Varför pingla på katthalsband?

Sv: Varför pingla på katthalsband?

KL
när jag bodde hemma på landet hade vi aldrig halsband på våra katter, vi var så rädda att de skulle fastna någonstans och dö av det att det känns bättre att de är utan.

Nu bor jag mitt i stan med en innekatt som smidigt smiter ut genom fönster och dörrar så fort man råkar blinka, så hon har halsband med telefonnummer, dock ingen pingla för den orkar jag inte lyssna till och hon blir galen av den. Känns skönt att veta att OM hon smiter och vi inte hittar henne så finns ju numret på henne och det syns ju att hon ägs av nån. Annars kan ju folk få för sig att det är en vildkatt...

Det var ju smart att få pinglan att pingla lite mindre. Bra argument att man kan höra katten när den är instängd, det hade jag faktiskt inte tänkt på! :)

Så tänker jag också. Att det syns att det inte är en vildkatt om den har halsband. Även jag bor i tätort, bodde jag "mitt ute i fyfaen", alltså mitt i skogen, då skulle inte jag heller ha halsband på katten. Min andra katt som bor hemma hos mamma, hon har inget halsband, det finns visserligen fler hus där, men de bor ett par km utanför tätorten.
Dessutom får den katten exem av halsbandet, hon blev helt pälslös när jag hade halsband på henne...

Det finns så mkt tokigt folk som tex anser att de "hjälper till och skjuter en vildkatt som det är synd om", så det känns lugnast att ha halsband på katten.
Även om det ju numera är olagligt att som privatperson skjuta katter, så är det ju så dags att argumentera om det till ngt pucko när katten redan är död!

Det var en knepig kommun! Beslutsfattarna där verkar vara väldigt okunniga om djur! Katter jagar ju mest råttor, och just möss och råttor är ju sådana djur som de flesta inte vill ska föröka sig.
I Sverige är ju katten naturlig i faunan, den gör ju ingen skada på djurlivet. Skillnad är ju tex i Australien där katter inte finns naturligt, där sabbar ju katterna ekosystemet.

Trist när de som bestämmer lagar och förordningar inte kan ngt om det de beslutar om! Bodde jag där skulle jag vara lite nervös för vad nästa beslut som gäller djur kan bli... :crazy:

Det var en knepig kommun! Beslutsfattarna där verkar vara väldigt okunniga om djur! Katter jagar ju mest råttor, och just möss och råttor är ju sådana djur som de flesta inte vill ska föröka sig.
I Sverige är ju katten naturlig i faunan, den gör ju ingen skada på djurlivet. Skillnad är ju tex i Australien där katter inte finns naturligt, där sabbar ju katterna ekosystemet.

Trist när de som bestämmer lagar och förordningar inte kan ngt om det de beslutar om! Bodde jag där skulle jag vara lite nervös för vad nästa beslut som gäller djur kan bli... :crazy:

Ööööh... katten är ingen naturlig del av våran fauna. Den är precis lika naturlig här som i Australien. Lodjuret är det enda kattdjur som är en naturlig del av våran fauna.

Vilken skada katten gör på ekosystemet beror helt på vart man befinner sig.

Så tänker jag också. Att det syns att det inte är en vildkatt om den har halsband. Även jag bor i tätort, bodde jag "mitt ute i fyfaen", alltså mitt i skogen, då skulle inte jag heller ha halsband på katten. Min andra katt som bor hemma hos mamma, hon har inget halsband, det finns visserligen fler hus där, men de bor ett par km utanför tätorten.
Dessutom får den katten exem av halsbandet, hon blev helt pälslös när jag hade halsband på henne...

Det finns så mkt tokigt folk som tex anser att de "hjälper till och skjuter en vildkatt som det är synd om", så det känns lugnast att ha halsband på katten.
Även om det ju numera är olagligt att som privatperson skjuta katter, så är det ju så dags att argumentera om det till ngt pucko när katten redan är död!
Ja, fast vet du en sak, hemma på landet höll min katt på att bli ihjälslagen!!!! det är tur att han är så jämarns gosig mot alla, annars hade han inte levt. Han hade rymt ca 8 km ner i vår by, och han som bodde där trodde att det var en av hans grannes miljontals katter, som är typ vilda, så han tänkte ta ihjäl honom!! sån tur att min katt började spinna och gosa med honom, då förstod de att han var en tamkatt..och jag fick tillbaka honom!!

Tja, här är det en hel del fåglar som stryker med. Senast för några dagar sedan släpade grannkatten hem en söndersliten levande skata till en annan granne. Den andra grannen var tvungen att slå ihjäl skatan då kattägaren inte tyckte det var något problem.

Ok. Vilken skada och var i Sverige har katter skadat vår naturliga fauna?
Och vart bor man i Sverige om katters jaktinstinkt kan anses skada den naturliga faunan?
Är bara nyfiken, har aldrig ngnsin hört talas om att katter ngnstans i Sverige kan skada den naturliga faunan.
Dessutom är ju både lo och tamkatt ett kattdjur, de käkar samma saker, även om lo kan nedlägga betydligt större rov än en katt.

Att de kan förstöra för människor som bor där genom att okastrerade hankatter sprayar, krafsa sönder planteringar och förorena rent allmänt, det vet jag. Men det är ju en annan sak.
Där jag bor fanns för några år sedan runt 50 förvildade katter. De var både magra och sjuka, och ju givetvis ngt som inte skulle förekomma.
Tack vare en eldsjäl hos det närmaste katthemmet vi har här så fångades samtliga katter in, och alla utom en som var för sjuk fick en chans till ett annat liv! Jag blir varm i hjärtat när jag hör talas om sådana människor som hon! :love:
Men som sagt, de förstörde ju inget i den naturliga faunan de katterna, de själva mådde ju mest illa.

Gud i himlen! :eek:

Det är precis sådant jag menar, gemene man verkar inte ha en aning om att det är ett brott att ta ihjäl katter, även om ägaren till katten i fråga skiter i katten, eller att katten är vild.
En kompis till mig hade världens problem med en förvildad katt som terroriserade deras två katter. Men enligt lagen så fick han själv inte fånga in katten och ta den till human avlivning, trots att katten var utan ägare och sjuk. De enda som får göra sådant är ansvariga i kommunen där man bor enligt honom.

Tja, här är det en hel del fåglar som stryker med. Senast för några dagar sedan släpade grannkatten hem en söndersliten levande skata till en annan granne. Den andra grannen var tvungen att slå ihjäl skatan då kattägaren inte tyckte det var något problem.

Ursäkta en okunnig, men vad är problemet med den händelsen? Tyvärr är ju katter i sin jakt sadistiska, inte alltför sällan plågar de ihjäl sina byten. Och jag tillhör också de människor som inte kan ta ihjäl större saker än insekter, hur gärna jag än skulle vilja förkorta lidandet för ett och annat döende djur i min väg.
Men även djur som dödas i tex trafiken dör inte direkt utan kan tyvärr ligga och plågas innan de dör. Det är ju tyvärr, tyvärr en del av livet att döden inte alltid är snabb och smärtfri.

Skator är på intet sätt utrotningshotade i Sverige.
Har du förresten sett hur skator är i sitt förhållande till katter? Sällan har jag sett så mkt retande och jäkelskap hos en djurart som hos skatan! :D
De kommer ju alltid minst i par, sedan kan de hålla på och jäklas med en katt hur länge som helst! En av skatorna pickar katten på arslet när katten siktar in sig på skata nr 2. När den vänder sig om och gör utfall mot skatan som pickar den i arslet, då pickar andra skatan katten i arslet från andra hållet. Det är inte ngt beteende för att försvara ungarna från skatornas sida, de är helt enkelt fulla i f-n och gillar att retas och då leker de ju givetvis med elden, för ngn enstaka gång så får ju katten fatt på en av skatorna, även om det inte alls sker ofta.

När jag bodde på min förra bostadsort så kunde runt 4-5 skator terrorisera katten jag då hade så hon kutade i ren förtvivlan över tomten! Och katten i fråga jagade aldrig på skator, det tordes hon inte!
Så i mina ögon så tar skatan en kalkylerad risk när den har kul med katter! Och ibland går det åt h-e för skatan...

Jag har pingla på båda min, de är fortfarande små och jag vill kunna höra var de är eftersom de går ut och in som de vill. Vi bor i en by med många hus runt omkring, även de har som oss carportar, utrymmen som öppnas och stängs osv.
De har lärt sig hantera pinglan när de "jagar", vare sig det handlar om flugor eller möss. Pinglorna kommer dock att tas bort i framtiden men än så länge är de kvar!

Gud i himlen! :eek:

Det är precis sådant jag menar, gemene man verkar inte ha en aning om att det är ett brott att ta ihjäl katter, även om ägaren till katten i fråga skiter i katten, eller att katten är vild.
En kompis till mig hade världens problem med en förvildad katt som terroriserade deras två katter. Men enligt lagen så fick han själv inte fånga in katten och ta den till human avlivning, trots att katten var utan ägare och sjuk. De enda som får göra sådant är ansvariga i kommunen där man bor enligt honom.
jaa, det var riktigt obehagligt. sån tur att han klarade sig! min gamm-gubbe! sen dess har han inte försvunnit nå mer faktiskt..det där var när han var ganska ung! minns att jag var jätteledsen och talade om det på bussen till skolan. då hade mannen som hittat och tänkt döda honom, hans barn hade hört min beskrivning av kisse så då ringde de till oss!!

Om/när jag skaffar katt tänker jag inte släppa ut den utan pingla i halsbandet, jag värnar mer om livet på våra småfåglar än om att min katt ska få utlopp för sina instinkter. Min katt skulle inte behöva jaga för att överleva, och jag tycker inte att någon ska dö för en annans nöjes skull. Och jag vill inte ha en död fågel insläpad eller lagd på trappan.
Skulle jag ha eget stall där katten har som uppgift att utrota skadedjur är det väl en annan sak. Men det scenariot tar jag ställning till då.

Ja :idea: . Det har hänt några gånger att katten blivit instängd i garaget, Jag hörde helt enkelt inte honom när han smög in, Sen att kissen är svart gjorde ju inte de hela något lättare. Men med ett svagt pinglande så visste jag att katten var där inne å jag kunde schasa ut honom. Bättre för honom och bättre för mig då jag slipper oroa mig över var katten är :)

Det handlar inte så mycket om utrotningshotade djur som att den stör naturen. Hundar får inte heller vara lösa och döda vilt såsom harungar vid den här tiden även om det finns gott om harar.
Sedan tycker jag att det är ens skyldighet att ha ihjäl halvdöda djur så snabbt som möjligt. Jag skulle må jätte-jättedåligt men om jag körde på en fågel skulle jag leta upp en sten och drämma i huvudet på den om den fortfarande levde. :crazy:
Och om man äger en katt som släpar in en halvdöd fågel till någon annan får man ta hand om det och inte lämna de otäcka sakerna över till andra. Tycker jag.

Katter verkar ju ha tusen ben när det gäller att slinka in så fort en dörr, port eller liknande är öppen! Och när tom kattägaren själv missar att katten slunkit in, trots att man ju verkligen kollar, då är det ju inte alls konstigt att den som inte ens har katt missar att den stänger in en katt!

Jag tror att en och annan katt som "springer bort" i själva verket dör instängd ngnstans. Tex i ngn jordkällare där ägaren är in typ en gång om året. Dörren öppnas, katten slinker obemärkt in, dörren stängs.
För katter ska ju verkligen in överallt av ngn anledning?! Men säger man inte på engelska "curiosity killed the cat"? ;)

Min nuvarande katt tex. Han ska in i min garderob. Man kan gå in i den, men väl därinne går det knappt inte att vända sig om. Ett skåp, klädstång, sedan är det fullt. Jag har ju inte dörren öppen in dit, det ser ju inte så trevligt ut när man har besök tex.
Katten sitter nästan dagligen och krafsar på dörren och ska in där?! :confused: Och göra vad? Han har fått gå in och kolla därinne, så han vet ju vad som finns bakom dörren.
En stängd dörr verkar vara ngn sorts förolämpning för en katt! Den garderobsdörren är en vanlig dörr, så den ska enligt honom tydligen vara öppen för allmänheten! För dörrarna till mina vanliga garderober, de behöver inte vara öppna tycker han, de har han aldrig krafsat på.
Katter! :smirk:

Jag tror hundar "rör till" mkt mer än en katt när den jagar. Katter smygjagar ju, en hund jagar med buller och bång, det ger ju enormt mkt mer oro.
Hundar kan ju också ge sig på att jaga även tamdjur tex hästar i en hage, även om det är på lek, vilket ju kan leda till tråkigheter.

Det enda dödande jag kan göra är döda i försvar. Tex som jag svarade i en tråd om ormbiten häst, hade jag sett ormen bita min häst, då hade jag haft ihjäl ormen.
Så det spelar ingen roll vad jag i andras ögon har för skyldigheter att avliva skadade djur, jag kan ändå inte.
Så skulle jag se till att skadade djur jag hittar skulle avlivas, då skulle jag få transportera dem till ngn kamrat som är jägare eller en veterinär. Vilket ju bara skulle leda till att djuret ändå hann självdö, men då med skillnaden att djuret dör i ett fordon.

Jag är nog förmodligen lite blödig, jag har MKT långt tills jag tar till knytnävarna i försvar även mig själv. Och att då personligen släcka liv, det känner jag att jag inte klarar! Mkt för att jag vet inte hur jag ska göra det så effektivt att djuret inte får ÄNNU ondare innan det dör. Jag vet ju inte om mina försök till avlivning ger mer smärta på djuret än om det får självdö.

Ett själviskt påhitt av människan att sätta dit en pingla.
Klipper alltid bort den direkt om det sitter en pingla på..

Jag föredrar att min katt SKA kunna gömma sig utan att höras.. även i jaktsyfte.
Man har hört så mycket skräckhistorier om hur elaka folk kan vara mot katter om de får chansen, så visst måste de kunna gömma sig ifred :mad:

Liknande trådar

Övr. Katt Ja för att göra en lång story kort, jag bor i lägenhet men huset är ligger "mitt ute i skogen" så det är inte så att vi har ett överflöd...
2
Svar
25
· Visningar
2 644
Senast: vallhund
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar