Varför måste man försvara sitt val?

Sv: Varför måste man försvara sitt val?

Tack så jättemycket för tipset!

:bow:

nu blir pojkvännen glad :) Han har sett mig åka av en av de få gånger då jag tuppat av i samband med landningen.. Superduper!

har sett lite för många gånger då folk lyckats få sprickor i revbenen av skyddsvästen - när det fortfarande suttit kvar i sadeln för att gilla de "vanliga" västarna

..och Damn.
Det är en Keflyväst (reiver) jag har, tror jag (kände igen modellen, fast min är utan "bältet") och den.. Funkar Inte. Ska kolla upp det i morron när jag är i stallet men är 99% säker på att det är en kefly. Störtomöjlig att röra sig i (för mig) otymplig och uschlig.

Vilka andra märken/typer av säkerhetsvästar har folk här?

Jag vet inte vad jag har för märke på min väst. Tyvärr så är det mycket sällan jag har den på.

för mig med min nackskada är det Superviktigt att jag kan "rulla ihop" ordentligt om jag åker av.. i den västen jag har nu är det en omöjlighet, alldeles för Stel fram.

Nån som har någon erfarenhet av dom som är "ledade" fram?

Jag har en sån väst som är uppbyggd med paneler alltså små fykanter så den är rörlig. Hade en annan förut med hel fram och baksida men det gick inte röra sig i den och hopplöst när man rider i skogen och ska ducka för grenar. Den är från RIders Company.

Problemet är bara att hunden har tuggat sönder dragkedjan.....

En sån har jag med:laugh: Fast med dragkedja:rofl:
Används dock väääldigt sällan.. Tror att jag haft den på mej totalt 3ggr:angel:
Men den är faktiskt bekväm, snörningen i sidan gör ju att den blir slimmad.

Och den är kort så att den inte går emot bakvalvet, men det kan iofs bero på att den är stl small och jag är 176cm lång. Allt blir väldigt kort då. Avlånga människa..

Bew:Köpa?!:o:D

Jag har en sån väst som är uppbyggd med paneler alltså små fykanter så den är rörlig. Hade en annan förut med hel fram och baksida men det gick inte röra sig i den och hopplöst när man rider i skogen och ska ducka för grenar. Den är från RIders Company.

Problemet är bara att hunden har tuggat sönder dragkedjan.....

Jag såg ett test på säkerhetsvästar till barn men det är ju samma funktion vare sig det är till barn eller vuxna. Faktum är att vi inte köpte en sådan säkerhetsväst pga att den var så dyr till min dotter men det är inget jag ångrar efter att ha läst detta. Jag trodde i mitt stilla sinne att dom skulle vara bra.

säkerhetsvästtest

MVH Ann

Hor*e.s* där har jag aldrig hört talas om, och den är inte ens CE-märkt.. så det Är inte säkerhetsväst alls.. dom hade jag nog inte ens funderat på..

betydligt intressantare med stötkraftsdämpning än eg. tryckutjämnande.. så det beror ju på hur man läser hela tabellen..

Senast ändrad:

Ja, jisses...jag är tacksam över att ha kommit dithän att hjälmen är på...lurar efter sista resan med fröken om jag ska ha en väst också.

Jag är rätt duktigt mörbultad i kroppen och är glad att inget värre hände...skriver ett inlägg i unghästtråden:o

Rider alltid med hjälm hemma.. väst är svårt när det gäller å hitta en som inte checkar i på westernsadlarna, där har den engelska sidan det bättre. När jag tävlade monté var det även väst som gällde.
Har hittat en bra hjälm med bra nacksuport och lätt med bra ventilation. Så den är helt ok.

På tävling åker hatten på ibland. det beror på lite hur det känns. Gammeltanten fixar det mesta så det är mest jag som är pjoskig.. :)

Men de som vill ha säkerhet ska få ha det utan diskriminering.. :devil:

Jag såg ett test på säkerhetsvästar till barn men det är ju samma funktion vare sig det är till barn eller vuxna. Faktum är att vi inte köpte en sådan säkerhetsväst pga att den var så dyr till min dotter men det är inget jag ångrar efter att ha läst detta. Jag trodde i mitt stilla sinne att dom skulle vara bra.

säkerhetsvästtest

MVH Ann

Den västen jag har finns inte med på testet.

Om man som westernryttare väljer att sätta på sig en hjälm och/eller en säkerhetsväst? Varför är det så? Vad får dig att negativt kommentera någons säkerhetstänkande?

Jag har aldrig behövt försvara att jag rider med hjälm för någon som har sett min galning till häst :D haha
Skulle aldrig någonsin falla mig in att kommentera att någon väljer att rida med hjälm, även om jag tycker att westernhatt är förbaskat snyggt :)

även om jag tycker att westernhatt är förbaskat snyggt :)

Tycker jag också, dessutom har man ju en liten barndomsdröm om att vara cowgirl på riktigt och då ser hjälmen tokig ut.
MEN det där är ju fantasier - sunda förnuftet gör att jag rider med hjälm
Red för första gången med hatt på en liten träningstävling förra helgen. Ville vara lika snygg som de andra i hatt (fåfängt och befängt:o) och kände att hästen var i så bra form att jag kunde lita på henne (till 99% är ju ett levande djur så man kan ALDRIG säga aldrig hur välriden och snäll hästen än är).
Väl hemma så gäller hjälm igen.

Jag tävlar med hatt och har ridit några julshower utan hjälm också. Men det är ett medvetet val. Det är alltid en risk, men man minimerar åtminstone risken när man oftast har hjälm.

Den västen jag har finns inte med på testet.

Vad har du för märke?

Det jag menar är att dyrast inte alltid är bäst, sen kan man ju önska att det finns fler tester av säkerhetsvästar för det är en djungel när man ska köpa sådant. Använder alltid hjälm när jag rider men inte väst, har en väst men den är gammal och trasig borde nog köpa en ny eftersom jag har en unghäst.

MVH Ann

Lite funderingar, som vanligt. Det är inte säkerhet att bära hjälm o väst det är ett skydd. Säkerheten sitter i grund ridning, självkännedom o medvetenhet. Du blir inte säkrare som ryttare utan kan bara eliminera skadorna. Men det är klar att ni begriper. Man är inte alltid herre över situationen. Ungefär som tänket med säkra bilar, man skapar säkrare o säkrare bilar , krock kuddar störtbåge , backsensor. Säckerheten sitter i förarens attityd o framförande av bil. Lägg en bra grund till din kommunikation med din häst o du kan själv avgöra om ni kan ses som ett säkert ekipage. Jag är inte emot skydd , men felaktigt utprovade kan göra mer skada än nytta. Jag rider alltid med hjälm men ibland glömmer jag att ta på den. I vår förening får man inte rida clinic utan hjälm, hjälm på så de så.......

Om man som westernryttare väljer att sätta på sig en hjälm och/eller en säkerhetsväst? Varför är det så? Vad får dig att negativt kommentera någons säkerhetstänkande?

Jag har aldrig märkt eller hört att nån westernryttare får negativ kritik för att h*n använder hjälm och väst :confused:

Själv använder jag alltid hjälm när jag rider hemma och på träning, men om jag ska tävla åker hatten på.
väst har jag aldrig, dumt men sant...

Min dotter använder väst de flesta gångerna när hon rider och alltid hjälm

Lite funderingar, som vanligt. Det är inte säkerhet att bära hjälm o väst det är ett skydd. Säkerheten sitter i grund ridning, självkännedom o medvetenhet. Du blir inte säkrare som ryttare utan kan bara eliminera skadorna. Men det är klar att ni begriper. Man är inte alltid herre över situationen. Ungefär som tänket med säkra bilar, man skapar säkrare o säkrare bilar , krock kuddar störtbåge , backsensor. Säckerheten sitter i förarens attityd o framförande av bil. Lägg en bra grund till din kommunikation med din häst o du kan själv avgöra om ni kan ses som ett säkert ekipage. Jag är inte emot skydd , men felaktigt utprovade kan göra mer skada än nytta. Jag rider alltid med hjälm men ibland glömmer jag att ta på den. I vår förening får man inte rida clinic utan hjälm, hjälm på så de så.......

Bra skrivet om skillnaden mellan skydd om olyckan är framme och säkerhet för att förhindra olyckan

Jag har inte fått höra någon direkt kritik av att jag rider med hjälm, men kommentarer i stil med "Ska du köra moppe?", "varför har du inte hjälm när du cyklar" (I ton som sa att den inte var att jag inte hade hjälm när jag cyklade som var poängen...) Tycker det är taskig inställning eftersom det är mitt val, men inställningen till att rida med hjälm är annorlunda här i Danmark. Det är väldigt vanligt också även om man inte rider western att rida utan hjälm.

Har aldrig vågat rida med min väst i westernsadel, då jag varit rädd för att fastna i hornet.

Det är just såna kommentarer som jag förvånas över. Jag går ju inte runt och talar om för folk att det är dumt att rida utan hjälm. Men sen kommer det folk som tycker att man är konstig som rider med hjälm. Men när de har sett hur min häst beter sig så brukar de förstå lite bättre.

Jag har alltid ridit med hjälm och kommer antagligen att göra också, jag rider mycket i skogen (full speed :D) och ett snedsteg... hjälmen kan ju skydda lite i alla fall

Väst red jag mycket med innan när jag hoppade, hade en riktigt skön en som var väldigt tunn, tyvärr är den för liten nu :cry:, sedan dess har jag väl ridit med mammas gamla och den är ju allt annat än skön,, ligger just för tillfället på hyllan och jag skulle bara få för mig att ta på den om det blir hubertus eller liknande

I övrigt har jag bara upplevt att folk har frågat "Ska du inte ha västen på dig?"

Liknande trådar

Hemmet Fönsterbeslagen/låsen har gått sönder på ett av våra fönster. Alltså brustit i metallen där man krokar på den del som sitter på själva...
Svar
12
· Visningar
283
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 695
Senast: Ragdoll
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 484
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 799
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka