Varför pingla på katthalsband?

kopparberg

Trådstartare
Förutom att katten med sin utmärkta hörsel ska höra detta pinglande 24 tim om dygnet, så skulle nog även jag som matte tycka konstant pinglande i hemmet blev påfrestande!
Eller är det meningen att man bara ska sätta på halsbandet när katten går ut? För att tex slippa vakna X antal ggr på natten av en pinglande katt?

Och man sabbar ju verkligen kattens jaktchanser med pinglan också! För möss är ju inte döva, de måste ju höra en smygande katt på långt håll när katten är "uppinglad".

Eller är det jag som är en konstig kattägare som raskt tar bort pinglan från kattens halsband innan det sätts på?

Sv: Varför pingla på katthalsband?

Pinglan är där just för att förstöra kattens jaktchanser :idea:

Matte/husse vill inte ha in döda/halvdöda djur.

Pinglorna är nog till för att katten inte ska ta småfåglar, som faktiskt är ett ganska stort problem.
Hade jag utekatt hade jag dock valt att ta bort pinglan med en gång, stackars misses öron!

Jag tror att katten nog blir döv för ljudet efter ett tag men jag skulle aldrig sätta ett ett sådant på dem ifall det inte var så att min katt gillade att släpa hem bytena stup i kvarten.

Tror inte det stör så mkt faktisk, min en katt har dödat massor med djur trots pingla. Nu är den dock borta men gjorde ingen skillnad.

Har pingla på ena innekatten då han har tendens att gå in i skåp och under saker, och inte komma ut igen. Då är det bra att han kan plinga lite så jag hör vart han är! :idea:

Pinglan är till för att störa jakten och för att man ska kunna höra vart katten är.

De flesta katter lär sig dock att jaga trots pingla, de lär sig helt enkelt hur de ska röra sig för att pinglan inte ska låta så mycket (eller så gör de som min gammelkatt, lär sig ta av halsbanden).

Jag har alltid tagit bort pinglan på halsbandet, jag ville ge henne all chans hon kunde få att jaga. Nu kom hon iofs sällan hem med fåglar, men ändå.

Bort med eventuella pinglor. Är inte heller särskilt förtjust i att ha halsband på katterna ute. De har fina öronmärkningar och är med i Sveraks register. Jag vill inte riskera att de fastnar någonstans.
Mina två minsta har inte tagit hem något byte än. Den största har tagit hem några fåglar och framförallt skogsödlor ;) Mellankissen har tagit någon enstaka fågel.

Precis, min var också ID-märkt. Både med chip och med tatuering. Fast det har inget med SVERAK att göra, utan det är Kennelklubben som sköter registreringarna av sådana saker.

Min kom hem med byten nästan varje dag, hon hade ett speciellt läte när hon hade byten med sig så jag hörde det direkt.

Just det, SKK var det, ja. Jag är nog lite trött. Har varit lite sömn och mycket jobb de senaste dagarna ;)

Smilla, största katten, har också ett särskilt ljud. Samma ljud som när hon apporterar saker inomhus :D

Men får katten verkligen tag på en helt frisk småfågel? Och är det i så fall i sådan mängd att det stör småfågelspopulationen?

Med min förra katt så var halsbandet en nödvändighet! Hon var öronmärkt men det var i det fallet inte till ngn nytta. Likaså så hade chip inte heller varit till ngn nytta till det problem den katten hade!

Ngn kanske minns jag skrev en tråd om katten som bara drog, sedan levde som hemlös bara ett par kvarter bort. Sedan fick jag leta rätt på henne (skapligt mkt nål i en höstack...), och hem kom en mager, smutsig och utmattad katt.
Men när halsbandet kom på och katten drog iväg, då ringde flera hjälpsamma människor som läst telefonnumret på halsbandet! Och jag kunde komma och hämta hem katten igen!

Den katten har fö tyvärr fått åka tillbaka till katthemmet! :cry:
För till slut vågade jag inte ha henne ute, och som innekatt blev hon tydligen stressad så fort hon blev ensammen, hon klöste söner tapeterna totalt! :crazy:
Så nu hoppas jag ngn som inte jobbar utan är hemma i stort sett alltid ska ta henne och ha henne som innekatt.
Men nog saknar jag henne allt...

Jo, vissa behöver det. Sen borde kanske "folk" upplysas om att många katter är tatuerade och/eller chipade och på det viset ta reda på telefonnumret. En av våra katter blev troligen påkörd förra sommaren, hittades i slänten bredvid vägen. Levande men lidande. Det var en pappa med son som såg inne, kollade öronmärkningen, ringde polisen och således kunde leta fram oss.
Tänk vad underbart det är med sådana människor, som tar sig tid att kolla upp ägarna. Pappan och sonen stannade dessutom på platsen tills mamma och pappa kom dit och kunde åka till djursjukhuset med henne.
Katten var tyvärr tvungen att avlivas men vi visste ändå. Det hade känts värre om hon bara försvunnit och vi inte vetat om hon dött eller bara blivit instängd någonstans.

Tråkigt med din misse. Hoppas att hon kan få ett annat hem. Det är aldrig kul när man inte riktigt räcker till som husse/matte.

*kl*

vi har ibland pingla på våran ena katt, för att han tar våra fågelungar i stallet.

Har du skaffat en ny katt ?

Det var väl du som hade "Ett hem utan en katt är bara ett hus" som såndär underskrift man kunde ha förut.

Mina katter får gärna jaga och fånga och äta upp. De får ta hem också sålänge det inte går till överdrift.

Pingla har jag på kattungarna när de är utomhus eller på besök hos andra. Edast för att jag lätt ska hitta dem och veta vart de håller hus. Kattungar ä bra på att göra sig osynliga och det kan vara bra att ha lite koll på dem när de är små och ute i naturen med alla dess skrymslen och gömställen. ;) När de blir större och kan klara sig själva (när de börjar vara ute på egen hand, utan oss) tar jag bort pignlan.

Usch vad tragiskt med din katt! :cry:
Men mitt i eländet så värmer det ju i hjärtat att det finns människor som pappan och sonen som hjälpte till! :love:

Av en kompis hörde jag att polisen i en kommun faktiskt hade en sådan där avläsare för chip. Ngn ringde in till polisen att en katt blivit påkörd, polisen kom med avläsaren och letade efter chip. Det är glädjande tycker jag! :bow:

Nej det var verkligen ingen höjdare att känna att man blev sågad som matte! :(
Önskar jag kunde sagt till katten att nej, jag kan inte sluta arbeta och vara hemma hos dig hela dagarna...

Liknande trådar

Övr. Katt Ja för att göra en lång story kort, jag bor i lägenhet men huset är ligger "mitt ute i skogen" så det är inte så att vi har ett överflöd...
2
Svar
25
· Visningar
2 644
Senast: vallhund
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar