Varför nyheter?

cassiopeja

Trådstartare
Varför anser du att det är viktigt att följa nyheter?
Vad tänker du att folk som inte följer nyheter missar?

Jag slutade med nyheter för (tror jag) drygt 5 år sedan nu - ser inte på nyheter på TV, läser inga nyhetstidningar, lyssnar inte på nyhetssändningar på radio, besöker ingen nyhetssajt på nätet. Försöker aktivt undvika nyhetssändningar.
Den massiva kritik som jag fick från min omgivning när jag slutade fick mig att tro att mitt liv skulle gå helt åt helvete på nåt sätt, men än så länge så känner jag bara lättnad och större sinnesfrid.
Det är inte så att stora nyheter inte når fram till mig - det sipprar fram genom att andra pratar om det eller att jag trots allt råkar se/läsa om det nånstans. Men visst - vissa saker är jag väldigt ouppdaterad på (som tex vem som innehar vilken ministerpost). Jag har dock inte upplevt att det är någon förlust för mig. Jag orkar verkligen inte lägga intresse och engagemang på allt som händer överallt.
Så, vad är det egentligen man missar när man undviker nyheter tycker du?

Jag slutade med nyheter för (tror jag) drygt 5 år sedan nu - ser inte på nyheter på TV, läser inga nyhetstidningar, lyssnar inte på nyhetssändningar på radio, besöker ingen nyhetssajt på nätet. Försöker aktivt undvika nyhetssändningar.
Den massiva kritik som jag fick från min omgivning när jag slutade fick mig att tro att mitt liv skulle gå helt åt helvete på nåt sätt, men än så länge så känner jag bara lättnad och större sinnesfrid.
Det är inte så att stora nyheter inte når fram till mig - det sipprar fram genom att andra pratar om det eller att jag trots allt råkar se/läsa om det nånstans. Men visst - vissa saker är jag väldigt ouppdaterad på (som tex vem som innehar vilken ministerpost). Jag har dock inte upplevt att det är någon förlust för mig. Jag orkar verkligen inte lägga intresse och engagemang på allt som händer överallt.
Men om du läser nyheter så får du ju till dig nyheter? Jag hade reagerat om någon på riktigt hade "gömt sig"/avskärmat sig och inte använt någon typ av media. Men det gör du ju inte.

Jag vill veta vad som händer, i min närmiljö, mitt land och i resten av världen.
Jag vill förstå vad som händer och varför.
Jag är väldigt samhällsintresserad och har varit politiskt aktiv i många år.
Jag vill vara en aktiv del av samhället, inte bara tycka att saker är fel utan också försöka göra något åt dem.

Det är viktigt för mig att använda min rösträtt vid de tillfällen jag kan, både nationellt och till EU-parlamentet. Det skulle kännas konstigt att inte aktivt försöka skaffa mig en aktuell bild av min omvärld och vart den är på väg, för att kunna göra så medvetna val som möjligt. Vilket jag då tycker att nyheterna bidrar med.

Jag vill också veta vad de mer officiella och enligt mig mer trovärdiga nyheterna säger, för att kunna navigera någorlunda när jag nås av information från mer shady källor. Som ett bättre underlag för källkritiskt tänkande alltså.

Sedan är det nog en del av min personlighet att jag alltid gillat att försöka hålla mig allmänbildad generellt och jag uppskattar själv att umgås med någorlunda allmänbildade människor. Säkert är det mycket som jag inte har aktiv nytta av om jag inte ställer upp i någon quiz eller frågesport och det är en trist bieffekt att så stor andel av nyheterna är deprimerande. Men jag vill ändå hellre veta än gå omkring i en egen bubbla. Även om också jag kan få en överdos av deprimerande nyheter så jag drar mig undan tillfälligt ibland för att hämta andan.

Jag vill veta vad som händer, i min närmiljö, mitt land och i resten av världen.
Jag vill förstå vad som händer och varför.
Jag är väldigt samhällsintresserad och har varit politiskt aktiv i många år.
Jag vill vara en aktiv del av samhället, inte bara tycka att saker är fel utan också försöka göra något åt dem.
Precis jag vill veta vad som händer tittar på nyheterna läser tidningen lyssnar på radion.

Jag är som dig och sorterar bort allt vad nyheter heter. Är totalt ointresserad och obrydd.
Det man missar är väl vad folk pratar om t.ex på jobbet 😅

Men om du läser nyheter så får du ju till dig nyheter? Jag hade reagerat om någon på riktigt hade "gömt sig"/avskärmat sig och inte använt någon typ av media. Men det gör du ju inte.
Var läser du i hennes inlägg att hon läser nyheterna? Jag tolkade det som att hon aktivt undviker, men att det ibland kan sippra fram genom att hon råkar höra eller läsa om det någonstans, typ det bara dyker upp där hon för tillfället befinner sig.

Jag tolkar inlägget snarare som att TS aktivt undviker nyheter.

Var läser du i hennes inlägg att hon läser nyheterna? Jag tolkade det som att hon aktivt undviker, men att det ibland kan sippra fram genom att hon råkar höra eller läsa om det någonstans, typ det bara dyker upp där hon för tillfället befinner sig.

Jag tolkar inlägget snarare som att TS aktivt undviker nyheter.
Nja, om man VERKLIGEN ville undvika nyheter så fick man nog lägga ifrån sig/stänga av precis ALLT (mobil, dator, TV, osv). Och det gör ju inte TS. Men om du tolkar inlägget annorlunda så är det naturligtvis helt okej.

Jag läser inga nyheter, men om jag handlar mat kan det hända att jag ser en löpsedel i affären, när jag öppnar ett nytt webläsarfönster i mobilen så kommer det upp en sida med nyheter innan jag hinner skriva in adressen jag vill surfa till, och jag använder appar som SVT och SR för att lyssna på annat intressant och på deras startsidor kan det hända att jag ser nyheter. Såna ställen alltså.

Dessutom kan jag fastna i att läsa intressanta blogginlägg eller artiklar (eller inlägg på buke!) som kan handla om reflektioner kring samtiden. Det är dock inte så att jag aktivt söker upp dem, utan de dyker bara upp i min väg.

Jag upplever inte att det är svårt att diskutera i sociala sammanhang, inte heller märker jag att jag skulle vara mindre allmänbildad. Ibland kan det till och med vara jag som upplyser andra om sånt som händer i världen, vilket känns väldigt märkligt. Här kommer hon som undviker nyheter liksom... :D Politiska diskussioner hänger jag nog inte riktigt med i, men de var jag inte intresserad av innan jag slutade med nyheter heller. Därmed inte sagt att jag inte bryr mig om vad jag röstar på eller min demokratiska roll, men det läser jag på från andra källor än medianyheterna (tex partiprogram).

Jag tycker att det är viktigt att åtminstone försöka förstå samtiden, även om det är väldigt svårt just nu med allt kaos som försiggår. Vissa nyheter är intressantare och viktigare än andra, men jag läser med stor behållning både lokalnyheter och världsdito. Sådant jag inte orkar läsa grundligt tar jag in via nyhetsfördjupningarna på P3, i Morgonpasset och Eftermiddag.

Sedan är jag väldigt kulturintresserad. Kulturen speglar samtiden.

Och så är jag en allmänbildningsnörd. Jag tycker att det är viktigt att vara allmänbildad och uppdaterad.

Att det fungerar för dig att välja bort nyheter är för att alla andra inte gör som du. Och så är det ju med många saker, att man kan avstå från det man "borde" för att alla andra inte gör på samma sätt.

Men hur skulle det gå om en stor andel människor skulle undvika att ta del av vad som händer? Hur skulle landet och arbetsplatser kunna styras i lämplig riktning om människor i allmänhet bara tog in det som sipprade in? Och hur skulle folket kunna välja vilka som ska företräda oss, och avgöra vad som är kloka val i deras egna liv om man inte vet vad som händer omkring en? Vad grundar man sina beslut på...?

Nej, jag har full förståelse för att man inte alltid orkar engagera sig lika mycket pga vad som händer i livet, men att romantisera valet att avstå från att veta vad som händer omkring en kan jag inte vara med på.

(Sedan kan det ju möjligen finnas skillnader i vad man menar med "nyheter". Jag ser nyheter som information som ger mig kunskap, och lägger ingen större vikt vid tidsaspekten i att jag måste ta del av allt "nytt" snabbast möjligt för att det ska kunna kallas nyheter. Jag har inte pushnyheter i allmänhet t ex, eftersom jag tycker att det är stressande.)

Jag kollar inte heller på nyheter, eller läser dem. Inte aktivt iallafall. Jag är inte ointresserad av min omvärld men fördelarna för mig personligen är fler av att låta bli. Jag blir bara less och nedstämd och det påverkar mitt humör negativt.

Tack alla för era intressanta svar!
Jag tror att jag har kommit på varför jag får sån kritik från omgivningen gällande det här med att undvika nyheter - folk verkar sätta ett likhetstecken mellan att undvika nyheter och inte vara intresserad av samtiden. Som om nyheter är det enda sättet att ha ett samtidsintresse på, och som om "samtids-ointresserad" automatiskt betyder hemsk människa. Intressant!

Själv känner jag mig inte alls ointresserad av samtiden, bara det att jag uppdaterar mig på andra sätt än genom medias nyheter. Jag pratar gärna med andra och lyssnar på deras (och mina egna) vardagliga bekymmer och åsikter, och blir nyfiken och letar upp information, tex direkt på myndighetssidor eller annat. Bygger min informationsinsamling utifrån nyfikenhet på faktiska case som händer i min omgivning samt reflektioner och åsikter jag själv har, och så gillar jag att leta information och vill alltid ta in argument från minst två vinklar. Så när jag tänker på saken så är jag nog rätt uppdaterad ändå misstänker jag, bara från andra källor och på ett annat sätt än genom "vanliga nyheter". Det förklarar också varför jag inte känner mig så "bakom" som jag trodde att jag skulle bli i samtidsdiskussioner, efter att jag slutade med nyheter...

Jag tror att jag har kommit på varför jag får sån kritik från omgivningen gällande det här med att undvika nyheter - folk verkar sätta ett likhetstecken mellan att undvika nyheter och inte vara intresserad av samtiden. Som om nyheter är det enda sättet att ha ett samtidsintresse på, och som om "samtids-ointresserad" automatiskt betyder hemsk människa. Intressant!

Själv känner jag mig inte alls ointresserad av samtiden, bara det att jag uppdaterar mig på andra sätt än genom medias nyheter. Jag pratar gärna med andra och lyssnar på deras (och mina egna) vardagliga bekymmer och åsikter, och blir nyfiken och letar upp information, tex direkt på myndighetssidor eller annat. Bygger min informationsinsamling utifrån nyfikenhet på faktiska case som händer i min omgivning samt reflektioner och åsikter jag själv har, och så gillar jag att leta information och vill alltid ta in argument från minst två vinklar. Så när jag tänker på saken så är jag nog rätt uppdaterad ändå misstänker jag, bara från andra källor och på ett annat sätt än genom "vanliga nyheter". Det förklarar också varför jag inte känner mig så "bakom" som jag trodde att jag skulle bli i samtidsdiskussioner, efter att jag slutade med nyheter...

Om du ändå inhämtar information om vad som händer i din omgivning och världen i samtiden, blir jag lite nyfiken på vad du menar med "nyheter"? Är det vissa avsändare du menar att du undviker, som traditionella mediehus, eller särskilda medier, som tablåstyrda nyhetsprogram i TV, eller vad är det för nyheter du menar att du undviker...?

Fast om du baserar din kunskap på vad andra berättar för dig - om t.ex. nyheter - så får du ju deras filtrerade version av händelsen? Jag tycker att det är väldigt bra att ta till sig händelser från olika källor - jag läser t.ex. regelbundet Aftonbladet och DN - för att göra sig en så objektiv bild av det som händer som det bara går. Och du skriver ju nu att du "letar information" så nu förstår jag ännu mindre vad du faktiskt menar med att du inte läser nyheter :confused: ?

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är sedan länge ganska kritisk mot hur nyhetsrapporteringen i vårt samhälle ser ut. Även om jag kanske inte faller under kategorin...
Svar
0
· Visningar
350
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka