

Sv: Varför räknar vi i Sverige som vi gör?

Du för google och se om du hitta non studia i den svenska mentaletit som gjöra att dom vill krängla till och komplicera allt.

Tanken slog mig, varför räknar vi som vi gör på vår foderstat med MJ och smrp? Större delen av europa räknar med råprotein (gärna i %) och DE och inte ME. Det blir ju problem/extra jobb om manm ska sitta och översätta allt som man köper foder från utlandet. Hur kan det komma sig att vi gör "annorlunda än alla andra"?

Om man är intresserad av hur mkt som faktiskt tas upp av hästen så känns det "svenska" systemet mer adekvat...

Fast vad hästen tar upp kan kanske vara inviduellt? Kan hästar förbränna olika? Kan olika raser ta upp mer/mindre av tex protein?

Rimligtvis borde väl olika individer kunna vara olika effektiva på att använda det man stoppar i dem.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
642
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 944
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 122
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 426
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar