Varför numrera klasser bakifrån?

L

Lampi

Tycker alltid att det är så dumt när allra sista klassen på en tävling alltid är klass 1. Allting måste läsas baklänges såsom start- och resultatlistor.

Varför inte numrera första klassen med nr. 1 och sedan nr. 2 osv. Utomlands har de det så och det tycker jag är enklare. Hur har detta numrerings systemet uppkommit?

Sv: Varför numrera klasser bakifrån?

Det jag har fått lära mig är att man då vet att nu är klass 5 och då är det 4 klasser kvar.

Att sen så många arrangörer inte lärt sig vända start/resutlat listorna så de kommer i samma ordning (dvs klass 5 först och sen neråt) måste bero på ren lathet för i Equipe är det iallafall skitenkelt.

Förr skulle den högsta / svåraste klassen alltid vara klass 1 och sen skulle klasserna numreras så att den lägsta klassen hade det högsta numret.
Detta sitter kvar hos många men numera kan man kalla klasserna vad man vill och jag själv börjar alltid med den första klassen som klass 1.
Det tar tid för människor att ändra sig.

Det jag har fått lära mig är att man då vet att nu är klass 5 och då är det 4 klasser kvar.

Att sen så många arrangörer inte lärt sig vända start/resutlat listorna så de kommer i samma ordning (dvs klass 5 först och sen neråt) måste bero på ren lathet för i Equipe är det iallafall skitenkelt.
Precis som cewe skriver så är det i alla fall enkelt i Equipe ändra ordningen på listorna, synd att inte fler lär sig att göra det. Jag föredrar också helt klart att man kan läsa listorna i "kronologisk" ordning.

Tycker det är lättare system nu än om man hade börjat med klass 1 :)

*kl

Fast å andra sidan är det inte så komplicerat att scrolla ner och läsa nerifrån heller .. ;)

Har också alltid undrat det! Men det kan nog ligga något i som cewe säger, att man ska veta hur många klasser det är kvar.

Har också undrat det på startlistor/resultatlistor lokal/regional. Där jag tänkte; eeh okej? känns onödigt. Är från en klubb där klass 1 alltid är först, o.s.v. Blir en aning förvirrad då det är olika överallt...

*kl

Fast å andra sidan är det inte så komplicerat att scrolla ner och läsa nerifrån heller .. ;)
Komplicerat, nej, onödigt krångligt, ja! För ekipagen kommer i startnummerordning så du kan ju inte läsa helt o håller nerifrån och upp utan du får ju scrolla nästan hela vägen ner men till klassens början, scrolla neråt för att läsa igenom klassen, sedan scrolla upp för att börja på nästa klass, scrolla neråt för att läsa, scrolla upp för att komma till klass 3 osv...

Liknande trådar

Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
49 50 51
Svar
1 018
· Visningar
33 022
Senast: netia
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
18 113
Senast: Barbabelle
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 639
Senast: Cambrie
·
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
77 514
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2