Varför pingla på katthalsband?

Sv: Varför pingla på katthalsband?

Jag brukar använda det citatet titt som tätt. Men hade jag det som text på mitt användarnamn?! Det har jag glömt! Usch vad jag är virrig! :crazy:

Jag "bytte ut" min fd katt mot den nuvarande. Båda är från närmaste katthem, jag fick lämna in förra katten och hämtade i samma veva den jag har nu.
Av den som är bäst på att bedöma en katt psykiskt på katthemmet fick jag rådet att det kanske skulle hjälpa om jag skaffade en katt till ihop med fd katten.
Men jag kände att det ville jag inte prova, för tänk om det inte fungerade alls, då hade jag ju fäst mig vid katt nr 2 och skulle ju inte vilja lämna tillbaka den!

Det var jättehemskt när hon försvann. Smilla gick omkring och letade i flera veckor och var väldigt olycklig. Vi skaffade en ny ganska snabbt dock och det har funkat bra. Men visst saknar vi Leia :cry:
Hon såg ut såhär:
3809948.jpg

Chipavläsare är det ju jättebra om polisen har. Dock är ju fördelen med öronmärkning att "vem-som-helst" kan läsa av den. Samtidigt är ju chip mer åldersbeständiga, vad jag hört.
Nåja, våra katters öronmärkningar ser fina ut nu. Förhoppningsvis behöver de aldrig användas heller.

Vi får hoppas att den missen hittade ett annat bra hem :)

Usch vad hemskt, för er och er vackra katt. Det är ju ändå en liten tröst att det finns folk som bryr sig, när andra bara lämnar ett skadat djur i ett dike :(

Sen borde kanske "folk" upplysas om att många katter är tatuerade och/eller chipade och på det viset ta reda på telefonnumret.
Jag hoppas att det så småningom blir lag på att alla katter ska märkas / chippas, det borde göra folk mer medvetna. Fast det hjälper ju inte på folk som inte bryr sig...
När vår katt blev påkörd ringde faktiskt bilisten till oss och berättade det (och jag är djupt tacksam, även om det förmodligen inte framkom mitt i chocken) men hon hade halsband med adress och telefonnummer. Så jag antar att man bör gardera sig med både bälte och hängslen, både chip/märkning och halsband, men så är man ju rädd att de ska fastna någonstans, trots "paniklås" som går upp på halsbandet.

Jo, hur hemskt det än är att erkänna att man kört på och skadat/dödat någons djur tycker jag att det är det enda rätta. Då kan man som djurägare tillåta sig att sörja. Vet man inte vill man inte ta ut förlusten i förskott :(

En lag vore inte dumt. Dock kommer det ju alltid finnas folk som inte bryr sig om lagen men antalet "herrelösa" missar kanske skulle minska.
Själv litar jag inte på att halsbanden går upp. Med katter som klänger i träd och rör sig i skog vill man inte gärna ha halsband. Tänk om de fastnar och svälter ihjäl eller tas av räven *rys*

Fast det är inte alla som har den möjligheten, att kontakta ägaren.
När jag körde på en katt (den dog direkt) så var den förvisso inte märkt, men med en buss full av passagerare så är det inte lätt att göra nått. Det enda jag kunde göra var att dra den åt sidan så den låg i kanten. Jag är faktiskt väldigt glad över att den dog direkt, jag har ingen aning om hur jag skulle göra om katten överlever.

Nej, men de allra flesta torde ha möjligheten att kontakta ägaren. Tyvärr händer det att den som kört på djuret inte ens kan flytta det från vägen. Så sent som i helgen gick jag förbi en död igelkotte, en bra bit ut på vägen. Jag flyttade ner igelkotten i diket och fortsätter förvånas över att ingen annan gjort det tidigare.

Så fin hon var! Härlig färg!

Jag tror benhårt på att det finns massor med möss i katternas himmel! Så de bara får jaga möss, lata sig i solen och göra det katter gillar i sin himmel!
Jag tror också att de möss som varit dumma kommer till mushelvetet, dvs katternas himmel... ;)

Tack, hon var jättefin. Tyvärr spann hon nästan aldrig, till skillnad från de andra minimotorerna ;)

Dock föredrog Leia fåglar. Men det finns nog dumma fåglar där med :love: Och skogsödlor :D

Håller med om att en lag vore det bästa!
Jag tycker även att en låg kattskatt till märkningskravet kunde vara helt ok! Som hundskatten som var förr i tiden. Det skulle ju rensa upp i allafall litegrann bland oseriösa kattägare!

Jag har stannat och tagit hand om döende katter som andra kört på flera ggr. Förarna har snällt stannat, men varit chockat handlingsförlamade.
Senaste gången så tänkte jag att den katt som bilen jag mötte just körde på som jag tydligt såg att den kommer inte klara sig, den skulle minsann inte behöva dö ensammen!
Så jag stannade min bil mitt i vägen, klev ur och satt och strök på katten tills den slutade andas. Det kändes som timmar, men det var säkert bara ngn minut.
Sedan kom kattägaren, och hon var så ledsen! Usch och fy, man vet ju precis hur det känns! :cry:

Usch, det är så hemskt när kissar dör! :cry:

Undrar varför vissa katter aldrig spinner? Medan andra låter som du säger som minimotorer!
Katten jag har nu kan sitta helt solo i ett rum och spinna så jag hör det i rummet bredvid! :D

Den som är mest motor av de vi har nu är Tindra. Hon går igång så hela soffan skakar :p
Ängla och Smilla spinner också ordentligt medan Mira är något mer tillbakadragen.
Jag hörde Leia spinna en gång, då fick jag trycka in örat i magen på henne ;)

Det är alltid hemskt när djur dör. Usch och fy :(

Appropå spinnande kissar så har jag en som kan spinna bara man tittar på honom :love: Och högt brummar det! :D

En skatt vore en bra idé. Det skulle ju inte "komma åt" alla, men det skulle säkert hjälpa till en del.

Vad fint gjort av dig att hålla kissen sällskap de sista andetagen.
Jag begriper inte hur man kan köra på ett djur och sedan åka vidare. Oavsett vilket djur det är. Risken finns ju där när man sätter sig i bilen och då måste man vara beredd att ta konsekvenserna, oavsett hur jobbigt det är.
Som LadyCovergirl skrev så fattar jag inte heller hur man kan låta djuret ligga kvar _på vägen_! Jag vet inte hur många gånger jag har stannat och flyttat på döda djur, har en skyffel i bilen som kommer väl till pass, men ofta har ju många bilar kört över det redan. Kör folk bara förbi utan att reflektera över att det bara är att stanna och putta ner det i diket?

Usch ja, det är hemskt när djuren dör :cry:

Appropå spinnande kissar så har jag en som kan spinna bara man tittar på honom :love: Och högt brummar det! :D

Titta på? Vilka krav ;) Tindra spinner väldigt ofta. När de får mat spinner både Ängla och Tindra :D
Tindra spinner när hon får bada också. Och när hon ligger skönt i soffan/sängen. Samtliga katter spinner när de slåss :p

Vi har pinglan på katten. Stoppar in en papperstuss och/eller klämmer åt pinglan så de inte låter hysteriskt!. Detta för att höra när katten kommer. Har hänt ett antal ggr att man råkat låsa in stackarn i garaget och senare på kvällen undra vart han håller hus!.

Sen minskar risken för ev jakt fångster. Visst han kommer hem med fåglar, skogsmöss och har t.o.m kommit hem med en liten harunge en gång. Men chanser minskar när de låter om honom då och då. Han slipper halsbandet helt efter kl 22 fram till 6 på morgonen.
Och eftersom att papperstussen är i pinglan så låter de inte lika mycket samt att de inte pinglar i varje steg kissen tar :)

Sen minskar risken för ev jakt fångster. Visst han kommer hem med fåglar, skogsmöss och har t.o.m kommit hem med en liten harunge en gång. Men chanser minskar när de låter om honom då och då.

Det andra argumentet kan jag köpa, men inte det här. Varför ska hans möjlighet att jaga minskas? Det är ju en _katt_.

*kl*

I vår kommun ska man iaf ha pingla på katten vid den här tiden på året då alla djurungar föds liksom man ska ha koppel på hunden så den inte ger sig iväg och jagar.

Därför att de låter om honom. Djuren hinner märka honom rätt tidigt. Men visst händer det att han kommer hem med byten. Men inte alltför ofta.

Du missförstår mig: Varför vill du att hans möjlighet att fånga byten ska minskas? Det är ju en katt. Katter jagar.

Har några anledningar faktiskt. Ett är för att de inte alls är mysigt att hitta en död skogsmus i sängen.
2 det sprids sjukdomar.
3 vi får onda ögat av många grannar.
4 Sen är de skönta tt veta att han inte alltid kan ta något speciellt nu på våren.

Han fångar ju fortfarande djur ibland, när han lyckas. Så helt borta på jaktfronten är han ju inte iaf

Liknande trådar

Övr. Katt Ja för att göra en lång story kort, jag bor i lägenhet men huset är ligger "mitt ute i skogen" så det är inte så att vi har ett överflöd...
2
Svar
25
· Visningar
2 644
Senast: vallhund
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar